دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
میلاد

حجت الاسلام منصوریان دامغانی تصریح کرد: برپایی تمدن نوین اسلامی اقتضائاتی دارد و مهمترین رکن آن مفهوم امامت، ولایت و تمسک به حبل المتین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام محمد علی منصوریان دامغانی، کارشناس سیما در برنامه میلاد امیرالمومنین (ع) که به همت معاونت فرهنگی مدارس علمیه صالحیه، زینب شاهد و زهرای اطهر سلام الله علیها، امروز در فضای اسکای روز برگزار شد، پیرامون موضوع امامت و ولایت، انتصاب یا انتخاب به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: جامعه امروز، جامعه‌ای امام دوست است. مردم چه ما امام دوستان خوبی هستند اما امام شناسان خوبی نیستند.

وی ادامه داد: عدم آگاهی و شناخت نسبت به امام موجب مشکلات اساسی می‌شود. در هر برهه‌ای از تاریخ آسیب‌هایی به سبب عدم آگاهی نسبت به امام زمان و ائمه معصومین (ع) به جامعه اسلامی وارد شده است که از آن جمله می‌توان به افراط و تفریط در مقام و منزلت امام اشاره کرد. وقتی امام شناسی صحیح و دقیق نباشد، انسان‌ها امام را از حد مخلوقات به حد خالقیت تغییر می‌دهند و این مراتب مضری برای جامعه دارد. مقام و منزلت امام نه قابل مقایسه با خالقیت و ربوبیت است و نه قابل مقایسه با انسان‌های غیر معصوم.

منصوریان دامغانی با اشاره به سیر حرکت در بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب سیر حرکت جامعه سازی، خودسازی و تمدن سازی را تعیین و تقریر فرمودند. ایشان تمدن سازی را آرمان بزرگ انقلاب و مقدمه‌ای بر ظهور امام زمان (عج) معرفی کردند. برپایی تمدن نوین اسلامی اقتضائاتی دارد که مهمترین رکن آن مفهوم امامت، ولایت و تمسک به حبل المتین است. بر این اساس شناخت و فهم امام در مقام و منزلت ایشان صریح و مستقیم در حل بسیاری از معضلات تأثیرگذار است.

این کارشناس سیما یکی از مسائل امامت را انتصاب ایشان دانست و گفت: یکی از مسائل بسیار مهم در شناخت امام این است که امام منتخب نیست بلکه منتصب است. امام توسط هیچ بشری تعیین نمی‌شود، حتی پیامبر اکرم (ص) امیرالمومنین (ع) و فرزندان ایشان را تعیین نکردند، بلکه این انتصاب از جانب خداوند متعال صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند متعال برای انسان‌ها در هر عرصه و شانی حقوقی در نظر گرفته، اما در انتخاب امام و پیامبر برای هیچ بشری حقی قائل نشده است. حتی یک امام نیز حق تعیین امام دیگر را ندارد و تنها هر امامی امام بعد از خود را به همگان معرفی می‌کند. هر مقطعی از زمان امامی منتصب از جانب خداوند دارد، این مسئله در مورد جانشینان امام معصوم در زمان غیبت به صورت انتصاب به صفات و ویژگی‌هایی است که در روایات ذکر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha