دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانم آزاده نیکپور

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها یزد گفت: هیچ کس با تکیه بر اعمالش، از فضل و رحمت الهی بی نیاز نیست، حتّی وعده بهشت نیز بدون فضل و بخشش پروردگار محقق نمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، خانم آزاده نیکپور، ظهر امروز در جلسه شرح دعای رجبیه، در تبیین فرازی دیگر «فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقوصٍ ما اَعْطَیْتَ…» صفت صمدیّت پروردگار متعال را یادآور شد و گفت: بی نیازی و غنیّ مطلق بودن ذات اقدسش باعث اعتماد و اطمینان بیشتر و امیدواری بیشتر به اجابت دعا می‌شود.

وی با استناد به روایات، برآورده کردن همه خواسته‌های بندگان را در درگاه لایزال الهی سهل و آسان دانست، به نحوی که خداوند متعال خطاب به حضرت داوود علیه السلام، این عمل را مانند فرو بردن سوزن در آب دریا دانست که اندکی از آن را نمی‌کاهد.

نیکپور در تکمیل معنای این فراز اظهار کرد: عطای خداوند بی عیب و نقص است، یعنی حکمتش هم در عطایش دخالت دارد و در ذرات خاکی تا اجرام آسمانی، حکمت الهی جلوه‌گر است.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها یزد در تبیین بخشی دیگری از دعا «وَ زِدْنی مِنْ فَضْلِکَ یا کَریم» گفت: هیچ کس با تکیه بر اعمالش، از فضل و رحمت الهی بی نیاز نیست، حتّی وعده بهشت نیز بدون فضل و بخشش پروردگار محقق نمی‌گردد.

نیکپور با بیان تفاوت عدل و فضل، ادامه داد: برای ورود به بهشت، اعمال بسیار اندک انسان با ثواب کثیر خداوند، برابری نمی‌کند پس باید از فضل و کرم خود، بهشت را به انسان ارزانی بدارد.

وی پس از بیان معنای کریم، با استناد به روایات، عطای قبل از درخواست، عفو در حین قدرت، برخورد نیکو با دیگران و دریغ نکردن احسان را از ویژگی‌های کریم ذکر نمود.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها یزد خاطرنشان کرد: بخشش الهی از روی فضل و کرم است نه استحقاق بندگان، به نحوی که بهترین اعمال نیز در برابر پاداش‌های الهی، بی مقدار و ناچیز است.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha