جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

حوزه/ پروفسور مونته سه گفت: در بخش اول کتاب روابط ایران و واتیکان، تجمیعی از نسخ خطی فارسی که در کتابخانه های واتیکان و سایر کتابخانه های مرتبط با آن نگهداری می‌شوند صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پروفسور مونته سِه مؤلف کتاب «روابط ایران و واتیکان» در وبینار رونمایی از این کتاب که به همّت سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه و با ارتباط مستقیم با آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، ضمن تشریح بخش‌های مختلف آن گفت: این کتاب روابط ایران و رم را در میان نسخ خطی تاریخی جست و جو کرده است.

وی افزود: در بخش اول این کتاب تجمیعی از نسخ خطی فارسی که در کتابخانه های واتیکان و سایر کتابخانه های مرتبط با آن نگهداری می‌شوند صورت گرفته است.

پروفسور مونته سِه تصریح کرد: در این کتاب برخی نسخه‌های خطی فارسی را فهرست کردم که تا زمان انتشار آن ناشناخته بودند.

وی اظهار داشت: بررسی آثار نخستین ایران شناسان ایتالیایی بویژه در دوره صفویه که اولین ایران شناسان علمی نوین در اروپا هم بودند یکی دیگر از بخش‌های این کتاب را شامل می‌شود.

وی گفت: ارائه مدارک تاریخی روابط میان رم (واتیکان)، ارمنستان، گرجستان، هندوستان و ایران هم در این کتاب دیده می‌شود.

پروفسور دونته سه افزود: فهرست کامل مکاتبات میان پاپ‌های رم و پادشاهان ایران از زمان ایلخانان تا نیمه قرن بیستم میلادی یکی دیگر از بخش‌های کتاب «روابط ایران و واتیکان» را تشکیل می‌دهد.

مؤلف کتاب «روابط ایران و واتیکان» خاطرنشان کرد: این فهرست به تربیت تاریخی تنظیم شده و نامه‌هایی که از سوی پادشاهان ایران به پاپ‌های واتیکان و بالعکس ارسال شده است در این کتاب به انتشار رسیده اند.

وی مکاتبات تاریخی بین ایران و واتیکان را نشان دهنده سابقه تعاملات دوستانه بین این دو کشور دانست و گفت: این مکاتبات بیانگر رابطه همراه با مودت در ادوار مختلف تاریخ ایران و واتیکان هستند؛ هیچ کشور اسلامی در طول تاریخ و در سده‌های مختلف به اندازه ایران تعامل، مکاتبات رسمی و ارتباطات دوستانه و صمیمی با واتیکان نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha