یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم را به جای مخاطب قرار دادن مسئولین، خطاب به مردم و جوانان تنظیم کردند و فرمودند؛ جوانان بیایند و زیر بار مسئولیت بزرگ بروند و گام دوم نقشه راه ما به سوی ظهور است و گوهر مرکزی آن فعال کردن بخش مردمی نظام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، فاطمه محترم، امروز در مراسمی که در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه برگزار شد، با بیان این که خداوند اولین تبیین‌کننده است، اظهار داشت: انسان‌ها نیاز به توضیح و روشن شدن مسئله دارند و خداوند قرآن را کتاب تبیین بیان کرده است و کسانی که در معرض کلام خداوند قرار بگیرند گره‌های ذهنی شأن باز می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس روایت امام علی (ع) تبیین در قرآن در چهار عرصه ولایت و حکمرانی، نبوت و مدیریت، دشمنی با دین و ولایت و احکام شرعی کاربرد دارد و در مقاطعی که خداوند متعال در قرآن از کلمه " قل" استفاده می‌کند در مقام تبیین است.

استاد حوزه علمیه خواهران، اولین شرط تبیین را محکم، قابل‌درک و فهم بودن و تکیه بر واقعیت‌ها عنوان کرد و افزود: اگر ما بخواهیم در جهاد تبیین ورود پیدا کنیم نیاز به آموزش دارد و باید قواعدی را رعایت کنیم و خداوند در سوره مبارکه انعام به پیغمبرش آموزش می‌دهد که چطور تبیین کند.

خانم محترم اضافه کرد: خداوند در مقام تبیین به پیامبرش دستور می‌دهد از امت بخواهد در زمین گردش کنند و ببینید آن‌هایی که پیام انبیا و حق را نپذیرفتند و آن را تکذیب کردن چه بلایی سرشان آمد و وقتی کسی که در مقام تبیین قرار می‌گیرد حتماً باید به مطلبی که اشاره می‌کند هم محکم باشد و هم برای طرف مقابل قابل درک و فهم باشد تا بتواند به آن برسد.

وی با بیان این که بر اساساً آیات قرآن تکیه بر واقعیات در مقام تبیین یکی دیگر از شروطی است که باید رعایت شود، گفت: خداوند در قرآن هیچ سوالی را بدون پاسخ نمی‌گذارد و لذا اگر در جایی سوال و مسئله را طرح کردیم باید جواب را نیز تبیین کنیم چرا که هدف خارج شدن از جهات و یافتن آگاهی است.

خانم محترم، انذار و تبشیر را از دیگر شرایط تبیین عنوان کرد و افزود: یکی از قواعد تبیین این است که وقتی کسی در حال تبیین مطلبی است باید مراقب باشد آنچه را که می‌گوید همراه با بشارت و انذار باشد و برای طرف مقابل ایجاد انگیزه بکند و وقتی در مقام انذار قرار می‌گیرد انگیزه او را برای معصیت از بین ببرد.

وی اضافه کرد: برخی از مبلغان و منبری‌ها فقط بشیر هستند و در مقابل عده‌ای هم در منابرشان مدام از ترس و خوف می‌گویند، هم امید واهی و هم ترس نامطلوب مضرّ است و لذا در مقام تبیین هم بشارت لازم است و هم انذار و وقتی انسان می‌شوند که خدا برای خودش رحمت و مهربانی بندگان را واجب کرده‌است در درون خود یک آرامش و لذتی احساس می‌کند گویا خدا آغوشش را باز کرده و انسان را به آغوش کشیده و ناامیدی‌های ما تبدیل به امید می‌شود و دردهایمان تسکین پیدا کرده و اعتمادمان به خدا نیز بالا می‌رود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم تبیین اصول، ارزش و معارف انقلاب، بیان داشت: تبیین اصول و ارزش‌های انقلاب مانع فراموشی آن‌ها می‌شود و چراغ راه ادامه مسیر در چله‌ی دوم انقلاب را میسر می‌سازد و از همه مهم‌تر این نظام را به دست صاحب اصلی خود می‌رساند چرا که جمهوری اسلامی، مقدمه ظهور است.

وی با بیان این که انتظار فرج به‌معنای آماده‌سازی و مقدمه‌سازی برای ظهور است، ادامه داد: دعا برای ظهور باید همراه با عمل و اقدام باشد و اولین اقدام عملی برای فرج به چالش کشیدن جبهه ظلم و ظالمین است چون امام زمان (ع) قرار است پرچم عدالت را برپا کند.

خانم محترم با بیان این که انقلاب اسلامی ایران حقیقتاً جبهه ظلم و ظالمین را به چالش کشید و تمام معادلات مستکبرین را به‌هم زد، تصریح کرد: یکی از اقدام‌های عملی برای ظهور نمایش قدرت دین در مدیریت جامعه است و باید ضمن نشان دادن ضعف جبهه باطل قدرت اسلام را هم برای جهان به نمایش بگذاریم.

وی افزود: قدرت اسلام یعنی توانمندی مدیریت دینی، ولایت در مدیریت جهان و گره‌گشایی از مشکلات امروز بشر و اقدام اساسی برای فرج با آغاز انقلاب اسلامی و طلوع فجر انقلاب کلید خورد اما قدم دیگر هم وجود دارد تا ما یک گام اساسی برای رسیدن به دولت مهدوی برداریم.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم تقویت جبهه مردمی حق و مسئولیت پذیر بار آمدن جامعه گفت: مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم را به جای مخاطب قرار دادن مسئولین، خطاب به مردم و جوانان تنظیم کردند و فرمودند؛ جوانان بیایند و زیر بار مسئولیت بزرگ بروند و گام دوم نقشه راه ما به سوی ظهور است و گوهر مرکزی آن فعال کردن بخش مردمی نظام است.

وی در پایان گفت: یک عزم جدی می‌خواهد تا شیوه حکمرانی از تصدی‌گری دولت به واگذاری کارها به مردم و مشارکت حقیقی مردم در اقتصاد فرهنگ و بسیاری از حوزه‌ها محقق شود این همان دولت اسلامی و دولت زمینه‌ساز منجی عالم بشریت است.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha