سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: در علم اصول باید رگه های اندیشه شخصی مانند شهید صدر، مرحوم مظفر و ... را بدانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد قائمی، در جمع اساتید اصول مدارس علمیه استان مازندران با موضوع کارگاه مهارت افزایی، اظهار کرد: در محضر حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم هستیم و امیدواریم بتوانیم از تجارب و اندیشه‌های ناب ایشان در حوزه اصول بهره ببریم؛ آنچه که سبب شده این دوره آموزشی را برگزار کنیم، نقش درس اصول و بخصوص تدریس این کارگاه توسط این استاد است.

وی ادامه داد: در تقسیمات علوم که در منطق به ما آموزش داده‌اند، بعضی از آنها آلی و در خدمت دیگر علوم هستند، اصول منحصر به فقه نیست، بلکه در استنباطات در همه امورات به کار می‌رود، علت اینکه طلاب طراوت لازم را در درس حس نمی‌کنند، به خاطر این است که ما جنبه کارکردی این درس را به آنها نشان نداده‌ایم و اگر طعم ابزاری بودن و نقش آفرینی آن را به طلاب بگوییم این اشتیاق در آنها شکل خواهد گرفت و از آنجایی که یک مبلغ اگر بخواهد تبلیغ خوبی داشته باشد، نیاز به علم اصول دارد چون کارش استنباط معارف دین از منابع است.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران کرد: بُعد دوم کارگاه این است که علم اصول به شدت متأثر از دیگر علوم است، در علم اصول باید رگه‌های اندیشه شخصی مانند شهید صدر، مرحوم مظفر و … را بدانیم؛ گاهی در کتب اصول مسائلی را مطرح می‌کنند که برای خواننده سوال می‌شود که چرا این مسئله را بیان کرده، در صورتی که او با پیش فرض‌های ذهنی به این نکته رسیده است، ما باید یک اندیشه را خوب بشناسیم تا بتوانیم خوب آن را تحلیل کنیم، فهم این پیش فرض‌ها باید از منابع دست اول باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha