دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مراسم هیئت مذهبی روحانیون ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام فعال آذر با بیان این که باید جامعه به سمت اخلاق احسن حرکت کند، گفت: جامعه را نمی شود با تاکید بر حقوق فردی اداره کرد بلکه اسلام اخلاق را بر حقوق مقدم کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام عسگر فعال آذر، شامگاه چهارشنبه در جمع هیئت علمای ارومیه که در مسجد حاجی خان ارومیه برگزار شد، با بیان این‌که ماه شعبان تنها ماهی است که هیچ‌گونه وفات و شهادتی از حضرات معصومین در آن ثبت نشده است، اظهار داشت: ماه محرم هم تنها ماهی است که هیج‌گونه ولادتی از معصومین اتفاقی نیفتاده و شاید دلیلش این است که ماهی که امام حسین علیه السلام در آن متولد شده غمی نباشد و ماهی که در آن سید الشهدا (ع) به شهادت رسیده شادی نباشد.

وی اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن بیان می‌کند که بندگان خداوند کسانی هستند که " یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ" کلام الهی نسبت به دیگر سخنان احسن است اما برخی بیان قرآن حسن و بعضی احسن هستند و جامعه مد نظر خداوند متعال، جامعه ای است که اخلاق در آن حاکم باشد نه صرف حقوق، البته حق هم باید باشد اما اخلاق مقدم بر آن است.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان‌غربی تاکید کرد: جامعه‌ای که در آن فقط حقوق حاکم باشد زندگی با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد و لذا دین اسلام، اخلاق را مقدم بر حقوق قرار داده است.

وی با بیان این‌که برخی اخلاق‌ها صرفا برای انتفاع دنیوی است و چنین اخلاقی در فرعون نیز وجود داشت، ادامه داد: در فرعون برخی اخلاق نیکو وجود داشت که خداوند به او عمر طولانی داد و از مجازات زودهنگام او در دنیا پرهیز کرد از جمله آن این بود که دسترسی به فرعون بسیار راحت بود و تصمیم گرفت موسی (ع) را بکشد اما منصرف شد.

حجت الاسلام فعال آذر دومین شعبه اخلاق را محاسن اخلاقی عنوان کرد و گفت: محاسن اخلاقی این است که اگر کسی به انسان خوبی و احسان کرد، در مقابل آن نیکی کنیم اما رسول خدا (ص) بیان می کنند؛ مبعوث شده‌ام تا مکارم اخلاق را به اتمام برسانم و مکارم اخلاق آن است که اگر کسی به انسان بدی کرد به او نیکی کند و امام سجاد در قسمتی از دعاهای صحیفه سجادیه چنین می فرماید: " اللَّهُمَّ ..... أُخَالِفَ مَنِ اغْتَابَنِی إِلَی حُسْنِ الذِّکرِ " خدایا، به من توفیق ده که مخالفت کنم با آن کسانی که از من غیبت می کنند و پشت سر من از من بدگویی می کنند و اینکه پشت سر آنها همیشه نیکی آنها را بگویم.

وی افزود: مردانگی این نیست که اگر کسی به انسان خوبی کرد در برابرش خوبی کنیم و در برابر بدی با دبی جواب بدهیم، بلکه اگرکسی به ما ضرری رساند در برابرش جواب احسن بدهیم و این مکارم اخلاقی است که رسول مکرم اسلام برای اتمام آن مبعوث شده اند.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان‌غربی با بیان این که در جریان شهادت حضرت حمزه وقتی پیامبر بر سر جنازه حمزه حاضر شد و حضرت را در آن حال دید، فرمود؛ اگر بر این قوم تسلط یابم ۷۰ تن از این قوم را چنین خواهم کشت و در این هنگام آیه قرآن نازل شد که " وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ ۖ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصَّابِرِینَ " در صورت انتقام عدالت و صبر را از دست ندهید، حضرت فرمود: صبر می‌کنم صبر می‌کنم. آری، برای معرّفی اسلام باید جنگ احد را در کنار فتح مکّه و عفو رسول اللَّه در کنار هم مقایسه کنیم.

وی اضافه کرد: پیامبر رحمت حتی قاتل حمزه را هم بخشید و قصاص نکرد و لذا هر قدر در جامعه انسان به اخلاقیات عمل کند همان اندازه دنیا بهشت خواهد بود و هر اندازه صرفا به سمت حقوق حرکت کند همان قدر زندگی با تنگی ها روبرو خواهد شد و در دوران قدیم رسم بود که مومنین خوردن دیه را برای خود ننگ می دانستند اما متاسفانه این اخلاق های احسن در جامعه کم رنگ شده است.

حجت الاسلام فعال آذر با بیان این که کربلا تجلی اخلاق احسن بود، گفت: علما که سردمداران معنویت هستند باید سعی کنند به سمت اخلاق احسن حرکت کنند و این مسئله در بین ما بیشتر از دیگران نمود پیدا کند و اخلاق از نوع کرامت مد نظر پیامبر است و هر اندازه ایثار و فداکاری و ارزش های الهی در جامعه ما جاری و ساری شود همان اندازه در جامعه زیبایی ها تجلی و نمود پیدا خواهند کرد.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha