یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عاملی - امام جمعه اردبیل

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: در دوران پهلوی آمریکا از ایران بیگاری می‌کشید اما هیچ امکاناتی نمی‌داد و در سال ۵۶ کارخانه ارج با چندین هزار کارگر به دلیل نداشتن یک پیچ تعطیل شد!.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن عاملی، امروز در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل که در مصلای این شهر برگزار شد، با بیان اینکه ۴۳ سال قبل ملت ایران با بیداری و شجاعت و قدرت، دست اجانب را از این کشور کوتاه و تولیت آن را به ملت ایران سپردند، اظهار داشت: امروز مردم به برکت انقلاب اسلامی در مراکز تصمیم گیری های حساس کشور حاضر و سرنوشت کشور را خودشان تعیین می‌کنند.

وی ادامه داد: علت وقوع انقلاب برای کسانی که دوران سیاه ستم شاهی را تجربه کرده‌اند، مشخص است، اما باید برای نسل جدید و جوانان تبیین شود و رهبر انقلاب دستور به جهاد و نهضت تبیین در این خصوص را صادر کرده‌اند، و امپراطوری رسانه‌ای غرب حق را باطل و باطل را حق نشان می‌دهد و این از نشانه‌های دجال است و لازم است در این زمینه روشنگری شود.

امام جمعه اردبیل، تحقیر ملت توسط پهلوی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و علمی و از بین رفتن تمامیت عرضی کشور را اولین علل وقوع انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: تحولات علمی در دنیا به سرعت رشد می‌کرد اما در ایران خبری نبود و وزرای شاه استخوان یک سرباز را بالاتر از دانشمندان کشور که رشد علمی هر ملتی بدان وابسته است می‌دانستند.

وی افزود: در سال ۱۳۵۷ در اردبیل دانشگاه، سد، گاز شهری، فرودگاه، قطار، شهرک‌های صنعتی، اتوبان وجود نداشت و در روستاها خبری از گاز، برق و راه آسفالت نبود، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی به دورترین نقاط استان نیز امکانات رسیده است.

نماینده ولی فقیه در اردبیل با بیان اینکه در زمان پهلوی مقدرات کشور در دست سفرای انگلیس و آمریکا بود و همه سرنوشت کشور را آن‌ها تعیین می‌کردند، تصریح کرد: استکبار جهانی رسماً اعلام کرده است که هر کشوری می‌خواهد انقلاب کند آزاد است چرا که شاه کلید دنیا دست ماست و بعد از وقوع انقلاب آن‌ها را در بن بست سیاسی، اقتصادی، تکنولوژی و هجمه‌های روانی قرار می‌دهیم و در کمتر زمان به زانو در می‌آید، همان کاری که با مصر کردند و نتیجه داد.

وی افزود: ۴۳ سال است آمریکا همه هجمه‌ها را علیه ملت و دولت ایران به کار گرفته است اما به جایی نرسیده است و آمریکا وقتی دید قدرت مقابله با طالبان را ندارد، افغانستان را داد دست طالبان و امروز آن را تحت فشار قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی عنوان داشت: غرب و استکبار جهانی دنیا را به فرمانده و فرمانبر تقسیم می‌کند و هر کسی از این قاعده بیرون باشد تحت فشار قرار می‌دهد و خودشان را نظام جهانی معرفی کرده و برای مردم دنیا تعیین و تکلیف روشن می‌کنند و بیان می‌کنند که ایران نظم نوین جهانی را به هم زده است.

وی اظهار کرد: غربی‌ها به امام می‌گفتند، دیر آمده‌اید سیاست‌های جهانی تمام شده است، آمریکا هیروشیما را نابود کرد کسی نتوانست جواب دهد و شما می‌خواهید با عبا و قبا برای کشورت آزادی بدهید؟.

امام جمعه اردبیل افزود: شاه بعد از خلع گفته است؛ "در طول پادشاهی خود تمام مجالس را بر من تحمیل کردند و من اختیار نداشتم" جمهوری اسلامی از گوش ملوانان انگلیسی گرفت و جلوی دوربین نشاند تا بگوید گذشت آن زمانی که بخواهید ملت ایران را تحقیر کنید.

وی اضافه کرد: مستشاران آمریکایی از ایران حق توحش می‌گرفتند و این سرنوشتی بود که غربی‌ها برای ایران معیّن کرده بودند و انقلاب اسلامی ثابت کرد که آمریکا و غرب وحشی است نه ایران، در باشگاه افسران آبادان نوشته بودند بین سگ و ایرانی تفاوتی وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در اردبیل با بیان اینکه در زمان پهلوی در انتخاب مسئولین ارشد کشوری ملت تحقیر شده بود، گفت: انقلاب اسلامی امورات را به خود مردم واگذار کرد و بعد از انقلاب اسلامی وقتی عده‌ای به امام پیشنهاد دادند که رفراندوم برگزار نکند، اما ایشان فرمودند؛ باید سرنوشت کشور در دست ملت باشد، در زمان شاه مگر مردم اختیار داشتند؟.

وی با بیان اینکه سردمداران برخی کشورهای همسایه قانون اساسی کشور خود را برای ریاست مادام العمرشان به مردم تغییر داده‌اند، اضافه کرد: این توهین برای یک ملت است که به آن‌ها اجازه انتخاب کارگزارانش داده نشود؛ آل سعود در عربستان خود را خاندان برگزیده می‌داند که نیازی به رأی و نظر مردم ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه خیانت‌های پهلوی هر گز از یاد مردم نخواهد رفت، گفت: در زمان پهلوی بخشی از سیستان‌و بلوچستان را جدا کرد و به بحرین استقلال دادند، به مراجع تقلید اهانت کردند و شاه مملکت آن‌ها را شیر بی یال و دم نام گذاشت، به مقام زنان با این جمله که " چادر کفن سیاهی است که زیبایی‌های پنهان را نمی‌گذارد آشکار شود" شد، به دانشمندان کشور بی حرمتی شد، کارتر و شاه ملعون در شب عاشورا با خوردن شراب به مقام امام حسین (ع) گستاخی کرد.

وی ادامه داد: وزیر شاه می‌گفت در کشور فقط یک نفر است و آن شاه است و فرد دومی وجود ندارد و این توهین به ملت بود که به آن‌ها ارزش و اهمیتی داده نمی‌شد، بعد از انقلاب امام خمینی به مردم بیان کردند؛ شما از ما بهتر هستید و من در مقابل شما احساس حقارت می‌کنم و امام زمانی که در فرانسه بودند وقتی فهمیدند ملت در ایران نفت ندارند، در سرما خوابید و با سپردن حق انتخاب مسئولین کشور به مردم، آن‌ها را تکریم کرد.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: شاه کارگزارانی را سرکار می‌آورد که به ملت اهانت می‌کردند و افراد مجلس را آمریکا انتخاب می‌کرد و به علم و صنعت خیانت و کشور را در محرومیت نگه داشت، آمریکا از ایران بیگاری می‌کشید، اما هیچ امکاناتی نمی‌داد و در سال ۵۶ کارخانه ارج با چندین هزار کارگر به دلیل نداشتن یک پیچ تعطیل شد!.

وی افزود: حکومت شاه آزادی را از مردم و مملکت سلب کرده بود و مردم آزادی بیان نداشتند و حزب در رستاخیز محدود شده بود و حزب دیگری حق فعالیت نداشت و واژه‌ها برای مطبوعات هم محدود بود، اما امروز مطبوعات و خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها شب و روز از حکومت انتقاد می‌کنند در زمان پهلوی یک انتقاد از آمریکا هم جرم بود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل عنوان داشت: در زمان حکومت پهلوی کشور استقلال نداشت و برای نصب و عزل نخست وزیر باید از آمریکا اجازه می‌گرفت، وزیر مملکت را سفیر آمریکا کتک زد و وقتی رهبر انقلاب به مسئله تبیین اشاره می‌کند به این دلیل است.

وی ادامه داد: علم در خاطرات خود می‌نویسد؛ "حکومت‌های خاک بر سر علی امینی و حسنعلی منصور که گرچه پفیوز بودند، مسلماً دست نشانده آمریکا بودند"، این خاطرات را خودش چاپ کرده است و ما امروز به یک جنگ ظالمانه مبتلا شده‌ایم و مدیریت‌ها باید از این به بعد جهادی باشد و صرف وظیفه کافی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در پایان گفت: برای گذر از این گردنه‌ها به یک عزم ملی محتاج هستیم و در این باره از بقال و کارگر تا مدیران و وزرا وظیفه دارند و اگر بتوانیم این عزم عمومی را زنده کنیم از این برهه عبور خواهیم کرد و وگرنه کارها به این سادگی حل نخواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 1
    الحمدالله آزادی تکمیل. اقتصاد تکمیل. وزرا و رییس جمهور را مردم. تعیین می کنند تورم ، اختلاس ودزدی و حقوق نجومی. هم نداریم رانت هم تا دلت بخواهد فساد اداری معتاد و تصادفات هم نداریم. کشور هم در حال ساخت زیربناها مانند راه آهن. و غیره است هیچ مشکلی نداریم. زندانی سیاسی نداریم. ارزش پول ملی. عالی. بیکاری با مدارک لیسانس هم کم نداریم قاچاقچی که تریلی تریلی. قاچاق می کند نداریم. همه این ها. مربوط به زمان طاغوت است. تاسیس هزاران متر مربع ساختمان 20 وزارت خانه مدارس پادگان‌ها. کارخانه ها دانشگاه ها گمرک نیروی هوایی و زمینی و دریایی راه آهن . و تبدیل یک روستا ی قجری به شهر با امکانات اداری و دولتی با پرسنل و حقوق مکفی. و تجهیزات و سیستم های اداری و آموزش آنها همه کار شما بعد از انقلاب بود عاقلان دانند شما که خودتان فیلم درست می کنید و می گویید بعضی از مسولین وابسته به خارج هستند الان وابسته به روسیه و چین نیستیم. الحمدالله الان خودکفا هستیم آن‌زمان وابسته ولی. عدس مجسمه و بسیاری از مواد از خارج وارد نمی شود. ضمنا شما آن زمان را با قبل زمان قاجار به مقایسه کنید نه بعد که تکنولوژی مانند موبایل و کامپیوتر وارد شده. که با یک دکمه کارها انجام می گیرد که قبل از انقلاب این امکانات نیز وجود نداشت