دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رهایی

حوزه / حجت الاسلام رهایی گفت: ایجاد شبهه در اعتقادات مذهبی و نسبت به امامان دین در حال حاضر بخشی از هجوم به اعتقادات شیعه است، این شبهات در ذهن جوانان انبار می‌شود و بر روی اعتقادات آنها تأثیر می‌گذارد و کم کم آنها را از نماز و عبادات دیگر باز می‌دارد و اگر زمانی دین گریز بودند کم کم دین ستیز می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین یحیی رهایی، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام حسین (ع) شهرضا با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) پیرامون اهمیت و جایگاه عمل علمای شیعه در مرزبانی از اعتقادات شیعیان اظهار کرد: روایت زیبا و جالبی از امام صادق (ع) که است که می‌فرمایند: "علماء شیعتنا مرابطون بالثغر الذی یلی ابلیس و عفاریته یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا…" با توجه به این روایت، علمای شیعه سنگر داران و مرزبانان هستند در برابر آن سنگری که ابلیس و ایادی خبیث شیطان در آن طرف قرار دارند.

وی افزود: این بدان معنا است که در خط مرزی اعتقادات، علما در این سوی مرز، مرزبان می‌باشند و آن سو ایادی شیاطین در حال توطئه هستند؛ در حقیقت حضرت امام صادق (ع) وظیفه علمای شیعه را مشخص می‌کنند.

استاد حوزه عنوان کرد: بر اساس این روایت "یمنعونهم عن الخروج"، یعنی مانع خروج ابلیس و ایادی ابلیس می‌شوند که بدین معنا است که علمای شیعه با علم و عمل خود از اینکه شیاطین از حد خود خارج شوند و داخل مرزهای شیعه گردند، مانع می‌شوند و البته اینجا دیگر مسئله مملکت و زمین و جغرافیا مطرح نیست.

وی با بیان اینکه علمای شیعه وظیفه حفظ و پاسداری اعتقادات ضعفای شیعه را به عهده دارند گفت: در روایت می‌فرماید: "علی ضعفاء شیعتنا" یعنی (برای شیعیان ضعیف ما) و ضعیف نیز در اینجا ناتوانی جسمی نیست، بلکه آنها از نظر فکری و اعتقادی ضعیف هستند و به‌طورمعمول در معرض هجوم شیطان و ایادی شیطان قرار می‌گیرند، علمای ما در همان جا مرزبان هستند و مراقبت می‌کنند.

حجت الاسلام رهایی اضافه کرد: امام صادق (ع) در بخشی از روایت می‌فرماید: "و عن ان یتسلط علیهم ابلیس و شیعته" یعنی از اینکه شیطان و طرفداران شیطان بخواهند بر ضعفای شیعیان مسلط شوند، علمای شیعه باید جلوگیری کند.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) درباره معنای فراگیر و عام فقیه در اسلام، فقیه را به عنوان فردی که خیر آن به مردم برسد بیان کرد و گفت: بر مبنای این روایت، فقیه کسی است که مردم را از دشمنان آنها نجات دهد، لذا این فرمایش امام صادق (ع) و امام رضا (ع) در حقیقت وظیفه علمای شیعه را مشخص می‌کند.

استاد حوزه اذعان کرد: ممکن است برخی فکر کنند که ما کجا و علما کجا، در حالی که علما در اینجا به معنای درجات علمی اعلا و یا علمای تراز اول و در حد مرجعیت نیست، بلکه منظور کسی است که دارای علم دین به هر اندازه‌ای، حتی اگر مقلد بوده باشد است و به همین اندازه این شخص عالم دینی محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: امام صادق (ع) وظیفه علمای شیعه یعنی حتی طلاب شیعه را مشخص می‌کند که مراقب باشید شیاطین و ایادی شیاطین نتوانند در دل شیعیان ضعیف نفوذ کنند، در حالی که می‌بینید مصداق این قضیه در زمان ما محقق شده است.

استاد حوزه با تاکید بر هجمه گسترده دشمنان و شیاطین در شرایط کنونی تصریح کرد: تهاجمات وسیع و گسترده ای که به وسیله فضای مجازی انجام می‌شود و همه به راحتی در آن وارد شده‌اند و جوانان شیعه و حتی کودکان هم درگیر شبهات کرده است همگی از مصادیق فتنه‌های شیاطین است.

وی با اشاره به وسعت شبهات در حال حاضر عنوان کرد: در گذشته شبهات بیشتر از طریق کتاب، نوشته و مقاله و یا روزنامه‌های اعتقادی بود که به نقل از آیت الله مکارم شیرازی در آن زمان ۲۰۰ شبهه جمع شده بود و برای تمام آنها کتابی نوشتیم.

رهایی، ایجاد شبهه در قرآن، در اعتقادات مذهبی و نسبت به امامان دین در حال حاضر را بخشی از این حمله و هجوم به اعتقادات شیعه دانست و گفت: این شبهات در ذهن جوانان انبار می‌شود و بر روی اعتقادات آنها تأثیر می‌گذارد و کم کم آنها را از نماز و عبادات دیگر باز می‌دارد و حتی حالت دین ستیزی پیدا می‌کنند و اگر زمانی دین گریز بودند کم کم دین ستیز می‌شوند.

وی اضافه کرد: طبق این روایت، امام صادق (ع) وظیفه ما را تعیین می‌کنند که در هر حدی و در هر پایه تحصیلی هستید و به اندازه‌ای که درس خوانده‌اید و اطلاعات دینی دارید در فضای مجازی در برابر دشمنان شیعه وارد شوید و این شبهات را شناسایی کنید و آنجایی که می‌توانید، جوابگو باشید و یا حداقل شبهات را در دست داشته باشید و جواب آن آماده نمائید.

استاد حوزه، بی تفاوتی نسبت به این شرایط را نادرست دانست و افزود: این مسئله چیزی نیست که سر خود را درباره آن زیر برف کنیم و به اصطلاح بگوییم امام زمان (عج) درست می‌کنند و خود حضرت از دین دفاع می‌کنند، لذا این روایت شریف وظیفه ما را مشخص می‌کند که باید مرزبان و سنگر دار باشیم و مراقبت کنیم که در برابر حمله و هجومی که دشمنان دین علیه اعتقادات ما می‌کنند جوابگو باشیم.

وی خاطر نشان کرد: برخی اوقات دوستان می‌گویند بعضی از درس‌ها کاربردی نیست و آن چیزی که جامعه از ما می‌خواهد در این کتاب‌ها و درس‌ها نیست و یک چنین شبهه‌ای در ذهن دوستان می‌آید، لذا باید گفت درست است که متون درسی باید بروز شود، اما یک نکته‌ای که وجود دارد این است که این دروس تمرین ذهنی و ورزش ذهنی به ما می‌دهد.

رهایی با تاکید بر تسلط بر دروس حوزوی تصریح کرد: به تعبیر استاد شهید مطهری "همین فقه و اصول به اصطلاح تمرین ذهنی و ورزش ذهنی برای طلبه‌ها می‌باشد که وقتی اصول را خوب بخوانند و در فقه، در تفسیر و در اعتقادات صاحب نظر شوند و همه جا می‌تواند آنها را کمک کند".

هدف هجوم شبهات در زمان حاضر، دین گریزی و دین ستیزی جوانان است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha