دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
پیشگام

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: یکی از مواردی که باعث تقویت وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌شود، "رویداد پیشگام" است.

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری، مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان همدان در حاشیه برگزاری رویداد پیشگام، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهار کرد: رویداد پیشگام پنجمین رویداد ملی است که نخستین بار سال گذشته در همدان برگزار شد و استان میزبان این رویداد بود.

وی ادامه داد: بعد از همدان سه استان یزد، قزوین و البرز این رویداد را برگزار کردند، اما به دلیل ظرفیت بالای همدان موفق شدیم پنجمین رویداد پیشگام را برگزار کنیم و شاهد برگزاری رویداد پیشگام ۵ در دو سطح مقدماتی و پیشرفته هستیم.

حجت‌الاسلام نظیری با بیان اینکه در مجموع ۴۲ گروه در "رویداد پیشگام" حضور دارند، گفت: در مجموع بالغ بر ۸۰ تیم جهت شرکت در این رویداد ثبت‌نام کرده بودند البته تعداد زیادی هم به صورت انفرادی ثبت‌نام کردند، اما شرط ورود به رویداد پیشگام تشکیل تیم است که ۳۶ گروه پذیرفته شده‌اند و ۶ گروه که سال گذشته در رویداد پیشگام حضور داشتند، در حال گذراندن دوره تکمیلی و پیشرفته در رویداد پیشگام هستند.

وی افزود: فرایند بر این است که هر گروه آن مسئله و مشکلی که در محیط پیرامون خود شناسایی کرده‌اند را تحلیل کنند و آن را به داوران اثبات کنند و این مرحله هفته پیش اتفاق افتاد؛ در این هفته گروه‌ها باید بتوانند آن مشکل را به مسئله تبدیل کنند و آن را ریشه‌یابی کنند و در نهایت پیامد وجود آن مسئله را پیدا کنند و اینگونه آن را به داوران اثبات کنند.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه در کل هفته گروه‌ها فعال بودند و فرایند آموزشی در شناخت مسئله را گذرانده‌اند، تصریح کرد: درباره ورود گروه‌ها در حل مسئله باید بگویم که اگر ما بتوانیم برای این رویداد و خروجی آن برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم و مسئولین به این گروه‌ها اعتماد کنند چه بسا تسریع حل آن مسئله ممکن شود یا بتوانند راهکارهای دقیق‌تری برای حل آن پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین خروجی رویداد این است که دریابیم چگونه مردم را در حل مسائل وارد میدان کنیم، چراکه بسیاری از مسئولین در حل مسئله به ظرفیت‌ها و توانایی مردمی توجه نمی‌کنند حال این گروه‌ها می‌توانند کمک کنند تا حلقه اتصال بین مردم و مسئولین ایجاد شود.

حجت‌الاسلام نظیری بیان کرد: در رویداد پیشگام، دانشگاه وارد صحنه عملی حل مسئله می‌شود، چراکه تاکنون دانشگاه‌ها وارد واقعیت‌های جامعه نشده‌اند و مسائل در کلاس درس و تحقیقات باقی می‌ماند؛ هراندازه که دانشگاه‌ها و دانشجویان یاد بگیرند به مسائل واقعی جامعه نزدیک شوند اثرگذاری دانشگاه‌ها در دانشگاه پیشرو در انقلاب اسلامی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه در پیشگام ما دنبال راهکارهای مردمی در حل مسائل هستیم، اظهار کرد: یک گروه از حوزه علمیه خواهران و دو گروه از حوزه برادران در رویداد پیشگام شرکت کرده که انتظار استقبال بیشتری از سوی حوزه‌های علمیه را داشتیم.

وی افزود: یکی از مواردی که باعث تقویت وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌شود، رویداد پیشگام است، چراکه دانشگاه‌ها در عقبه، فلسفه و مبانی فقهی در مسئله‌شناسی دچار چالش هستند و حوزه مبانی و عقبه را در اختیار دارند، اما در فرایند مسئله‌شناسی دچار چالش است یعنی نمی‌داند واقعیت مسئله در سطح جامعه چیست؛ همین جا نقطه اتصالی است که اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی به هم متصل شوند.

وی تشریح کرد: اگر با توجه ویژه مسئولین به این الگو در سطح استان شاهد حضور مؤثر حوزویان در این رویداد باشیم، رویداد پیشگام می‌تواند یکی از مصادیق واقعی و عملی وحدت حوزه و دانشگاه باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha