دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: مرحوم آیت الله سیدهادی خسروشاهی دارای ویژگی های ممتاز است ولی وحدت گرایی یکی از برجسته ترین خصوصیات این عالم مجاهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، طی سخنانی در وبینار «مرد میدان تقریب» به مناسبت بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال آیت الله سید هادی خسروشاهی برگزار شد، اظهار کرد: وحدت گرایی همیشه در تاریخ ایران توسط علما وجود داشته است اما بعد از انقلاب اسلامی رنگ و بوی ویژه‌ای به خود گرفت و با توجه به فعالیت‌های تقریبی مرحوم خسروشاهی این فعالیت‌ها با تجربه‌ای که داشت با جدیت توسط ایشان دنبال شد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: وحدت بین امت اسلام یکی از شاخص‌های انقلاب اسلامی بود که استاد خسروشاهی به عنوان یک چهره روحانی فعال در عرصه فرهنگی توانست نقش بسزایی را ایفا کند.

وی گفت: آیت الله خسروشاهی اهل قلم بود و نویسنده‌ای بیدار بود که آثار قلمی او با نگاه وحدت امت اسلام و بررسی مشکلات جهان اسلام تألیف شد.

عضو خبرگان رهبری، مصداق بارز تقریب مذاهب اسلامی بود و با توجه به مطالعات تاریخی که داشت توانست به دستاوردهای اندیشه‌ای ارزشمند دست یابد و نگاه تازه ای را میان علمای جهان اسلام و بلاد اسلامی برقرار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: مرحوم خسروشاهی با بسیاری از مصلحان جهان اسلام آشنا بود و زندگی نامه آنان را خوانده بود و چهره‌های معاصر را به خوبی می‌شناخت برای وی فرقی نداشت که عرب باشد یا عجم، مهم هدفی بود که دنبال می‌کرد.

استاد حوزه علمیه، تأکید کرد: مرحوم خسروشاهی «اهل نقد منصفانه بود»، فردی بود که ایستا نبود و پویش داشت و پویا بود. قدرت تحلیل خلاقی داشت در خصوص مسائل روز جهان اسلام و با مطالعات تاریخی که داشتند، به بهترین نحو ممکن تحلیل می‌کرد.

وی، ادامه داد: استاد خسروشاهی، یک چهره تقریبی محض نبود و به عنوان یک چهره تکامل یافته عرصه تقریب با مبانی دقیقی که داشتند، افق‌های ارزشمندی را در مسیر تقریب مذاهب اسلامی ایجاد کرد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha