جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کلیدواژه‌های آیات حسینی درقرآن

حوزه/ با حضور جمع محدودی از اساتید حوزه‌علمیه قم از جدیدترین تألیف حجت‌الاسلام سیدمحمدجعفر روضاتی با عنوان «کلید واژه آیات حسینی در قرآن کریم» عصر امروز در مرکز جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجعفر روضاتی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم و نویسنده کتاب حاضر، عصر امروز جمعه ۱۳ اسفند ماه در آیین رونمایی از پنجمین اثر خود، اظهارکرد: کتاب «کلیدواژه‌های آیات حسینی در قرآن» بعد از کتب کلیدواژه های قرآنی مهدوی، رجعت، فاطمی و علوی در واقع پنجمین اثرم می‌باشد که بیش از ۱۸ ماه زمان برد تا موفق به جمع‌آوری ۲۱۰ آیه نورانی قرآن کریم پیرامون شخصیت حضرت سیدالشهدا(ع) شوم که این آیات در دو دسته، شامل همه ائمه اطهار(ع) یا پنج‌تن آل‌عبا(ع) هستند مانند، آیه تطهیر یا مباهله و برخی مخصوص شخصیت نورانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که در طبق آیات و روایات متعدد مانند کد قرآنی ۱۷/۳۳(هفدهمین سوره قرآن – اسراء- آیه ۳۳) که خداوند بر اساس روایات و منابع معتبر آن را مختص حضرت سیدالشهدا(ع) آورده‌اند و می‌فرمایند؛ «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلَا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا».

استاد حوزه‌علمیه قم ادامه داد: اقدام دیگری که در این کتاب ارزشمند علاوه بر کدهای قرآنی صورت گرفته، آنست که در ذیل هر آیه ۴- ۵ روایت راجع‌به مطلب با سند آن آورده‌ایم. البته تمام آیات، روایات و اسناد ترجمه شده است و جای دارد از استاد حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مهدی‌پور بابت مقدمه‌ای که برای هر پنج اثر به رشته تحریر درآورده‌اند تشکر و قدردانی کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روضاتی با بیان اینکه در این کتاب سعی بر آن شده است که نسل جوان را با آیات نورانی قرآن و حفظ آن آشتی دهد، افزود: عشق و ارادت به امام حسین(ع) پیر وجوان، زن و مرد و کوچک و بزرگ ندارد، لذا با ابتکار کدسازی آیات قرآن کریم و همراهی با حضرت سیدالشهدا(ع) در واقع حدیث ثقلین را بین جامعه رواج داده‌ایم که مخاطبین عام و خاص کتاب با ارادتی که به حضرت دارند اهتمام جدی‌تری در حفظ آیات قرآن داشته باشند.

وی با اشاره به یکی از منبرهایی که داشت، گفت: در یک جلسه‌ای به آیه نورانی «اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ ءَاِلهٌ مَّعَ اللهِ قَلیلاً مَا تَذَکَّرُونَ» رسیدم و پای منبر جوانی سوال کرد که آیا «اَمَّن یُّجیبُ» آیه قرآن است؟ که من سریع کد ۲۷/۶۲ یعنی بیست‌وهفتمین سوره قرآن(نمل) و آیه ۶۲ را به ایشان یادآوری کردم.

هنوز نتوانسته‌ام کتاب کلیدواژه‌های آیات علوی در قرآن را منتشر کنم/شرمنده امیرالمؤمنین(ع) هستم

نویسنده کتاب گرانسنگ «کلیدواژه‌های آیات علوی در قرآن» افزود: با توجه به اهمیت فضای مجازی و حضور همه اقشار دراین فضا با توجه به تنگناهای مالی که وجود دارد، چهار کتاب کلید واژه های قرآنی مهدوی، رجعت، فاطمی وعلوی با همکاری مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان به صورت دیجیتال و کاملا رایگان در دسترس علاقه‌مندان خاندان عصمت و طهارت(ع) قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: من شرمنده امیرالمؤمنین(ع) هستم چراکه با توجه به مشکلات مالی و چاپ و نشری که وجود دارد نتوانسته‌ام این اثر را به چاپ برسانم و فقط با هزینه شخصی خودم تنها ۳۰ نسخه را منتشر کردم و البته مابقی آثار را نیز حول ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه به چاپ رساندم و امید است با حمایت دستگاه‌های ذیربط و خیرین دغدغه‌مند بتوانیم نسخه فیزیکی آن را بدون هیچ چشم‌داشتی و صرفا برای تبلیغ و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) منتشر و عرضه کنیم.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم با حضور حجج اسلام والمسلمین علی نظری‌منفرد، استاد سطوح عالی حوزه و سیدمهدی رجایی، رئیس پژوهشکده انساب سادات از این کتاب ارزشمند رونمایی شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیدسعیدمیرمحمدصادقی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    تبارک الله بسیار خوشحال و خرسندم خداوند بیشتر توفیق عنایت بفرماید