یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جلسه طلاب آذربایجان شرقی

حوزه/ مشاور مدیر حوزه‌های علمیه گفت: جهاد تبیین نیازمند تأسیس دبیرخانه‌ای ثابت و قوی برای ساماندهی و ادامه روشمند این مهم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال، در جمع طلاب و فضلای آذربایجان شرقی که به مناسبت ایام الله دهه فجر برگزار شد، ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی به آیه ۱۱ سوره رعد «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» اشاره کرد و اذعان داشت: این که امروز ما می‌گوئیم خوشا به حال کسانی که دوران نبی مکرم اسلام (ص) و امیرالمومنین و ائمه (علیهم السلام) را درک کرده اند، مطمئن باشید که آیندگان غبطه ما را می‌خورند که امام خمینی (ره) و انقلاب، دفاع مقدس و نیز شهدا و سرداران بزرگی چون سردار حاج قاسم سلیمانی را درک کرده‌ایم.

وی بر اهمیت توجه به فرصت طلایی انقلاب تاکید کرد و ابراز داشت: دهه مبارک فجر انقلاب را باید بهترین بهانه برای تحقق جهاد تبیین دانست و هر سال این مهم را با قوت ادامه داد؛ جهاد تبیین نیازمند تأسیس دبیرخانه‌ای ثابت و قوی برای ساماندهی و ادامه روشمند این مهم است.

سخنران این مراسم در ادامه ضمن اشاره به انواع نهضت‌ها در طول تاریخ، با بیان این که برخی از شخصیت‌های نهضت‌ها عالِم وارسته، آگاه به اسلام و مصلح جامعه بودند، خاطرنشان کرد: در برخی از مصادیق تاریخی نهضت‌ها با بیرق‌هایی منقش به آیات الهی برافراشته می‌شدند که نهضت شعوبیه و برچیدن تبعیض نژادی مهمترین عامل آن بود که تک بعدی برجسته‌ترین نقص این گروه بود.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با بیان این که مباحث دینی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را نمی‌توان از هم جدا کرد، خاطرنشان ساخت: رهبری شایسته و بنیان‌گذاری آگاه و بصیر که دین را جدای از سیاست نمی‌داند، مهمترین علت تداوم حرکت امام خمینی (ره) است.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که ولایت فقیه در امتداد ولایت ولی و ولایت ولی و نبی در امتداد ولایت الهی است، اظهار داشت: علامه طباطبایی (ره) به خوبی آیه شریفه أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ را بهترین دلیل بر اولی الامر ولی معصومی می‌داند که در امتداد ولایت نبی مکرم (ص) و ولایت الهی تعریف می‌گردد.

دبیرخانه‌ای ثابت و قوی برای «جهاد تبیین» راه اندازی شود

این استاد حوزه با تاکید بر این که دلالت عقل، شرع، کتاب و سنت بر تداوم ولایت است، اظهار داشت: مولی الموحدین امیر المومنین علی علیه السلام در خطبه شقشقیه، ولایت را عمود فولادین وسط سنگ آسیاب تشبیه می‌کند که کنترل سنگ عظیم آسیاب وابسته به آن است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: اولین نقطه محوری اساسی و اصولی موفقیت نظام جمهوری اسلامی از آغاز تا کنون و علت مبقیه آن وجود ولایت در رأس این حاکمیت است؛ ولایت فقیه همان ولایت خدا، رسول و امام است.

وی ضمن تبیین تاریخ روزهای آغازین نهضت امام خمینی ره در سال ۱۳۴۲ با بیان این که کودکان آن زمان بزرگ شده با ایستادگی و پایداری برگرفته از آموزه‌های الهی دودمان شرق و غرب عالم را در هم کوبیدند، اظهار داشت: ایمان، اخلاص، مقاومت و ایثار مهمترین پایه‌های ایستادگی وصف ناپذیر یاران خمینی کبیر در مقابل جهانخواران است.

سخنران نشست یادآور شد: امام خمینی (ره) در هرجایی که تشخیص می‌دادند، با بیانات برگرفته از آموزه‌های دینی ایمان را به جامعه تزریق و پایه‌های اندیشه الهی مردم را تقویت می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با تاکید بر این که کسی که ایمان به خدا داشته باشد، هیچگاه ترس به خود راه نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: تکیه بر مردم و پرهیز از اعتماد به استکبار و داشتن ایمان به پیروزی و نصرت الهی، در تمام فرازهای سخنرانی امام خمینی (ره) موج می‌زد.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه ضمن بیان خاطراتی از دوران انقلاب اسلامی، ایثار امام خمینی (ره) را از دیگر درس‌های امام به یاران خود دانست و یادآور شد: طلاب و فضلا در دوران انقلاب، لبیک گویان به ندای امام خمینی (ره)، در وادی تبلیغ، روشنگری و تبیین بیش از پیش همت گمارده، فعالیت روشنگری خود را در جای جای ایران آغاز کردند.

وی به ایثار ملت و ایستادگی امام خمینی (ره) در مقابل مصادره انقلاب اشاره کرد و افزود: اخلاص مهمترین عامل شکل گیری موج ایثار در میان تمام آحاد جامعه است.

بیان خاطرات دوران دفاع مقدس از دیگر بخش‌های سخنان حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال بود، وی ضمن اشاره به ایثار و رشادت رزمندگان اسلام خاطرنشان کرد: ایمان و اخلاص وصف ناپذیر رزمندگان، تجلی بخش آیه شریفه «ما رَمَیتَ اِذ رَمَیت» بود؛ به گونه‌ای که بارها و بارها و در تمام عرصه‌های جنگ تحمیلی به عینه شاهد آثار ایمان، ایثار و اخلاص رزمندگان بودیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود تبیین و روشنگری را آنتی تز تهاجمات رسانه‌ای دشمنان اسلام و انقلاب دانست و یادآور شد: باید مراقب باشیم تا به خاطر کوتاهی ما حوزویان و عدم تبیین دقیق حقایق، حق و حقیقت گرفتار دروغ پردازی، لجن پراکنی ها و تحریف‌ها نگردد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: باید تنگناها و اصولی که موجب پیروزی انقلاب شد، منافع، آثار و تأثیرات شگفت انگیز انقلاب و نیز پیشرفت‌های ایران را به مردم متذکر شویم؛ ما باید خود و مردم را برای قیام آخرین منجی عالم بشریت آماده سازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    ماهیت حوزه روشنگری هست این چیز جدیدی نیست که دبیرخانه بخواهد. حضرت‌آقا سالهاست که ندای این‌عمار سردادن و حوزه همچنان آرام‌آرام!
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی خدمت با سعادتتان عرض می کنم بنر می رسد که از بزرگوان حوزه در این مورد باید سپاسگزار باشیم . با عرض ادب و احترام ، محمد مهدی اسلامی . هر کسی را لازم است کوشش کند __بار تبیین هر زمان دوشش کند __ گرچه تبیین است سنگین و وزین __چاره ای هم نیست ونبود غیر از این __ عقل و علم وحُبّ را باید فزود __ آنگه آسان حقه بازی را زدود__ دین با جهل دین ابن ملجم است ___خود سراسر مایه ی ننگ و غم است __ پس بکوشیم دائماََ با صبر وحلم __پی بگیریم دین خود با عقل و علم __ مهربانی در بیان و در عمل با مردمان __ ای عزیزم لازم است بر هر دومان __ هم به تو دانا و با فهم وکمال __هم بنا دانی چومن ،بی قیل و قال __