یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست خبری خانم پورمحمدی مدیرعامل مؤسسه خیریه انوار آفتاب

حوزه/ سازمان بهزیستی ۳۵ هزار خانواده را تحت پوشش دارد و ۴۲۰ مددجوی سالمند و نیازمند در آسایشگاه سالمندان و معلولین استان قم نگهداری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مهدی پهلوانی مدیرکل سازمان بهزیستی استان قم عصر امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه قم، گفت: ۴۲۰ مددجوی سالمند و نیازمند در آسایشگاه سالمندان و معلولین استان قم نگهداری می‌شوند.

پهلوانی عنوان کرد: عزیزانی که تحت پوشش بهزیستی هستند نیازمند توجه و کمک هستند و بهزیستی اگرچه کمکی به آن‌ها می‌کند مؤسسات خیریه و خیران نیز در کنار ما خدمات ارائه می‌دهند، مربیانی که در آسایشگاه سالمندان و معلولین استان فعالیت می‌کنند کار بسیار سخت همراه با عشق انجام می‌دهند که شایسته تقدیر است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قم، بیان کرد: شرکای اجتماعی بهزیستی مؤسسات خیریه هستند که غیرانتفاعی و غیرتجاری فعالیت می‌کنند، ۱۰ مرکز شبانه‌روزی در زمینهٔ سالمندان و معلولین در حال فعالیت هستند، برای مراکز ایتام نیز مراکزی به‌صورت جداگانه فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: کمترین آمار مرگ‌ومیر و مشکلات کرونا را در مراکز نگهداری سالمندان و معلولین داریم، در شرایطی که افراد مدعی حقوق بشر تعداد بالای تلفات در زمینهٔ کرونا را داشتند ولی تعداد فوت افرادی که در مراکز نگهداری سالمندان هستند کمتر از شش‌دهم درصد بوده است.

پهلوانی افزود: سازمان بهزیستی ۳۵ هزار خانواده را تحت پوشش دارد که ۲۲ هزار خانواده درگیر معلولیت هستند و ۲ هزار نفر از اینها در مراکز خاص نگهداری می‌شوند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قم با تقدیر از کمک و توجه مراجع تقلید و علما به بهزیستی، بیان کرد: ۱۰۰ نفر از سالمندان عزیز ما در این مؤسسه خیریه انوار آفتاب نگهداری می‌شوند، اگر خیرین عزیز نباشند بسیاری از کارها بر زمین می‌ماند و از آیات عظام و علما و همه نیکوکاران که کمک ما هستند تشکر می‌کنم.

پهلوانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کرونا در آسایشگاه‌های استان افزود: در ابتدای کار شیوع کرونا در مورد سالمندان نگران بودیم و اولین گروه از سالمندانی که در استان واکسینه شدند سالمندان حاضر در آسایشگاه سالمندان و معلولین استان بودند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قم بیان کرد: پس از شیوع کرونا مراکز ما قرنطینه شدند و امروز شاهد امیکرون هستیم که اطفال را درگیر می‌کند بحث واکسینه خانواده‌ها و فرزندان سالمندان انجام شد.

وی بابیان اینکه رصد معلولین یکی از وظایف سازمان بهزیستی است، گفت: رصد شیوع میزان معلولیت‌ها در استان قم مورد توجه است، برخی از معلولین نیازمند نگهداری هستند، در طرح "رصد شیوع میزان معلولین" همکاران ما با کارت دارای هولوگرام و مهر بهزیستی هستند و قصد داریم میزان شیوع معلولیت در استان را به دست بیاوریم.

خانم پورمحمدی مدیرعامل مؤسسه خیریه انوار آفتاب نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این مؤسسه خیریه گفت: تعدادی از خانواده‌های صاحب معلول از روستا و شهرهای کوچک به امید عنایت حضرت معصومه (س) به قم می‌آیند و از این نظر تعداد معلولین استان درصد بیشتری از استان‌های دیگر بیشتر است.

وی افزود: مؤسسه خیریه فرهنگی اجتماعی انوار آفتاب از سال ۷۲ در تهران تأسیس و در زمینه موضوعات فرهنگی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد، این مؤسسه از سال ۹۴ فعالیت خود را در قم آغاز و بیشتر در زمینهٔ دارو و درمان و عمل جراحی سالمندان و معلولین فعالیت می‌کند.

مدیرعامل مؤسسه انوار آفتاب، با بیان اینکه تهیه ارزاق در شب عید و ماه مبارک رمضان و اعطای وام به خانواده معلولین ازجمله فعالیت‌های این مؤسسه است، بیان کرد: از سال ۹۷ مرکز آموزشی و توان‌بخشی کودکان اوتیسم را تأسیس و مربیان را به ترکیه اعزام کردیم و دوره‌های آموزشی فراگرفتند.

وی گفت: سالمندانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند افرادی هستند که ازدواج نکردند و یا ازدواج هم کرده باشند فرزندی ندارند و امکان نگهداری نداشتند، اینکه سالمندی به خاطر بی‌مهری فرزند در این مکان حضورداشته باشد بسیار کم است.

پورمحمدی با اشاره به برنامه‌های روزانه این مرکز خاطرنشان کرد: هرروز برنامه ورزش برای سالمندان انجام می‌شود و بازی و تفریح و برنامه کتاب‌خوانی برای این عزیزان انجام می‌شود، پزشکان خیر و نیکوکار در زمینهٔ دندانپزشکی و روان‌پزشکی و چشم‌پزشکی در این مرکز خدمات ارائه می‌دهند.

پورمحمدی تصریح کرد: مؤسسه انوار آفتاب در استان تنها مؤسسه‌ای است که در زمینهٔ کودکان اوتیسم فعالیت می‌کند، این مؤسسه ۴۲۰ مددجو دارد که این تعداد ۳۲۰ معلول ذهنی و ۱۰۰ سالمند هستند، تعداد زیادی از مددجویان آسایشگاه مجهول‌الهویه هستند که اکثر آن‌ها از خانواده‌هایی با سطح بسیار پایین هستند که توانایی مالی ندارند و ماهی ۲ میلیارد تومان هزینه جاری آسایشگاه است.

وی در پایان گفت: از همه مسئولین فنی و سر شیفت‌های مؤسسه خیریه انوار آفتاب تشکر می‌کنم که در حال رسیدگی به سالمندان و معلولین هستند، کار بسیار سختی است و مراقبین ما زحمت و تلاش بسیار زیادی در این زمینه می‌کشند.

گفتنی است: در پایان این برنامه خبرنگاران استان از قسمت‌های مختلف آسایشگاه سالمندان و معلولین بازدید کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha