دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شهلا کاظمی پور

حوزه/جمعیت‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با بیان این که خانواده‌ها تغییر ساختاری داشته‌اند و به کیفیت فرزندان برای والدین مهم است، ابراز داشت: تجمل‌گرایی و مادی‌گرایی بیداد می‌کند و بر رشد جمعیت هم تأثیر گذاشته است تا جایی که در لایه‌های بالا تجمل‌گرایی وجود دارد این موضوع به بدنه جامعه رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، شهلا کاظمی پور پیش از ظهر امروز در نشست علمی که با موضوع فرزندآوری و واقعیت‌های متحول ارزش‌های خانواده که در سالن جلسات دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، اظهار داشت: اتفاقی که در جامعه ما رخ می‌دهد کاهش فرزندآوری است که امروز به یک دغدغه اصلی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: هرچند که نمی‌توان تأثیرپذیری فرزندآوری از اقتصاد را نادیده گرفت اما بااین‌وجود عامل اصلی کاهش فرزندآوری فرهنگی است.

کاظمی پور ابراز داشت: رشد شهرنشینی، افزایش سن ازدواج و کاهش فرزندآوری واقعیت‌های امروز جامعه ما است که باید در این زمینه اقداماتی صورت بگیرد.

وی با بیان این که فرزندآوری در ایران با سن ازدواج رابطه معکوس دارد، تصریح کرد: هراندازه سن ازدواج افزایش پیدا می‌کند تعداد فرزندان کاهش پیدا می‌کند.

کاظمی پور تاکید کرد: درگذشته و در دهه اول انقلاب شاهد افزایش فرزندآوری بودیم که از سال ۶۸ با اصلاح مجدد قانون فرزندآوری شاهد کاهش فرزندآوری بودیم و در ادامه در اوایل دهه ۹۰ اندکی آمار فرزندآوری بهتر شد اما دوباره روند نزولی به خودش گرفت.

وی افزود: بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که داشتم در آیند ما شاهد کاهش رشد جمعیت و صفر شدن آن خواهیم بود و در ادامه منفی خواهد شد.

جمعیت‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با بیان این که شاخص فردگرایی در جوانان بیشتر است، تاکید کرد: سن ایده‌آل دختران برای ازدواج ۲۰ است که در سن بالای ۲۵ الی ۲۶ سال محقق می‌شود و نکته مهم‌تر این که فاصله ازدواج تا فرزندآوری ۵ سال است.

وی تصریح کرد: در فرصت طلایی جمعیت قرار داریم که با اتخاذ تصمیمات درست می‌توانیم از کاهش رشد جمعیت جلوگیری کنیم.

کاظمی پور با بیان این که خانواده‌ها تغییر ساختاری داشته‌اند و به کیفیت فرزندان برای والدین مهم است، ابراز داشت: تجمل‌گرایی و مادی‌گرایی بیداد می‌کند و بر رشد جمعیت هم تأثیر گذاشته است تا جایی که در لایه‌های بالا تجمل‌گرایی وجود دارد این موضوع به بدنه جامعه رخ می‌دهد.

وی موضوع اقتصاد را نیز مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در زمینه اقتصادی باید امنیت اقتصادی شکل بگیرد و این مهم نیز نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و کارآمد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha