سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
اوکراین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران به اتباع ایرانی در اوکراین هشدار «اضطراری» داد

بر اساس این اطلاعیه که روز شنبه در صفحه توئیتر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف منتشر شد، آمده است: از هموطنان دعوت می‌نماید ضمن حفظ آرامش با ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراری احتمالی ارتباط خود را با سفارت به منظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ نمایند. در پایان آمده است: سفارت جمهوری اسلامی سلامتی و امنیت اتباع ایرانی را حائز اهمیت دانسته و این موضوع را در اولویت وظایف خود قرار داده است. اخیراً در کشورهای غربی و همچنین در کی یف، اظهاراتی در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین منتشر شده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه، چنین اطلاعاتی را تشدید تنش بی اساس و پوچ خواند. وی تاکید کرد که روسیه هیچ تهدیدی برای کسی ندارد. در عین حال، پسکوف احتمال تحریکات برای توجیه چنین اظهاراتی را رد نکرد و هشدار داد که تلاش برای حل بحران در جنوب شرق اوکراین با زور، جدی ترین عواقب را در پی خواهد داشت. سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در تماس تلفنی با بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرد که کارزار تبلیغاتی «تجاوز روسیه» به اوکراین اهداف تحریک آمیز را دنبال می‌کند.

منبع: تسنیم

بزرگترین دنباله‌دار تاریخ تأیید شد

دانشمندان تأیید کردند که یک دنباله‌دار رصد شده در سال ۲۰۱۴ بزرگترین دنباله‌داری است که تاکنون در تاریخ بشر دیده شده است و در واقع آن‌قدر بزرگ است که تقریباً در دسته سیاره‌های کوچک قرار می‌گیرد.به نظر می‌رسد این خبر را باید به یک مورد جدید از اطلاعات عمومی به خاطر سپرد، چرا که یک بیانیه مطبوعاتی از جانب یک گروه بین‌المللی از ستاره شناسان به تازگی تأیید کرده است که دنباله‌داری که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ مشاهده شد، بزرگترین دنباله‌دار شناسایی شده توسط تلسکوپ‌های انسانی است. این گروه از "رصدخانه پاریس" و مؤسسه اخترشناسی "آندالوسیا-CSIC" مقاله‌ای را در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر کرده‌اند که در آن جزئیات چگونگی تأیید اندازه و رتبه‌بندی این دنباله‌دار موسوم به "UN۲۷۱ ۲۰۱۴" را شرح داده‌اند. هنگامی که این دنباله‌دار که با نام "برناردینلی-برنشتاین" نیز شناخته می‌شود، برای اولین بار مشاهده شد، محققان دریافتند از ابر اورت سرچشمه گرفته است. این دنباله‌دار به اندازه نپتون از ما دور بود و ستاره‌شناسان قادر به تعیین اندازه آن نبودند. با نزدیک شدن تدریجی این دنباله‌دار در سال‌های بعد، مشخص شد که به شکلی غیرعادی، بزرگ است و محققان شروع به تخمین اندازه آن کردند و دریافتند که ممکن است تا ۳۷۰ کیلومتر عرض داشته باشد. این مطالعه جدید از داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ "آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما" برای تعیین دقیق‌تر اندازه این دنباله‌دار بهره برد. اخترشناسان با استفاده از این داده‌ها توانستند طول موج‌های نور ساطع شده از "UN۲۷۱ ۲۰۱۴" را مطالعه کنند تا اندازه‌گیری‌های خود را انجام دهند. این یک روش غیرعادی است، زیرا دنباله‌دارها معمولاً با مقدار فضایی که از آسمانی در مقایسه با فاصله‌شان از زمین می‌پوشانند، اندازه‌گیری می‌شوند. محققان اندازه‌گیری‌های خود را با دقت بر روی طول موج تشعشعات مایکروویو این دنباله‌دار که توسط غباری که از سنگ فضایی ساطع نمی‌شد، انجام دادند. آنها دریافتند برای اینکه این دنباله‌دار بتواند چنین نور زیادی را منعکس کند، باید تقریباً ۱۳۷ کیلومتر عرض داشته باشد. اگرچه این اندازه به اندازه تخمین ۳۷۰ کیلومتری قبلی نیست، اما به اندازه‌ای بزرگ است که آن را به بزرگ‌ترین دنباله‌دار مشاهده و اندازه‌گیری شده توسط دانشمندان در تاریخ تبدیل می‌کند. همچنین آن را به دسته سیاره‌های کوچک نزدیک می‌کند. گفتنی است که قبل از دنباله‌دار "UN۲۷۱ ۲۰۱۴"، رکورددار بزرگ‌ترین دنباله‌دار مشاهده شده، دنباله‌داری به نام "هیل باپ"(Hale-Bopp) بود که تقریباً ۷۴ کیلومتر عرض داشت. جالب اینجاست که دنباله‌دار "UN۲۷۱ ۲۰۱۴" رکورد خود را به مدت طولانی حفظ نخواهد کرد، چرا که محققان ضمن اشاره به این نکته که اندازه‌گیری آنها از این دنباله‌دار، دورترین اندازه‌گیری است که تا به حال از انعکاس یک دنباله‌دار انجام شده است، گفتند که با نزدیک شدن "UN۲۷۱ ۲۰۱۴" به خورشید، به طور مداوم یخ از دست می‌دهد، به این معنی که وقتی شروع به دور شدن از خورشید کند، نصف اندازه فعلی‌اش خواهد بود.

منبع: ایسنا

کتاب «حاج قاسم فرزند روح الله» منتشر شد

کتاب «حاج قاسم، فرزند روح الله» توسط محمد مهدی عبدالهی، سیده فاطمه موسوی و جمعی از شاعران و پژوهشگران ادبی کشور در ۱۹۰ صفحه توسط انتشارات عروج وارد بازار نشر شده است. این کتاب شامل ۷۲ شعر سروده شده در وصف سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی است که در شب پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با حضور فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی؛ حجت الاسلام علی کمساری، استاد محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آئینی کشور؛ علی رضا قزوه، مدیر شورای شعر و موسیقی صداسیما و جمعی از شاعران برجسته شعر انقلاب در حسینیه جماران رونمایی شد. در میان اشعار این کتاب، اشعار شاعرانی مانند سید علی موسوی گرمارودی، علی معلم، یوسفعلی میرشکاک، محمدعلی مجاهدی، محمد جواد غفورزاده (شفق)، غلامعلی حداد عادل، زکریا اخلاقی، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، محسن حسن زاده لیله کوهی، علی رضا قزوه، سیدعبدالله حسینی، محمود اکرامی فر، علی محمد مؤدب، محمدسعید میرزایی، سعید یوسف نیا، میلاد عرفان پور، محمدمهدی سیار، مرتضی حیدری آل کثیر، محمدمهدی عبدالهی، سیده فاطمه موسوی، مریم سقلاطونی، اعظم سعادتمند و … به چشم می‌خورد. اشعار این کتاب در قالب‌های غزل، مثنوی، چهارپاره، سپید و … سروده شده و نام این کتاب از بخشی از بیانات شعر انقلاب در وصف سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی گرفته شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران بسته پیشنهادی را روی میز وین گذاشت

رئیس هیأت چین در مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در وین از بسته پیشنهادی ایران خبر داد.وانگ کوان عصر شنبه پیش از ورود به هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها به خبرنگاران گفت: همه اتفاق نظر داریم که به مرحله نهایی رسیده‌ایم به ویژه اینکه همکاران ایرانی بسته نهایی خود را ارائه دادند. وی درباره برخی حرف و حدیث‌ها پیرامون برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: به نظرم هنوز چنین جلسه‌ای در برنامه نیست، اما جلسات در قالب‌های مختلف به صورت دو و سه جانبه جریان دارد. گفتنی است تبادل پیشنهاد بین هیأت‌ها یکی از مؤلفه‌های مذاکرات چندجانبه و طبیعت چنین گفتگوهایی است. در مواردی طی یک روز چندین بار پیشنهادهای مختلف بین طرف‌های مذاکراتی رد و بدل شده و این امر نشانه پویایی مذاکرات و جدیت طرف‌ها برای رسیدن به تفاهم نهایی است. از ابتدای گفتگوها بارها در مورد مسائل مختلف پیشنهادات و ابتکاراتی مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نکته قابل توجه آنکه تاکنون اغلب ایده‌های تازه و ساز و کارهای ابتکاری در موضوعات مختلف از جمله راستی‌آزمایی تعهدات طرف مقابل از سوی هیأت ایرانی مطرح شده و یکی از انتقادات به جا از طرف غربی عدم ارائه پیشنهادات و ابتکارات برای حل مسائل باقی‌مانده بوده است. دور هشتم مذاکرات از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است. شرکت‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند. قریب به اتفاق هیأت‌ها اذعان دارند که گفتگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

منبع: شبکه خبر

پرچم سفارت انگلیس در کی یف پایین کشیده شد

منابع خبری از پایین کشیده شدن پرچم انگلیس از بالای ساختمان سفارت این کشور در کی یف پایتخت اوکراین خبر دادند. این منابع گفتند که چراغ‌های سفارت انگلیس در کی یف در حال حاضر خاموش شده و هیچ نگهبانی و مراقبتی در نزدیکی ساختمان سفارتخانه مشاهده نمی‌شود. آمریکا مدعی شده که ممکن است تا چهارشنبه این هفته، روسیه به اوکراین حمله کند و سرآغاز این تهاجم هم اقدامات موشکی و سایبری خواهد بود. همزمان، بیم آن می‌رود که واشنگتن برای گرفتار کردن پای مسکو در دام این جنگ ناخواسته و اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه، حملاتی ساختگی را در اوکراین تدارک ببیند. در همین حال، وزرای خارجه روسیه و آمریکا روز شنبه و در ادامه تنش‌آفرینی‌های غرب علیه مسکو، با یکدیگر در خصوص موضوع اوکراین رایزنی کردند. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که امروز شنبه با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود پیرامون مناقشه اوکراین گفتگو کرده است. بر اساس اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، «بلینکن» در گفتگوی تلفنی با «لاوروف» بدون اشاره به تنش آفرینی‌های محور غربی علیه مسکو گفت که راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین هنوز در دسترس است! وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: واشنگتن از مسکو می‌خواهد تنش زدایی کند و در گفتگوها با حسن نیت شرکت کند. «سرگئی لاوروف» نیز در این رایزنی تلفنی از ادعاهای غرب مبنی بر اینکه مسکو در حال برنامه ریزی برای حمله نظامی به اوکراین است، به شدت انتقاد و این ادعاها را «کارزار تبلیغاتی از سوی غرب با اهداف تحریک آمیز» توصیف کرد. «لاوروف» همچنین به همتای آمریکایی خود گفت که واشنگتن و اتحادیه اروپا پیشنهادات امنیتی روسیه را نادیده گرفته اند.

منبع: مهر

وزارت دفاع از پهپاد پیشرفته جدید رونمایی کرد

با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از دو نوع پهپاد پیشرفته جدید رونمایی شد. با حضور امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، امیر خواجه‌فرد و جمعی از مسئولان نیروهای مسلح، دستاوردهای این سازمان در حوزه پهپادی رونمایی شد. امیر سرتیپ آشتیانی در این مراسم ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای سازمان صنایع هوایی در حوزه پهپادی، با حضور در جمع کارکنان این سازمان، ضمن تبریک ایام‌الله دهه مبارکه فجر و اعیاد رجبیه و همچنین گرامی داشت یاد و خاطره شهدای صنعت دفاعی به ویژه دانشمند شهید محسن فخری‌زاده در سخنانی اظهار کرد: بی شک صنعت پهپاد یکی از نقاط قابل اتکا در افزایش اقتدار و بنیه دفاعی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه چهار دهه از شکل‌گیری این صنعت بومی در مجموعه صنایع هوایی وزارت دفاع می‌گذرد، تصریح کرد: امروز در چهل و سومین بهار انقلاب، شاهد تبلور و شکوفایی این صنعت و ظهور دستاوردهای عملیاتی نوین در این صنعت هستیم. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه «پهپاد» یکی از ارکان کلیدی توان رزمی و عملیاتی نیروهای مسلح در افق‌هایی فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی است، گفت: تا رسیدن به قله‌های توانمندی در این عرصه، راه طولانی در پیش داریم و همچنان باید با توکل به خداوند متعال و با تدبیر و اراده و تلاش روز افزون در راستای اعتلای این صنعت و عرضه محصولات نوظهور تلاشی مجدانه داشته باشیم. امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به روندهای جهانی و منازعات منطقه‌ای و همچنین نسل‌های مختلف تسلیحاتی و تجهیزاتی رزم افزود: امروز نقش پهپادها در صحنه‌های جنگ، انواع مأموریت‌های اطلاعاتی و عملیاتی از جمله مراقبت، شناسایی اپتیکی و سیگنالی، رزمی، جنگال و … غیرقابل انکار است و این محصول راهبردی به عنوان یکی از سامانه‌های اصلی در همه صحنه‌های رزم زمینی، هوایی، دریایی و… نقشی کاربردی و کلیدی دارد. وی با اشاره به پهپادهای پیشرفته رونمایی شده در نمایشگاه دستاوردهای پهپادی سازمان صنایع هوایی اظهار کرد: قدم گذاشتن در تولید نسل‌های بسیار پیشرفته پهپادی، گوشه‌ای از عزم، اراده و باور وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تحقق شعار «ما می‌توانیم» است. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن تقدیر از دانشمندان و کارکنان صنعت دفاعی، شبکه‌های همکار و تمامی کسانی که در این دستاورد بزرگ ملی نقش داشته‌اند، گفت: انتظارات از صنعت پهپاد، قابلیت‌ها و مأموریت‌های آن فرای آن چیزی است که تاکنون محقق شده است؛ ما در دوره کنونی در نظر داریم با توسعه قابلیت‌ها، نوع مأموریت و تنوع کاربری پهپاد در نیروهای مسلح و کشورهای دوست، این محصول بسیار راهبردی را به عنوان یکی از ارکان آرایه‌های هوشمند دفاعی برتری‌ساز و قابل اتکا در عرصه‌های مختلف رزم کشور نهادینه کنیم.

منبع: مهر

فجر موسیقی به یاد سردار دل‌ها جان گرفت

ارکستر سمفونیک و گروه کُر سازمان صدا و سیما از قدیمی ترین ارکسترهای کشور شامگاه جمعه بیست و دوم بهمن ماه با اجرای کنسرتی در چارچوب روز سوم از برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر ضمن اجرای قطعاتی در حوزه موسیقی کلاسیک به اجرای بخش‌هایی از آلبوم «سرباز» که چندی پیش با مشارکت چند مجموعه موسیقایی به یاد سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تولید شده بود، پرداخت. در این کنسرت که به نوعی آغازگر رسمی اجراهای سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر غیر از بخش موسیقی پاپ جشنواره بود، ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما به رهبری آرش امینی و رهبر گروه کر رازمیک اوحانیان ضمن اجرای آثار ویژه‌ای از قطعات موسیقی کلاسیک، قطعاتی از آلبوم «سرباز» به خوانندگی امیرحسین سمیعی و منتخبی از تصنیف‌های انقلابی به مناسبت فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را اجرا کرد. این کنسرت در شرایطی روی صحنه رفت که فقط ۳۰ درصد از ظرفیت صندلی‌های تالار وحدت به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مربوط به کرونا پذیرای مخاطبان بود. این در حالی است که حجت الاسلام امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا قزوه مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن ریاحی دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، محمد اله یاری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان نظام پزشکی از مهمانان ویژه این کنسرت بودند. یکی از نکات جالب توجه برنامه حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت بود که به نظر می‌آمد برای تماشای کنسرت ارکستر سمفونیک صدا و سیما در تالار وحدت حضور یافته، اما بنا به اعلام دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی فجر وی برای تماشای نمایشی در تالار حافظ (از مجموعه‌های تحت نظر بنیاد فرهنگی هنری رودکی) در چارچوب چهلمین جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرده بود. شرایطی که احتمال حضور وزیر ارشاد در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر را به روزهای پیش رو موکول می‌کند.سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود. جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره است.

منبع: مهر

روسیه به زیردریایی آمریکایی هشدار خروج داد

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ۱۲ فوریه (امروز) یک زیردریایی آمریکایی از نوع «ویرجینیا» در آب‌های سرزمینی روسیه شناسایی شد. در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است: زیردریای آمریکا نزدیک جزیره کوریل شناسایی شده است. این زیردریایی، ابتدا هشدار خروج از آب‌های سرزمینی روسیه را نادیده گرفت، اما سپس از آب‌های روسیه خارج شد. بیانیه مذکور در ادامه می‌افزاید: این رخ‌داد ساعت ۱۰:۴۰ امروز شنبه به وقت مسکو نزدیک یکی از جزایر کوریل اتفاق افتاد. زیردریایی کلاس ویرجینیا وارد منطقه‌ای شد که ناوگان روسیه در اقیانوس آرام در حال انجام تمرینات بود. وزارت دفاع روسیه در این بیانیه اضافه کرد: خدمه زیردریایی به ۲ زبان روسی و انگلیسی خطاب شدند و از آنها خواسته شد که آب‌های سرزمینی روسیه را تَرک کنند؛ اما این هشدار نادیده گرفته شد. سپس در راستای دستورالعمل حفاظت از مرزهای آبی، خدمه ناوچه روسی «مارشال شاپوشنیکوف» (Marshall Shaposhniko) از «تجهیزات لازم» استفاده کردند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که به دنبال رخ‌داد این حادثه، وابسته نظامی آمریکا در مسکو به دلیل نقض آب‌های سرزمینی روسیه توسط یک این زیردریایی به وزارت دفاع روسیه فراخوانده شد. گفتنی است که محور غربی به سرکردگی آمریکا در تلاش برای تنش آفرینی نزدیک مرز روسیه به بهانه حمله ادعایی این کشور به اوکراین است؛ ادعایی که مسکو تا کنون بارها آن را تکذیب کرده است. اما گویا واشنگتن در صدد انجام اقدامات تحریک آمیز علیه روسیه است.

منبع: مهر

نیروگاه‌ها جان تازه ای گرفتند

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بعدازظهر امروز در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه‌ای نوسازی و تقویت ناوگان جاده‌ای درباره آخرین وضعیت سوخت‌رسانی زمستانی اظهار داشت: امسال یک میلیارد لیتر سوخت مایع بیشتری نسبت به سال گذشته به نیروگاه‌ها تحویل داده‌ایم که این اقدام در شرایطی انجام شد که ناوگان حمل سوخت مایع کشور در دولت گذشته تضعیف شده بود. وی گفت: در حال حاضر شرکت‌های داخلی توانمندی برای تولید ناوگان حمل سوخت ایجاد شده‌اند که می‌توانند نیازهای کشور را برطرف کنند و عزم ما نیز بر استفاده و تکیه بر توانمندی داخلی متمرکز شده است. سالاری گفت: در طرح جامع حمل و نقل و بهینه‌سازی مصرف انرژی یک مبحث مهم وجود دارد که ناظر به سبد حمل و نقل است، در حوزه استفاده از LPG در سبد سوخت نظرات متفاوتی وجود دارد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش افزود: از طرفی وضعیت صادرات LPG کشور نیز به صورتی است که در بازار جهانی با تخفیف‌ها ۱۵۰ دلاری به فروش می‌رسد. سیاست‌ها در حوزه ال پی جی را مشخص کردیم تا با توجه به قیمت‌های بازارهای جهانی، این محصول به سمت خوراک پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش هدایت شود. وی اظهار داشت: در سبد چرخه حمل‌ونقل، جهت‌گیری ما حرکت به سمت توسعه خطوط ریلی و خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی است، امروز نیز یک گام رو به جلو برای نوسازی ناوگان حمل جاده‌ای برداشته می‌شود.سالاری در پایان گفت: تفاهم‌نامه‌ای برای نوسازی ۴ هزار دستگاه در ناوگان حمل سوخت مایع در دست اجرا قرار گرفته است که امروز قرارداد ۵۰۰ نفتکش آن امضا شد، قصد داریم میانگین سنی ناوگان حمل سوخت را به ۱۰-۱۵ سال برسانیم.

منبع: مهر

برنج طارم هم اینترنتی شد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی از توزیع گوشت منجمد تولید داخل در سامانه بازرگام خبر داد و گفت هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان و گوشت بره کیلویی ۱۰۵ هزار تومان در سامانه بازرگام در بسته‌های ۴کیلوگرمی به فروش می‌رود. وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی دستور داده که در روزهای آینده گوشت قرمز در بسته‌های کمتری نیز عرضه شود تا مردم به راحتی بتوانند خریداری کنند. رضازاده همچنین گفت: سازوکار توزیع گوشت گرم هم فراهم می‌شود تا در سامانه بازرگام انجام شود. به گفته رضازاده از امروز توزیع گوشت در میادین میوه و تره بار هم آغاز شده است هر کیلو گوساله لاشه ۱۰۰ هزار تومان، گوساله گرم بسته بندی درجه یک ۱۴۰ هزار تومان، گوساله چرخ کرده درجه یک ۱۲۰ هزار تومان، گوشت منجمد گوساله بسته بندی شده ۱۲۰,۰۰۰ تومان و گوشت گوسفندی گرم لاشه‌ای ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود. مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین اعلام کرد که هیچ محدودیتی برای عرضه گوشت در کشور وجود ندارد و توزیع گسترده تا ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. رضازاده همچنین از کاهش قیمت سیب زمینی در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر با توزیع گسترده‌ای که انجام شد قیمت این محصول در میادین میوه و تره بار به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده است و از امروز سیب زمینی در سامانه بازرگام کیلویی ۸ هزار تومان بارگذاری شده است. وی افزود تولید سیب زمینی در کشور سالانه ۵.۲ میلیون تن است و مصرف کشور نیز از این میزان پایین‌تر است به دلیل سیل بخشی از محصولات از بین رفت و البته مهمتر از آن برخی در داخل به این نوسان قیمت دامن زدند و عاملی برای افزایش قیمت شد. به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی از آنجا که سرانه مصرف این محصول در کشور ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم است و سهم زیادی در سبد خانوار دارد وزارت جهاد کشاورزی بلافاصله برای تنظیم بازار این محصول وارد شد. وی همچنین از عرضه برنج طارم با قیمت مناسب در سامانه بازرگام طی روزهای آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر برنج ایرانی شیرودی کیلویی ۴۲ هزار تومان در این سامانه بارگذاری شده و هموطنان می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. رضازاده همچنین از توزیع برنج خارجی تایلندی کیلویی ۱۲,۵۰۰ تومان هندی کیلویی ۱۸,۵۰۰ تومان و پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه بازرگام خبر داد و گفت: ۲۰۰ هزار تن برای توزیع تخصیص یافته و هیچ مشکلی از نظر تأمین وجود ندارد. به گفته این مسئول تنها روز پنجشنبه ۵۵ تن برنج ایرانی در تهران توزیع شده است. وی درباره نهاده‌های دامی هم گفت بر اساس مصوبه قرار شده نهاده بهمن ماه با ارز دولتی بارگذاری شده و بنا است نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان کشور در ماه اسفند نیز تأمین شود.

منبع: مهر

محمدرحیم اخوت با دنیا وداع کرد

محمدرحیم اخوت، نویسنده پیشکسوت در ۷۶ سالگی از دنیا رفت و در بهشت رضوان اصفهان به خاک سپرده شد. محمدرحیم اخوت زاده دهم آذر ۱۳۲۴ نویسنده و منتقد ادبی بود که امروز (شنبه ۲۳ بهمن‌ماه) بعد از تحمل مدتی فراموشی، در اثر کهولت سن و عواقب آن از دنیا رفت. بر اساس اعلام خانواده‌اش پیکر او امروز در باغ رضوان اصفهان تشییع و به خاک سپرده شد. محمدرحیم اخوت پس از گذراندن تحصیلات متوسطه و دانشگاهی در رشته ادبیات فارسی، در سال ۱۳۴۴ به عنوان معلم وارد سپاه دانش شد و فعالیتش تا سال ۱۳۵۵ ادامه داشت. می‌گفت با پیوند با یاران «جُنگ اصفهان» که با برخی از آن‌ها آشنا بوده و برخی را دورادور می‌شناخته سرگردانی‌اش در کوچه‌پس‌کوچه‌های شعر و داستان و نمایشنامه و کاریکاتور و مقاله‌های پراکنده سر و سامانی یافت، و جلیل دوستخواه، احمد میرعلایی و هوشنگ گلشیری در این میان نقش کارسازتری داشتند. اخوت داستان‌نویسی را از اواسط دهه ۱۳۴۰ با مجله فردوسی شروع کرد. اما از جمله نویسندگانی بود که خیلی دیر به فکر چاپ کتاب‌هایش افتاد و نخستین کار جدی‌اش، با نام «تعلیق» (داستان بلند) در سال ۱۳۷۸ منتشر شد که مورد توجه و تحسین تعدادی از اهالی فرهنگ و ادبیات قرار گرفت. البته به گفته خود در دهه ۵۰ هم چند کتاب داستان برای کودکان و نوجوانان با نام‌های «قصه شهرک نور»، «این پایین خبری نیست»، «اشکی بر اسفندیار» و «زهر» با نام مستعار نوشته بود اما بعد از مدتی احساس می‌کند به آن حوزه تعلق ندارد و وارد نقد شعر و ادبیات داستانی بزرگسال می‌شود. همچنین به گفته خودش داستان «تعلیق» را هم نزدیک به یک دهه قبل نوشته بوده و درباره تأخیر ۱۰ ساله در انتشار هم این‌گونه توضیح داده بود: «این موضوع نشأت‌گرفته از حساسیت‌های خودم در بحث بازنویسی بود. بخشی از جوانی‌ام با حضور در جمعی همچون جُنگ اصفهان همراه شد که اعضای آن همگی از چهره‌های اثرگذار ادبیات بودند، بنابراین عجیب نیست که در انتشار اولین کتاب تا این اندازه حساسیت به خرج داده باشم؛ دلم می‌خواست «تعلیق» داستان خوب و بی‌عیبی از آب درآید. هنوز هم وقتی بعد از سال‌ها به سراغ «تعلیق» می‌روم همچنان از خواندنش لذت می‌برم، درست برخلاف برخی دوستان نویسنده و مترجم که حتی علاقه‌ای به بازنشر دوباره نخستین کتاب خود ندارند.» البته این کتاب بعد از دو چاپ نتوانست برای تجدید چاپ مجوز بگیرد و به گفته نویسنده برای چاپ سوم با حذفیاتی مواجه شد که آن زمان باعث شد از انتشارش صرف‌نظر کند. کتاب بعدی اخوت با عنوان «چهار فصل در بازخوانی شعر» مجموعه جستارها و مقاله‌هایی بود که در چهار فصل به شعرهایی از محمد حقوقی، ضیا موحد و کیوان قدرخواه پرداخته است. کتاب «نیمه سرگردان ما» ی این نویسنده نیز در سال ۱۳۸۱ به عنوان مجموعه داستان برگزیده‌ دومین دوره‌ جایزه‌ ادبی هوشنگ گلشیری معرفی شد. اما موفقت عمده اخوت مدیون رمان «نام‌ها و سایه‌ها» ست که پس از انتشار در فهرست نهایی جوایز ادبی ایران در سال ۱۳۸۳ قرار گرفت و توانست جایزه‏‌های «مهرگان» و «یلدا» را از آنِ خود کند. آخرین کتاب اخوت «نامه‌ سرمدی» بود که در سال ۱۳۹۷ در نشر بان منتشر شد؛ او این کتاب را خیلی وقت پیش به انتشارات آگاه داده بود و می‌گفت ممیزهای ارشاد ایراد گرفته بودند. محمدرحیم اخوت در آخرین مصاحبه خود با ایسنا، سال ۹۸ همزمان با سالگرد تولد ۷۴ سالگی‌اش درباره این‌که مشغول چه کاری است، گفته بود: مدتی است که نمی‌توانم بنویسم؛ دلیلش هم این است که چشمم مشکل دارد و بینایی‌ام ضعیف شده است؛ این روزها نه می‌توانم مطالعه کنم و نه بنویسم. نشسته‌ام منتظر حضرت ملک‌الموت که بالاخره یکی از شاگردانش را سراغ ما می‌فرستد یا نه. همچنین در واکنش به آرزوی اعطای سلامتی و عمر طولانی اظهار کرده بود: لطفاً این خواب‌ها را برای من نبینید. این‌ها تعارف‌ها مرسوم است. متأسفانه صریح هستم و از شما چه پنهان هیچ کار دیگری ندارم که انجام دهم. او درباره سرنوشت اتوبیوگرافی‌اش نیز گفته بود: کتاب را کامل نوشته‌ام. حدود ۵۰۰ صفحه‌ای می‌شود و عنوانش هم «کودکی، جوانی، پیری» است، اما آن را به ناشر نداده‌ام، گفتم تا خودم هستم نمی‌خواهم چاپ شود. از میان دیگر آثار محمدرحیم می‌توان به کتاب‌هایی چون «خورشید»، «باقی‌مانده‌ها»، «داستان‌های نانوشته»، «نمی‌شود»، «مشکل آقای فطانت» و «عذاب یا هفت‌خان زندگی» اشاره کرد.

منبع: ایسنا

حمید خطیب شهیدی درگذشت

حمید خطیب شهیدی، استاد پیشکسوت باستان‌شناسی ایران درگذشت. مهرداد ملکزاده، باستان‌شناس و از شاگردان خطیب شیهدی خبر درگذشت این استاد باستان‌شناس را تأیید کرده است. همچنین جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران درگذشت خطیب شهیدی را برای جامعه باستان‌شناسی ایران ضایعه‌ای اسفناک توصیف کرد. حمید خطیب شهیدی سال ۱۳۲۷ در مراغه زاده شد. در سال ۱۳۵۱ کارشناسی باستان‌شناسی خود را از دانشگاه تهران گرفت و در سال ۱۹۷۵ میلادی دکتری خود را از دانشگاه ناپل شرقی ایتالیا دریافت کرد. دکتر خطیب شهیدی به زبان‌های انگلیسی، ترکی و ایتالیایی مسلط بود. تخصص اصلی‌اش بررسی وجوه تاریخی و فرهنگی برآمدن تمدن "اورارتو" در شمال غرب ایران و نیمه شرقی فلات آناتولی بود و در این‌باره کتاب‌ها و مقالات متعددی به فارسی و انگلیسی و ایتالیایی منتشر کرد. او از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۶۵ کارشناس مرکز باستان‌شناسی ایران بود. در فاصله سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ استادیار دانشگاه فارابی اصفهان شد و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۰ استادیار گروه آموزشی باستان‌شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس بود. خطیب شهیدی نزدیک به ۴۰ فصل برنامه میدانی باستان‌شناختی را در ایران، از جمله محوطه‌های آغاز دوران تاریخی و فرهنگ و تمدن اورارتویی، همچون بسطام و حسنلو سرپرستی و راهبری کرده بود. خطیب شهیدی از میانه دهه ۸۰ خورشیدی عضو مؤثر کارگروه واژه‌گزینی باستان‌شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. سیدمحمد بهشتی، رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سال ۹۷ در شب حمید خطیب شهیدی که به همت مجله بخارا برگزار شد، وجود "خطیب شهیدی" را در جامعه باستان‌شناسی یک غنیمت دانسته و گفته بود: اگر پنج نفر در جهان حرفی برای گفتن درباره دوره "اورارتویی" داشته باشند، یکی از آن‌ها خطیب شهیدی است.

منبع: ایسنا

آبی‌های لندن قهرمان جام جهانی باشگاه‌های جهان شد

آبی‌های لندن با برتری برابر پالمیراس فاتح جام جهانی باشگاه‌ها شدند. در دیدار نهایی جام جهانی باشگاه‌ها که در ابوظبی امارات برگزار می‌شود چلسی توانست ۲ بر یک پالمیراس برزیل را شکست دهد و عنوان قهرمانی را به دست بیارد. در ابتدا روملو لوکاکو برای تیم انگلیسی گلزنی کرد ولی رافائل ویگا از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی کشاند تا بازی با تساوی یک بر یک به پایان برسد و وارد وقت‌های اضافه شود. در وقت‌های اضافه چلسی در دقیقه ۱۱۷ صاحب یک ضربه پنالتی شد که کای هاورتز آن را تبدیل به گل کرد تا این دیدار با برتری دو بر یک چلسی تمام شود. به این ترتیب توماس توخل دومین قهرمانی خود را با چلسی و دهمین قهرمانی دوران مربیگری خود را جشن گرفت. در دیدار رده بندی نیز الاهلی مصر ۴ بر صفر الهلال عربستان را شکست داد و عنوان سومی را به دست آورد. در این دیدار الهلال دو بازیکن خود را به دلیل اخراج از دست داد.

منبع: ایسنا

بایدن به پوتین هشدار داد

رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود به وی هشدار داد که روسیه در صورت هرگونه حمله نظامی به اوکراین، «هزینه‌های سریع و سنگینی» را متحمل خواهد شد. کاخ سفید با بیان جزئیات مکالمه تلفنی روز شنبه بایدن و پوتین اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا در این گفت‌وگوی تلفنی به رئیس‌جمهو روسیه هشدار داده است که «اگر روسیه به اوکراین حمله کند، واشنگتن و متحدانش از پاسخ قاطع و سریع دریغ نخواهند کرد».کاخ سفید افزود: «بایدن و پوتین در تماس تلفنی روز شنبه همچنین درباره افزایش تعداد نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین بحث و گفت‌وگو کردند».در ادامه بیانیه آمده است: «بایدن هشدار داد که اگر روسیه نفوذ بیشتری در اوکراین انجام دهد، ایالات متحده و متحدانش قاطعانه پاسخ خواهند داد و هزینه‌های سریع و سختی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد».در این بیانیه به نقل از بایدن تأکید شده است که «هرگونه مداخله جدید روسیه در اوکراین منجر به رنج گسترده انسان‌ها خواهد شد و جایگاه مسکو را خدشه دار خواهد کرد».در بیانیه کاخ سفید آمده است: «بایدن به پوتین آمادگی قاطعانه ایالات متحده را برای مشارکت در دیپلماسی با هماهنگی کامل با متحدان و شرکای خود اعلام کرد و در عین حال گفت که واشنگتن برای سناریوهای دیگر هم کاملاً آماده است».به گزارش آسوشیتدپرس، این تماس ۶۲ دقیقه‌ای زمانی انجام شد که ایالات متحده با اشاره به خطر قرار گرفتن اوکراین در معرض «تهاجم روسیه در هر لحظه» اعلام کرد که اکثر دیپلمات‌ها و سربازان خود را از اوکراین تخلیه می‌کند. پیش از این گفت‌وگوی تلفنی، دو تماس تلفنی بین وزرای خارجه و دفاع روسیه و آمریکا و دو تماس پوتین با امانوئل مکرون و الکساندر لوکاشنکو همتایان فرانسوی و بلاروسی خود، درباره بحران اوکراین انجام شده بود. تنش‌های فزاینده در بحبوحه ادعاهای غرب مبنی بر برنامه‌ریزی روسیه برای «حمله به اوکراین» در حالی صورت می‌گیرد که مسکو بارها آن را رد کرده است.

منبع: ایسنا

آمریکا داروی آنتی بادی را تأیید کرد

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) روش درمانی مبتنی بر آنتی بادی را برای مقابله با سویه اُمیکرون مجاز اعلام کرد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده روز گذشته (جمعه) مجوز روش درمانی جدید مبتنی بر آنتی بادی را برای مقابله با سویه اُمیکرون صادر کرد. این سازمان اعلام کرد: این دارو که توسط شرکت داروسازی آمریکایی "الی لیلی"(Eli Lilly) ساخته شده، یک ابزار حیاتی برای درمان کووید -۱۹ است چرا که سویه های جدید ویروس همچنان در حال گسترش هستند. بر همین اساس سازمان غذا و داروی آمریکا داروی آنتی بادی مونوکلونال موسوم به Bebtelovimab را برای درمان علائم خفیف تا متوسط کووید -۱۹ در بیماران ۱۲ سال به بالا که در معرض خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری هستند مجاز اعلام کرده است. این دارو با اتصال به پروتئین سنبله ویروس که باعث بیماری کووید -۱۹ می‌شود، عمل می‌کند. در گزارش این سازمان آمده است: از این روش درمان باید برای بیمارانی استفاده شود که دیگر گزینه‌های درمانی تأیید شده یا مجاز برای درمان کووید -۱۹ در دسترس نبوده یا از نظر بالینی مناسب نیستند.

منبع: ایسنا

تهران دوباره آلوده شد

هوای تهران بعد از یک هفته وضعیت قابل‌قبول، آلوده شد و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار گرفت. در زمان حاضر کیفیت هوای شهر تهران با شاخص ۱۰۶ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار گرفته است؛ در این شرایط افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. با این حال طبق پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا روز آینده هوای قابل‌قبول در تهران حاکم خواهد بود. تهران از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲۳ روز هوای قابل قبول، ۹۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها و ۲ روز هوای پاک داشته است. در زمان حاضر دمای هوای تهران ۸ درجه سانتی‌گراد است و طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، کمینه دما در روز آینده ۳ درجه و بیشینه دما ۱۱ درجه خواهد بود.

منبع: شبکه خبر

۵ اثر فرهنگی و تاریخی ایران در فهرست میراث جهان اسلام ثبت شد

پنج اثر فرهنگی و تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهان اسلام شامل منظر فرهنگی قلعه الموت، مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام، مجموعه تاریخی بسطام، منظر فرهنگی ماسوله و گنبد علویان همدان است پرونده این آثار با هماهنگی کمیسیون ملی آیسسکو ایران به دبیرخانه این کمیسون ارسال شده بود. سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو - ICESCO -) سازمانی تخصصی است که تحت حمایت سازمان همکاری اسلامی (OIC) فعالیت می‌کند و در زمینه‌های آموزش‌، علوم، فرهنگ و ارتباطات در کشورهای اسلامی و به منظور حمایت و تقویت روابط بین کشورهای عضو به فعالیت مشغول است. دفتر مرکزی این سازمان در رباط در کشور مراکش واقع شده است. آیسسکو برای شناسایی، معرفی و حفاظت بهتر میراث جهان اسلام چند سالی است که در حال تدوین فهرستی از آثار شاخص فرهنگی و تاریخی جهان اسلام است. این فهرست اختصاص به جهان اسلام داشته و غیر از فهرست میراث جهانی یونسکو است.

منبع: ایرنا

رضائیان به خانه بازگشت

طبق اعلام باشگاه‌پرسپولیس در آخرین روز مهلت نقل و انتقالات زمستانی، رامین رضائیان مدافع اسبق پرسپولیس برای نیم فصل به جمع سرخپوشان ملحق شد. سرانجام پس از مذاکرات نهایی رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس با رامین رضائیان، وی امروز با فسخ قراردادش با الدحیل قطر، به پرسپولیس پیوست و در ادامه رقابت‌های لیگ برتر سرخپوشان را همراهی خواهد کرد. رضائیان پیش از این سه فصل برای پرسپولیس به میدان رفته بود. رضائیان پس از احمد گوهری دومین خرید زمستانی پرسپولیس محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

آتش BMP های سپاه قدرتمندتر شد

سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برجک جدیدی را برای نفربرهای BMP-2 خود به‌کار گرفته است. این برجک جدید توسط متخصصان مؤسسه شهید زین‌الدین این سازمان طراحی و تولید شده و در حال عملیاتی شدن در نیروی زمینی سپاه است. این برجک جدید، به‌خلاف برجک‌های متداول BMP-2 که توپچی درون برجک قرار دارد، به‌منظور حفظ ایمنی توپچی و فرمانده، بدون سرنشین طراحی شده است، به این ترتیب برجک جدید به یک سامانه هدفگیری و کنترل آتش جدید مجهز شده است که با استفاده از آن، توپچی درون محفظه نفربر قرار می‌گیرد تا ضمن هدفگیری و شلیک علیه اهداف، از خطرات احتمال ناشی از برخورد پرتابه‌های زره و انفجار مهمات درون برجک مصون بماند. سامانه کنترل آتش جدید طراحی‌شده برای این برجک امکان قفل روی هدف و تیراندازی شبانه و حرارتی را نیز به کاربر خود می‌دهد و علاوه بر این به استابلایزر (لرزش‌گیر) نیز مجهز شده است تا در زمان حرکت نفربر در زمین‌های ذوعارضه کمترین میزان خطا در شلیک صورت گیرد. اما ویژگی اصلی که این برجک را نسبت به برجک‌های متداول نفربرهای BMP-2 متمایز می‌کند، آرایش تسلیحاتی آن است. این برجک علاوه بر اینکه به یک توپ ۳۰ میلی‌متری 2A42 مجهز است به یک قبضه تیربار PKT هم‌محور با توپ اصلی، یک قبضه تیربار 12.7 NSVT و یک نارنجک‌انداز ۳۰ میلی‌متری نیز مجهز است. این آرایش تسلیحاتی علاوه بر آنکه نقشی مؤثر در افزایش قدرت آتش نفربرهای زرهی دارد، این امکان را نیز به آنها می‌دهد تا در صحنه نبرد بتوانند با طیفی گسترده‌تر از اهداف در فواصل مختلف مقابله کند. علاوه بر این، در برجک جدید به‌جای آنکه مهمات داخل نفربر قرار گیرد، در محفظه بالایی و پشتی برجک قرار می‌گیرد تا ضمن آسان‌تر شدن فرآیند بارگذاری مهمات، خطرات ناشی از انفجار در مهمات آسیبی به خدمه داخل نفربر نرساند. آن‌طور که متخصصان مؤسسه شهید زین‌الدین می‌گویند، فاز بعدی ارتقای این برجک، نصب موشک‌های ضدزره هدایت‌شونده و همچنین نصب این برجک روی نفربرهای سری بی‌تی‌آر است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha