دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام مهدی عباسعلی پور

حوزه/ در میان اهل سنت افراد بسیاری در مناقب و فضیلت امام علی علیه السلام دست به قلم شده‌اند و ابن ابی الحدید از جمله آن‌ها است که می‌گوید؛ مقابله با فضائل امام علی (ع) شبیه مقابله با نور خورشید است که شخص فقط خود را از نعمت آفتاب محروم می‌کند هر چند امکان گرفتن جلوی تابش نور ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام مهدی عباسعلی‌پور، شامگاه دوشنبه در مراسم شب ولادت امام علی علیه السلام که در مسجد الزهرا (س) ارومیه برگزار شد، با بیان اینکه بشر محدود نمی‌تواند مدح امام علی علیه السلام را به‌جا بیاورد، اظهار داشت: تمام موجودات عالم مدح امام علی (ع) را می‌گویند تا جایی که معاویه که بالاترین دشمنی را با امیرالمؤمنین داشت، زبان به مدح حضرت گشوده است.

وی با بیان اینکه امام علی علیه السلام در جنگ‌ها وقتی برخی افراد فرار می‌کردند کنار پیامبر (ص) می‌ماندند، افزود: در کیفیت بشر بودن امام علی علیه السلام عالم در تعجب است و امیرالمومنین لقب اختصاصی امام علی (ع) است و جبرئیل امین این لقب را به پیامبر اکرم (ص) ابلاغ کرد.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در جنگ خندق وقتی دشمن با خندق مواجه شد و حمله برایش ممکن نشد، پهلوانان عرب خود را به خندق انداختند و هل من مبارز ندا دادند و یکی از پهلوانان نامدار عرب عمرو بن عبدود است که طلب مبارز کرد، امام علی علیه السلام با اینکه جوان بود، عمرو بن عبدود را به درک واصل کرد و همان جا هم پیامبر و هم دشمنان، حضرت علی (ع) را مدح کرده است و پیامبر (ص) با این جمله که «لَضَرْبَةُ عَلِیٍّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَیْن‏» جایگاه رفیع امام را نزد مسلمین آشکارتر کرد.

وی ادامه داد: معنای کلام مبارک پیامبر اکرم (ص) این است که تمام جن و انس یک طرف و ضربه امام علی علیه السلام بر سر عمرو بن عبدود یک طرف؛ زمانی جنگ تمام شد و دشمنان جنازه خود را تحویل می‌گرفتند، خواهر عمرو وقتی دید هیچیک از سلاح‌های جنگی برادرش به غارت نرفته است، آنجا گفت که  قاتل برادر من یک جوانمرد بود.

حجت الاسلام عباسعلی‌پور بیان کرد: در میان اهل سنت افراد بسیاری در مناقب و فضیلت امام علی علیه السلام دست به قلم شده‌اند و ابن ابی الحدید از جمله آن‌ها است که می‌گوید؛ مقابله با فضائل امام علی (ع) شبیه مقابله با نور خورشید است که شخص فقط خود را از نعمت آفتاب محروم می‌کند هر چند امکان گرفتن جلوی تابش نور ممکن نیست.


استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی گفت: انسان‌های زیادی در طول تاریخ خواسته‌اند نام اهل بیت و امام علی علیه السلام را از تاریخ حذف کنند، حتی برخی از آن‌ها مانند یزید شیعیان و علوی ها را سر می‌بریدند، اما نتوانستند نام حضرات معصومین را محو کنند.

وی ادامه داد: خداوند وعده داده است تا از اهل ایمان و حق دفاع کند، علی علیه السلام وجه الله است و خداوند وعده داده است این یادگار اسلام را در تاریخ حفظ کند باید به این مذهب افتخار کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha