یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دکتر میرخلیلی

حوزه/ دکتر میرخلیلی گفت: مهار کردن جامعه از فساد مانند تمیز کردن پله ها است که می بایست از بالا شروع کرد؛ یکی از عوامل خشونت گرایی، ناامید شدن افراد جامعه از طبقه حاکمیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر سید محمود میرخلیلی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در کرسی علمی ترویجی با عنوان مبانی سیاست جنایی اسلام و ایران در جرایم علیه تمامیت جسمانی برگزار شد، به عنوان ناقد گفت: سیاست جنایی باید با یک رویکرد علمی به دنبال این باشد که آمار را حتی تا یک درصد کاهش دهد.

وی افزود: باید بررسی شود که آیا آموزه‌های اسلامی برای کاهش جرایم خشونت بار و جرایم علیه تمامیت جسمانی به دنبال قصاص، دیه یا تعزیر است یا اینکه با تکیه بر جامعه اخلاق مدار و مبتنی بر مکارم اخلاقی مشکلات را حل و آمار را کاهش می‌دهد.

این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: سیاست صحیح و درست باید استخراج شود همچنین سیاست جنایی نیازمند بیان مبانی، نقد و تحلیل می‌باشد.

وی یادآور شد: باید میان ایران و اسلام تثبیت صورت گیرد؛ مبانی ایران و اسلام به طور جدا بیان شود.

میرخلیلی گفت: سیاست جنایی ما در حال حاضر، یک سیاست غیر اسلامی می‌باشد، زیرا زندان‌های کشور از توده مردم پر شده است.

وی اظهار داشت: یکی از عوامل خشونت گرایی، ناامید شدن افراد جامعه از طبقه حاکمیت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به سخنی از گاندی خاطرنشان کرد: مهار کردن جامعه از فساد مانند تمیز کردن پله است که می‌بایست از بالا شروع کرد.

وی افزود: سیاست جنایی اسلام در واکنش علیه جرایم بسیار محتاط است؛ مجازات را ذاتاً یک امر شر می‌داند. استفاده حداکثری از رویکردهای موازی با اوامر، مبتنی کردن جامعه بر مبانی فرهنگی و اخلاقی از راهبردهای مناسب در زمینه سیاست جنایی می‌باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha