شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سیدان

حوزه/ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، شخصیتی کم‌نظیر، جامع علوم اسلامی، عالم ربانی، فقیه صمدانی، متکلم قوی، آگاه به حقایق اعتقادی و اخلاقی و عملی دینی، سنگردار دین و دیانت و مرزبان مکتب اهل‌بیت (ع) بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، مجلس نکوداشت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به همت علما و اساتید حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه آیت‌الله العظمی خویی برگزار شد.

آیت الله سید جعفر سیدان در این مراسم گفت: مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، شخصیتی کم‌نظیر، جامع علوم اسلامی، عالم ربانی، فقیه صمدانی، متکلم قوی، آگاه به حقایق اعتقادی و اخلاقی و عملی دینی، سنگردار دین و دیانت و مرزبان مکتب اهل‌بیت (ع) بودند.

وی با اشاره به حدیث امام‌صادق (ع) که می‌فرمایند: «مَن تَعَلَّمَ للّه‏ وعَمِلَ للّه‏ وعَلَّمَ للّه‏ دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما»، گفت: مهم‌ترین فرد در جامعه بشری شخصیتی است که در جهت شناخت و پایبندی به مسیر، مکتب، عقاید، رفتار حق و اخلاق نیک از دیگران موفق‌تر باشد که با بررسی منصفانه به این امر می‌رسیم که همه این‌ها در مکتب اهل‌بیت (ع) اتفاق می‌افتد. کسی که شناخت، عمل و تبلیغ بهتری از این مکتب داشته باشد، شخصیتش ارزنده‌تر است و می‌توان گفت، مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی چنین شخصیتی بودند.

این استاد حوزه علمیه خراسان همچنین با اشاره به آیه «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا» (بقره، ۲۶۹)، گفت: امام‌صادق (ع)، حکمت را آگاهی به دین و دانستن و عمل به دین می‌دانند و شخصیت فقیه بزرگوار، مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی چنین شخصیت دارای حکمت بودند.

آیت‌الله سیدان با بیان اینکه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دغدغه طرفداری از مکتب پیامبر گرامی و خاندان عزیزشان (ع) را داشتند و در مقابله با برنامه‌های ضد تشیع در همه جهان کوشا بودند، ابراز کرد: هرجا مسئله‌ای رخ می‌داد و جریانی به کار می‌افتاد که با مذهب و اسلام مناقشه داشت، ایشان با کمال صراحت درباره نفی آن جریان و تقویت مکتب تشیع، با قلم، بیان و گفتار تلاش می‌کردند.

وی توضیح داد: ایشان از مصادیق مهم این حدیث بودند که امام‌جواد (ع) فرمودند: خداوند به بعضی از انبیای خود وحی کرد که زهد و دل‌کندن از دنیا، آسایشی بالاتر از همه آسایش‌ها برای شما می‌آورد و اینکه به من تکیه کرده‌اید شما را عزیز کرده است، اما ایستادگی شما برای حفظ دین و گرفتاری شما در این زمینه بسیار مهم است.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: این عالم ربانی که کشور و جهان تشیع به عزایش نشست و شخصیت‌هایی مثل مقام معظم رهبری و علمای نجف و قم تسلیت گفتند و مردم تشییع جنازه‌ای باشکوه برایش برگزار کردند، با همه مکاتب انحرافی درمی‌افتادند و در مسیر پروردگار بدون ترس از سرزنش و هر برخورد نادرستی، مصداق جنگیدن و کوشش برای دین خدا بودند.

انتهای پیام/‏۳۱۳/‏۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha