شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
سید حسین جعفری نسب

حوزه/ استاد حوزه گفت: انقلاب اسلامی با پیوند میان سیاست و معنویت، به همه چیز رنگ توحیدی داده و با در نظر گرفتن تمام ابعاد انسان و مصالح جامعه، زمینه رسیدن او را به هدف خلقت فراهم می‌کند

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی جهان در قرن بیستم است. انقلابی که با تغییر رژیم دیکتاتور پهلوی و قطع وابستگی کشور به قدرت‌های سُلطه‌گر گامی مهم و تاریخی در احیا استقلال ملی ایران و آغاز روند پیشرفت ایرانیان برداشت. این انقلاب با شعارهایی چون «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» در سطح دنیا شناخته شد و توانست الگویی از قیام‌های مردمی بر اساس ارزش‌های الهی را در سطح دنیا و به‌خصوص جهان اسلام رقم بزند.

در همین زمینه خبرنگار خبرگزاری حوزه در یاسوج، در گفت و گو با حجت الاسلام سید حسین جعفری نسب، معاون پژوهشی مجمع نمایندگان، و استادیار و دکترای معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران از ویژگی‌های انقلاب اسلامی، خاستگاه انقلاب اسلامی، کرامت انسان در انقلاب اسلامی و امامت در انقلاب اسلامی به بحث و گفت و گو نشست.

شکل گیری انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی، بر پایه ایمان به حاکمیت قوانین الهی، نقش سازنده معاد در سیر تکاملی انسان، عدل خداوند، امامت و رهبری و کرامت ارزشی انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خداوند شکل گرفته است.

‬ چنانچه در قانون اساسی آمده، از راه اجتهاد مستمر فقهای جامع‏الشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین (ع)، استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها نفی هر گونه ستمگری و ستم‏کشی و سلطه‌گری و سلطه‏ پذیری، قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تأمین می‌کند.

خاستگاه انقلاب اسلامی

خاستگاه انقلاب اسلامی، اسلام ناب محمدی است که با خدامحوری، اصالت وحی و قانون الهی، امامت محوری، فضیلت محوری، آزادی واقعی انسان، سازگار است. انقلاب اسلامی، نگاهی تعالی جویانه به انسان دارد و با حاکمیت قانون الهی، اراده‌ها را تعدیل و امور آنان را تنظیم می‌کند.

در این نگاه، سیاست تولیدی و اهداف آن، با جاودانگی انسان، همخوانی داشته و با ارزش‌های دینی و اخلاقی نیز تعارضی ندارد. انسان می‌تواند در پرتو انقلاب اسلامی و در چارچوب ارزش‌های دینی متجلی در قانون، استعدادهایش را به فعلیت برساند.

امتیازات انقلاب اسلامی

یکی از امتیازات انقلاب اسلامی این است که اسلام در تمام ابعاد و زوایای مادی، معنوی آن، حضور سرزنده و پررنگ دارد و هدفمند است، انقلاب اسلامی دارای بنیاد و بنیان فلسفی سیاسی و حکمت سیاسی و در حقیقت سیاست فلسفی، حکمت‌آمیز و حکمت بنیاد می‌باشد؛ از این منظر، سیاست مدرن و اداره جامعه بر مبنای عدالت و دادگری، مقاومت کردن و هدایت انسان به اهداف مطلوب و کمال و سعادتمندی اوست.

در انقلاب اسلامی، انسان برای تحقق حاکمیت الهی، اجرای عدل، داوری بر مبنای قرآن و سنّت معصومین (ع) تلاش می‌کند و در صدد تکامل نفس رحمانی و تأمین سعادت خود و توسعه نظام سیاسی و هدایت همنوعان است. علم و عمل به تعالیم الهی، به زندگی و جهان، معنا بخشیده و حیات الهی انسان را به فعلیت می‌رساند. عقل و نقل با هم برای کشف حقیقت دین است. مبنای کمال گرایی، ظلم ستیزی را در برابر متجاوز، با ایمان و عمل صالح، به نمایش می‌گذارد.

مردمی بودن انقلاب اسلامی

مردمی بودن به معنای واقعی کلمه یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است. روح و مبنای سیاست و قانون در این نگاه، اذن الهی و آرای مردم نیز قالب و نماد ظاهری آن است. در نگرش اسلام، جایگاه حداکثری و جامع نگرانه ای برای انسان ترسیم می‌شود که سعادت هر دو جهان را به دنبال دارد.

امام خمینی (ره) برای تحقق و سیطره سیاست الهی، تلاش‌های بسیار زیادی انجام داد. در اندیشه سیاسی ایشان، همه چیز در حکومت الهی، بر اساس خدامحوری است؛ به گونه‌ای که اراده تکوینی و تشریعی خداوند همه چیز را در بر می‌گیرد؛ بر این اساس، توحید و حاکمیت قوانین الهی، محور حرکت حاکم و نحوه حکومت و نیز مردم تحت حکومت اوست. آزادی در انقلاب اسلامی، یک موهبت الهی است و وسیله رسیدن به رستگاری و سعادت ابدی شمرده می‌شود و در چارچوب قوانین الهی و قانون اساسی بوده که انسان در برابر آن مسئول است.

کرامت انسان در انقلاب اسلامی

کرامت انسان در انقلاب اسلامی، بر محور خداوندی است که به عنوان مالک و خالق او و منشأ مشروعیت حاکمیت است؛ چنانچه انسان با کرامت ذاتی آفریده شده، تقوای الهی را معیار برخورد با بی تقواها و قانون شکنان قرار می‌دهد ایمان به خداوند است که، به جاودانگی وجود انسان در جهان آخرت، سعادت مادی و معنوی و دستیابی او به کمالات دنیوی و اخروی، معنا می‌دهد. سیاست تولیدی و اهداف آن، باید با زندگی ابدی او و مسئولیت‌هایش در برابر خود، خدا و امام، سازگار باشد؛ بنابراین، انقلاب ما بر اساس دین جامع اسلام است که تمام ابعاد وجودی انسان و جامعه را در نظر می‌گیرد تا زمینه رشد، کمال و سعادت ابدی او را فراهم نماید.

امامت در انقلاب اسلامی

امامت در انقلاب اسلامی، الگوی کاملِ نظام بخشِ امور دین و دنیا در همه ابعاد است. هدفمندی انسان، علاوه بر زندگی دنیا، جهان ابدی را نیز در بر دارد. هدف از خلقت او، همان قرب الهی و نیل به مقام انسان کامل است. بر این اساس، ارزش دادن به زندگی، برخوردار شدن از سعادت، آزاد شدن از خودپرستی و تخیّلات و هدف اعلی قرار دادن خداوند مطلق را می‌توان از ارکان زندگی هدف دار نام برد؛ پس، انسان دارای کرامت ذاتی و ارزشی است و مختار، مسئول و دارای رسالت آفریده شده و هدف نهایی او، رسیدن به مقام قرب الهی است.

بنابراین، انقلاب اسلامی با پیوند میان سیاست و معنویت، به همه چیز رنگ توحیدی داده و با در نظر گرفتن تمام ابعاد انسان و مصالح جامعه، زمینه رسیدن او را به هدف خلقت فراهم می‌نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha