جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 1008853
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
حجت الاسلام شیخ بهایی

حوزه/ استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: در فرازی از دعای مخصوص ماه رجب «یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ؛ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد»در می یابیم که خداوند چگونه به بندگان که نه عملی در مقابل آن، نه درخواستی و نه معرفتی است، می بخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان، حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ بهایی در ادامه جلسات اخلاق هفتگی با عنوان «شرح دعای مکارم الاخلاق» در مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان اظهار داشت: در بخشی از دعا امام علیه السلام به مناجات مستقیم با خداوند می‌پردازند و با مطالعه این فرازها متوجه خواهیم شد که مناجات با خدا بسیار آسان است ولی ما آن را سخت و دشوار پنداشته‌ایم.

وی با قرائت فرازهایی از این دعا، بیان کرد: ما به فضل خداوند اطمینان داریم که هر چه ببخشد از غنایش کم نمی‌شود؛ زیرا خداوند غنی مطلق است و با بخشیدن چیزی از او کم نمی‌شود.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان، در ادامه به انواع بخشش‌های خداوند که در دعای مخصوص ماه رجب آمده و در تعقیب نمازها خوانده می‌شود پرداخت و گفت: بخشش خداوند به سه دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول «یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ؛ یعنی بخشش زیاد خداوند در مقابل عمل کم بنده‌اش»، دسته دوم «یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَئَلَهُ یعنی ای که عطا کنی به هر که از تو خواهد»، در واقع بخششی که عملی در مقابل او نیست ولی

درخواست آن را از خداوند داریم، دسته سوم «یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ» یعنی ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد» در واقع بخششی که نه عملی در مقابل آن، نه درخواستی و نه معرفتی است.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی تصریح کرد: ما انسان‌ها در دسته دوم قرار می‌گیریم، یعنی عملی نداریم، ولی درخواست بخشش از سوی خداوند را داریم، شاید انسان اعمال خیری انجام داده باشد چون نماز و روزه و… ولی قابل عرضه در مقابل خداوند نیست.

وی با اشاره به نیمه ماه رجب از آن به نام «غفیله» به سبب غفلت مردم از فضیلت آن یاد کرد و افزود: انسان‌ها از فضیلت‌های والای این روز غافل هستند و به انجام اعمال ام داوود در این روز سفارش بسیار شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha