پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 1008626
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
سلام تهران

حوزه/ رئیس کمیتهٔ علمی، تحقیقاتی و فناوری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن بیان مهم‌ترین خواسته مردم در زندگی و اهمیت پایین آوردن توقعات برای ازدواج از توصیه‌هایی برای مقابله با کرونا گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، عبدالحسین روح‌الامینی در «سلام تهران» ضمن تبیین مسئله پدر امت از ماجرای ازدواج و تعداد فرزندان خود، گفت: پنج فرزند دارم که اسامی پنج‌تن را روی فرزندانم گذاشتم. پدر و بچه‌دار شدن فقط بحث فیزیولوژیک و فردی آن نیست. امام خمینی (ره) از نظر فیزیولوژیکی پدر چند نفر بودند اما در واقع پدر امت به حساب می‌آیند. امام علی علیه‌السلام نیز پدر امت هستند یعنی ابوالامه. من خیلی زود ازدواج کردم سال آخر دبیرستان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نزد یکی از دوستان رفته و بنابر احکامی درخواست ازدواج کردم. پس از آن وقتی به دانشگاه رفتم توانستم ازدواج کنم یعنی به فوریت در ۱۸ سالگی ازدواج کردم. به نظر خودم دیر بود و اگر می‌شد در ۱۳ سالگی ازدواج می‌کردم بهتر بود.

وی با اشاره به کم‌توقعی و شرایط زندگی در زمان قدیم، عنوان کرد: در قدیم در یک حیاط و یک مجموعه هر خانواده در یک اتاق زندگی می‌کرد. در حال حاضر متوجه شدیم که متأسفانه در بخش‌هایی از شهر در یک اتاق پرده‌ای کشیده و هر طرف پرده یک خانواده زندگی می‌کند که سرویس مشترک دارند یا برخی در پشت‌بام چادر مسافرتی می‌زنند اما به‌طورکلی توقعات در گذشته خیلی کمتر بود. افراد در کنار پدر و مادر یا فامیل خود به‌راحتی زندگی می‌کردند تا زمانی که بتوانند مستقل شوند. خانه‌دار شدن آرزویی بود که با پختگی و توانمندی سالیانی زمان می‌برد حتی سرویس‌های مشترک استفاده می‌کردند. امروزه هر کس به دنبال خانه و تجهیزات مستقل است. اگر سطح توقعات تنظیم شود، اصل زندگی به امکانات نیست چراکه امکانات لازم است اما کافی نیست حتی با بالاترین سطح امکانات اگر دل خوش نباشد ارزشی ندارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی آغاز زندگی خود با همسرش، بیان داشت: در حال حاضر زوج‌هایی را می‌شناسم که جوان و دانشجو یا دانشمند هستند که با توقعات کم شروع می‌کنند و سپس به‌آرامی پیشرفت دارند. وقتی با همسر ازدواج کردیم هردو دانشجو بودیم. سرمایه اولیه زندگی ما آورده کمک خانواده بود و وسایلی که من و همسرم از خوابگاه برده بودیم و کمک‌هزینه دانشجویی که جمع ۷۰۰ تومان می‌شد و با همین مقدار اندک زندگی را آغاز کردیم. در آن مقطع هر شغلی را امتحان کردم مانند جوشکاری، بنایی، لوله‌کشی، برق‌کشی و دیگر شغل‌ها.

روح‌الامینی با توجه به نقش مسئولین در زندگی مردم از اصل حائز اهمیت در خانواده، گفت: من نمی‌خواهم ساده‌اندیشی کرده یا مسئولیت حاکمان و مسئولان را نادیده بگیرم، آن‌ها باید وظیفه خود را انجام دهند و شأن زندگی مردم باید بالاتر برود اما شرط لازم و کافی بنیه خانواده زن و شوهر، خانواده و مودت و رحمت است.

وی با اشاره به مشکل اصلی کشور که با حل آن دیگر مشکلات نیز حل خواهد شد، اظهار داشت: به نظر من مهم‌ترین مسئله عصر حاضر ما وضعیت مردم است؛ شامل مجموعه‌ای می‌باشد که از پیرامون و درون آن مطالب مختلفی با محوریت مردم وجود دارد و طبیعتاً در صدر آن معیشت است اما بخش دیگر نیز ذهن مردم و آرامش روحی جامعه است که با همراهی جامعه، دغدغه‌ها کم می‌شود. مردم به دنبال آرامش هستند و توقع مردم نیز خیلی بالا نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره نقش مسئولان در بهبود زندگی مردم و اهتمام بیشتر به آن، مطرح کرد: به‌عنوان نماینده مجلس روزانه با هزاران هزار پیام مواجه هستم که به‌حق نیز می‌باشند. اعتقاد دارم مقداری آشفتگی در جامعه داریم که باید به نظام حکمرانی بیشتر دقت کنیم چه در بحث اجرا چه در بحث قانون‌گذاری و رهبران و مسئولان جامعه باید توجه بیشتری بکنند. در این زمینه رهبر معظم انقلاب توجه لازم و کافی دارند و دولتمردان نیز حدوداً توجه دارند اما باید خیلی بیشتر باشد.

وی با اشاره به مسئله جهاد تبیین و مسئولیت رسانه، ابراز داشت: این روزها که جهاد تبیین از جانب رهبر معظم انقلاب به کار برده شده است، جهاد توجیه نیست بلکه جهاد روشنگری و واقع‌نگری است. ملتی هستیم چند هزارساله، ریشه‌دار و تنومند چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام دوران مختلفی را پشت سر گذاشته و با همه‌چیز ساخته‌ایم. انتظار می‌رود پله‌های ترقی را پس از انقلاب طی کنیم؛ مثل یک کوه‌نوردی سخت کاروانی که می‌رود پشت‌هم باشیم، متلاشی نشویم و اقشار نسبت به هم بدبین نباشند. در این زمینه توصیه می‌کنم رسانه ملی و برنامه‌ها نیمه‌پر لیوان را ببینند و دائماً مسائل منفی را بازگو نکنند.
روح‌الامینی با توجه به اهمیت خود به سرنوشت مردم و تصویب بودجه، بیان کرد: عضو کمیسیون تلفیق بودجه نیستم اما آن‌قدر به سرنوشت مردم اهمیت می‌دهم اکثر جلسات را شرکت کردم و شاهد تلاش افراد بودم؛ تمام بحث‌های موافق و مخالف حول محور مسئله مردم و معیشت است و آثار آن را باید در بودجه‌های سالانه دید که اسکلت آن را دولت پیشنهاد می‌دهد و ما در مجلس می‌توانیم حدود ۵ تا ۱۰ درصد تغییرات ایجاد کنیم. تلاش قانون‌گذاران این است که حال مردم اندکی بهتر شود خصوصاً فرودستان جامعه که حقوق بیشتری دارند.

عضو گروه بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با توصیه‌هایی برای مقابله با کرونا، اظهار داشت: به نظر می‌رسد این دنیای بزرگ با همه توسعه‌ها و پیشرفت‌ها در برابر کرونا زانو زده است. توصیه‌ها خیلی ساده است مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تزریق واکسن. زمان عمده‌ای از من با جلساتی که با نخبگان یا در جامعه یا مجلس دارم گرفته می‌شود که توضیح دهم چرا واکسن ضروری است. به نظر من رسانه در این زمینه باید بیشتر کار کند. بالاخره عقلای علوم مختلف پزشکی تجربه‌های بشری را دسته‌بندی کردند و چند دستور ساده داده‌اند که باید آن‌ها را رعایت کنیم. آن‌هایی که رعایت نمی‌کنند فقط اختیار شخصی خودشان نیست.

گفتنی است: برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha