سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم گفت: یکی از کارکردهای علم اصول فهم قرآن است، که این علم را ندارد حتما در فهم قرآن مشکل دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم، در جمع اساتید اصول سطح ۲ مدارس علمیه خواهران مازندران، اظهار کرد: برای هر رشته درسی، اساتیدی که آمادگی تدریس و اشراف به آن رشته و کتاب درسی را دارند، آن را در برنامه خود قرار دهند تا با یک نگاه همه جانبه و کاربردی بتوانند آثار و برکات آن تخصص را در جای جای فرهنگ، رفتار و سبک زندگی ما نشان بدهند؛ مانند درس اصول که در تفسیر و حدیث اولین تأثیر را دارد و بعد در فقه و نظریات فقهی خودش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: کارکردهای قواعد اصول فقط در فقه نیست بلکه در فقه کمی پیچیده است اما در تفسیر و حدیث خیلی راحت در دسترس است و می‌بینید که مثل تفسیر نمونه، نور و … از آیه برداشت می‌کنند فهم آیه بدون قاعده امکان ندارد، ذهن از نکاتی استفاده می‌کند و به نتیجه می‌رسد.

رئیس پژوهشکده الذریّة النبویّة افزود: یکی از کارکردهای علم اصول فهم قرآن است کسی که این علم را ندارد حتماً در فهم قرآن مشکل دارد، اما چرا وقتی دانش اصول را می‌خوانیم کاربرد آن را متوجه نمی‌شویم، چرا این علم را نمی‌توانیم به کار بگیریم؟ شما در مرحله آموزش هستید مرحله‌ای که بخواهید آن را تبیین کنید یکی از آسیب‌های جدی در همین مقطع یعنی مرحله فهم صحیح قواعد اصولی و فهم کاربرد آن باشد به همین دلیل کسی که خوب اینها را بفهمد نمی‌تواند آن را خوب به کار ببرد.

وی خاطر نشان کرد: این برای ما ایجاد انگیزه می‌کند، ما برای هر دانشی که بخواهیم وارد شویم روشی برای ورود به آن دانش وجود دارد، ما برای آموزش هر علمی کتابش را می‌خوانیم اما کتاب همیشه راه خوبی نیست کتاب محصول این دانش است شهید صدر در مورد این دانش، جایگاه آن، تاریخچه اش، جایگاه فعلی و آینده آن را ترسیم می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم بیان کرد: هر زمانی که شما تاریخچه چیزی را دانستید، آینده آن را خوب می‌فهمید، این روش قرآن است، یک سوم قرآن تاریخ است و این بی دلیل نیست، به تعبیر امیرمومنان (علیه السلام) در نامه‌ای به امام حسن (علیه السلام) سبک زندگی را خوب بیان کرده و فرموده اند، پسرم من هر چند با گذشتگان نبوده ام ولی گویا هزار سال عمر کرده‌ام چون با همه گذشتگان ارتباط داشته‌ام، من با مطالعه تاریخ گذشتگان با آنها زندگی کرده‌ام و محصول این تجربه را در اختیار تو می‌گذارم، در واقع حضرت به ما روش می‌دهند.

رئیس پژوهشکده الذریّة النبویّة عنوان کرد: تاریخ زندگی حضرت آدم، قبل از آن و آینده را هم به تصویر کشیده‌اند، در اصول هم همینطور است، چقدر در این علم متوجه هستید که سابقه و آینده این علم چیست و چقدر روی نوع گفتار و نوع تبیین شما نسبت به متربی این علم اثر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: سه اصل را باید در هر کلاسی رعایت کرد اگر این اصول رعایت شود، خود طلبه آن کتاب را به اتمام می‌رساند اول ایجاد انگیزه، دوم روش تعامل با دانش آن درس و آن کتاب و سوم تمرین آن روش در آن کتاب و دانش که در این صورت نتیجه لازم به دست خواهد آمد.

انتها پیام ۳۱۳/‏۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha