شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
گرد و خاک

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

وزیر بهداشت به غرب کشور آماده باش داد

وزیر بهداشت، در پی پدیده گرد و خاک در استان‌های غربی و جنوب غرب کشور، به مراکز درمانی دستور آماده باش داد.بهرام عین اللهی در پی پدیده گرد و خاک در استان‌های غربی و جنوب غرب کشور دستور آماده باش اورژانس‌های پیش بیمارستانی و مراکز درمانی این استان‌ها را صادر کرد.

منبع:مهر

رئیسی شورای عالی جهاد تشکیل داد

آقای رئیسی در دیدار با نخبگان و اقشار مختلف این استان گفت:مبارزه با فقر مطلق از برنامه‌های جدی دولت است چراکه فقر محصول بی‌عدالتی است و بی‌عدالتی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. رئیس‌جمهور در ادامه گفت: سازوکار تشکیل شورای عالی جهاد در دولت برای مبارزه با فقر در حال فراهم شدن است و در این راستا از گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی به طور کامل بهره گرفته می‌شود. حجت‌الاسلام رئیسی هفته گذشته نیز در جلسه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی به مسئولان دولت دستور داد اقدامات لازم برای رفع فقر مطلق سریعاً اجرایی شود. رئیس‌جمهور در این نشست گفت اگرچه اقدامات و اصلاحات ساختاری و بلندمدت برای رفع فقر و بی‌عدالتی نسبت به رسیدگی به فقرا تقدم دارد، اما نباید باعث غفلت از رسیدگی به نیازمندان شود. آقای رئیسی در ادامه از مسئولان خواست جلسات و برنامه‌ریزی‌های خود را حول این محور تنظیم کنند که در کوتاه‌مدت و حتی برای شب عید بتوانند با اقدامات جهادی، دستگیر فقرا و نیازمندان جامعه باشند.

منبع:خبرنگاران جوان

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استقبال بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی وارد تهران شد.مدیرکل آژانس به منظور مذاکره و رایزنی با مقامات ذی ربط کشورمان درباره موضوعات پادمانی که مدتی است مورد بحث است به تهران سفر کرده است. این سومین سفر گروسی در دولت ایراهیم رییسی است که انجام می‌شود. مدیرکل آژانس صبح روز شنبه درمحل سازمان انرژی اتمی با محمد اسلامی رییس سازمان و معاون رییس جمهور دیدار می‌کند. شایان ذکر است حل و فصل موضوعات باقی مانده میان ایران و آژانس از گام‌های ضروری است که برای دستیابی به توافق در وین و احیای برجام باید برداشته شود.

منبع:ایسنا

زلزله «دشتک» را لرزاند

مدیر کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر حوالی دشتک را لرزاند. خسرو کیانی اظهار کرد: ساعت ۲۱ و ۲۵ دقیقه جمعه زلزله‌ای به قدرت ۴.۳ ریشتر «دشتک» را لرزاند. وی تصریح کرد: بر این اساس زمین لرزه مزبور در طول جغرافیایی: ۵۰.۴۰ و عرض جغرافیایی: ۳۲.۱۲ و عمق ۱۰ کیلومتر زمین رخ داد. مدیر کل مدیریت بحران با بیان اینکه یک تیم ارزیاب به منطقه اعزام شده است، عنوان کرد: هیچ گونه خسارتی از این زمین لرزه گزارشی نشده است. کیانی با بیان اینکه احتمال وقوع پس لرزه وجود دارد، مطرح کرد: ۱۰ تیم امدادی در منطقه در آماده باش کامل قرار دارند.

منبع:مهر

مهران بسته شد

علی عباس شفیعی اظهار کرد: با توجه به تماس‌های تلفنی مکرر از هموطنان بعضی استان‌های کشور برای حضور در مرز مهران به صورت کاروانی و بدون ویزا برای زیارت عتبات عالیات، هم اکنون مرز مهران بسته و امکان تردد زوار وجود ندارد. وی ادامه داد: همچنین تعدادی از این عزیزان بدون هماهنگی و اطلاع از وضعیت ورود و خروج به پایانه مرزی مهران مراجعه و اجازه ورود به این افراد داده نشده و باعث رنجش خاطر این عزیزان شده است. وی اضافه کرد: لذا هموطنان در جریان باشند فعلاً ورود به کشور عراق تنها از راه هوایی و برگشت به صورت زمینی مجاز بوده و مرز زمینی مهران کماکان به دلیل محدودیت‌های کرونایی کشور مقابل بسته است شفیعی تصریح کرد: افرادی که از طریق سفارت و کنسولگری‌های کشور عراق دارای ویزا باشند منعی برای تردد ندارند. فرماندار مهران بیان کرد: از مردم خواهشمندیم فعلاً به مرز مهران بدون ویزا مراجعه نشود چون از طرف کشور مقابل تا لحظه مخابره این خبر امکان پذیرش وجود ندارد.

منبع:مهر

مشکل اینترنت حل شد

به دنبال قطعی و بروز اختلال در دسترسی به اینترنت کاربران تهرانی و برخی شهرهای اطراف که از پیش از ظهر جمعه رخ داد، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات از برطرف شدن مشکل خبر داده است. مهدی سالم در توئیتر نوشت: اختلالات که از حدود ساعت ۱۰ و به علت نقص فنی در سیستم برق رخ داده بود، با تلاش همکارانم برطرف شد و تقریباً تمامی سرویس ها پایدار و برقرار هستند. از مردم عزیز بابت قطعی موقت امروز عذرخواهی می کنم.

منبع:مهر

پوتین برای مذاکره با اوکراین شرط گذاشت

کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان بر آمادگی مسکو برای مذاکره با «کی یف» در صورت عمل به همه شروط و درخواست‌های روسیه تأکید کرد. پوتین ادامه داد: مذاکره با اوکراین جز با قبول تمام درخواست‌ها و شروط روسیه امکانپذیر نیست. رئیس جمهور روسیه افزود: اوکراین باید استقلال شبه جزیره کریمه و دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد و درخواست روسیه برای عاری شدن از سلاح هسته‌ای را اجابت کند. رئیس جمهور روسیه تأکید کرد: مسکو اهداف غیرنظامی را در شهرهای اوکراین هدف قرار نمی‌دهد و مقامات اوکراین باید سلاح زمین بگذارند. پوتین در گفتگو با شولتز تصریح کرد: جنگجویانی در اوکراین رصد شده‌اند که پیشتر در سوریه جنگیده‌اند.

منبع:مهر

هکرهای اوکراینی به روسیه و بلاروس حمله کردند

هکرهای اوکراینی که خود را ارتش آی تی اوکراین نامگذاری کرده‌اند می‌گویند حملات آنها به شبکه راه آهن بلاروس و نیز سیستم جی پی اس بومی روسیه موسوم به گلوناس موفقیت‌آمیز بوده است. این گروه در کانال تلگرامی خود تصریح کرده‌اند که به دنبال تشدید تلاش‌هایشان تا حداکثر میزان ممکن هستند. آنان افزوده‌اند که در آینده به شرکت‌های مخابراتی روسیه هم حمله خواهند کرد. پیش از این دولت اوکراین از هکرهای این کشور خواسته بود تا به حفاظت از زیرساخت‌های اوکراین کمک کنند و به جاسوسی سایبری علیه سربازان روس بپردازند. روسیه و بلاروس هنوز در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده‌اند و مشخص نیست حملات یادشده موفقیت‌آمیز بوده یا بخشی از تبلیغات رسانه‌ای اوکراین و هم پیمانان غربی آن برعلیه روسیه محسوب می‌شود.

منبع:مهر

نامزد بغداد برای دبیر کل اتحادیه عرب معرفی شد

وزارت امور خارجه عراق امروز جمعه «عبدالحسین یعقوب الهنداوی» را برای تصدی پست معاون دبیرکل اتحادیه عرب معرفی کرد. وزارت خارجه عراق، رزومه «عبدالحسین یعقوب الهنداوی» را به دفتر نمایندگی این کشور در اتحادیه عرب واقع در قاهره ارسال کرده تا اقدامات لازم برای حمایت از وی جهت احراز این پست انجام شود. بر اساس این گزارش، در نامه حوزه عربی وزارت خارجه عراق آمده است که نام عبدالحسین یعقوب هنداوی، به عنوان نامزد عراق برای تصدی پست معاونت دبیرکل اتحادیه عرب به دفتر این اتحادیه در قاهره تحویل داده شد.

منبع:مهر

هما برای انتقال ایرانیان مقیم اوکراین پرواز فوق‌العاده گذاشت

حسین جهانی مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام کرد: با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان ایرانی و سایر ایرانیان مقیم اوکراین، خود را به کشور رومانی رسانده‌اند، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان حامل پرچم و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، آمادگی خود را برای انجام پرواز فوق‌العاده جهت انتقال این افراد اعلام کرد. جهانی افزود: پس از هماهنگی‌های لازم سازمان هواپیمایی کشوری با سازمان هواپیمایی کشوری رومانی و اخذ مجوزهای لازم، برای انجام پرواز فوق‌العاده برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت. وی به چگونگی انجام این پرواز اشاره کرد و گفت: این پرواز در روز شنبه ۱۴ اسفندماه سال جاری با شماره پرواز ۵۳۹۲ در ساعت ۲۳ و ۱۰ دقیقه از فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌شود و در ساعت ۰۱ و ۲۰ دقیقه (به وقت محلی) در فرودگاه بخارست به زمین خواهد نشست. این پرواز بعد از سوار کردن مسافران حاضر در فرودگاه بخارست با شماره پرواز ۵۳۹۳ این فرودگاه را در ساعت ۰۱ و ۲۰ دقیقه (به وقت محلی) ترک و در ساعت ۰۷ و ۵۰ دقیقه (به وقت محلی) در فرودگاه امام (ره) به زمین خواهد نشست. مدیرکل روابط‌عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما گفت: اولین گروه دانشجویان در روز دهم اسفندماه سال جاری با پرواز هما از فرودگاه ورشو به ایران انتقال یافتند و ما آمادگی پروازهای بعدی را نیز داریم.

منبع:مهر

نقص فنی پرواز کیش را برگرداند

پرواز شماره ۷۰۷۲ شرکت هواپیمایی کیش که ساعتی پیش جزیره کیش را به مقصد مشهد ترک کرده بود به دلیل نقص فنی به فرودگاه کیش بازگشت. این پرواز به منظور بهبود ایمنی در زمان فرود، دقایقی را بر فراز جزیره کیش به منظور کاستن از حجم سوخت موجود در باک هواپیما به چرخش پرداخت. این پرواز اکنون به زمین نشسته و دلیل احتمالی آن بسته نشدن چرخ جلوی هواپیمای فوکر ۱۰۰ اعلام شده که عوامل فنی در حال بررسی موضوع هستند.

منبع:مهر

آمریکا به منطقه پرواز ممنوع نه گفت

رئیس جمهور اوکراین خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش در پی گلوله باران بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا شد که واقع در این کشور است.اگرچه حمله به این نیروگاه موسوم به نیروگاه زاپوریژیا باعث افزایش سطح تشعشعات نشد، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین امروز جمعه حادثه انفجار و آتش سوزی در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ را به جهت هشدار دادن در خصوص وقوع حملات بیشتر مطرح کرد. او گفت که این نیروگاه "می‌تواند همچون شش نیروگاه چرنوبیل باشد. تانک‌های روسی می دانستند که چه چیزی را گلوله باران می‌کنند. این وحشت در سطحی بی سابقه است." این در حالی است که مقامات غربی هشدار داده‌اند هرگونه تلاش نیروهای هوایی اروپا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین احتمالاً به شدت درگیری در این کشور را تشدید می کند. زلنسکی همچنین از شهروندان روسیه خواست تا نسبت به حمله به این نیروگاه خشم خود را ابراز کنند.

منبع:ایسنا

فاطمه رجب درگذشت

فاطمه رجب، طراح صحنه و لباس و تدوینگر جوان سینما و تلویزیون بر اثر سانحه رانندگی درگذشت.فاطمه رجب شب گذشته هنگام بازگشت از سر صحنه فیلمبرداری دچار سانحه‌ی رانندگی شد و روز گذشته (۱۲ اسفند) درگذشت. روح الله حجازی کارگردان «نوبت لیلی» با انتشار تصاویری از مرحوم فاطمه رجب از پشت صحنه «نوبت لیلی» که در این سریال به عنوان دستیار طراح لباس همکاری داشته، درگذشت وی را تسلیت گفت. فاطمه رجب متولد ۴ آذر ۱۳۶۶، فارغ‌التحصیل کارشناسی فیلم‌سازی با گرایش تدوین بود. او فعالیت‌های هنری خود را با دستیاری صحنه و لباس در سریال‌های مختلف تلویزیونی آغاز کرد. همکاری با سریال‌های «لیسانسه‌ها»، «نوبت لیلی»، «پشت‌بام تهران»، برنامه «خندوانه»، فیلم‌های سینمایی «عنکبوت»، «یدو»، «روز ششم»، «مصادره»، «راند چهارم»، «۲۸۸۸»، و فیلم‌های کوتاه برخی آثار فاطمه رجب بود.

منبع:ایسنا

زلنسکی اوکراین را ترک کرد

«ویاچسلاو ولودین» اعلام کرد «ولودیمیر زلنسکی» در حال حاضر اوکراین را ترک کرده و در لهستان به سر می‌برد. بر اساس گزارش اسپوتنیک، رئیس دومای دولتی روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: «زلنسکی اوکراین را ترک کرد. نمایندگان مجلس ورخوفنا (شورای عالی اوکراین) تایید کردند که در لویو نمی‌توانند به او مراجعه کنند. چراکه او اکنون در لهستان است.» رئیس‌جمهور اوکراین هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده و برخلاف هفته گذشته آن را تکذیب نکرده است. گزارش‌هایی مبنی بر اینکه زلنسکی پایتخت اوکراین را ترک کرد اوایل هفته گذشته منتشر شد و رئیس‌ جمهور آن‌ها را تکذیب کرد و چندین پیام ویدیویی منتشر کرد که در آن‌ها گفته بود در کی‌یف می‌ماند. این در حالی است که ساعتی پس از انتشار این خبر راشاتودی گزارش داد، پارلمان اوکراین مدعی شد زلنسکی در کی یف باقی مانده و از اوکراین خارج نشده است. پیش از این نیز چندین کشور اروپایی در مورد امنیت زلنسکی ابراز نگرانی کرده بودند. به ویژه، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در این خصوص اعلام کرده بود پاریس آماده است در صورت لزوم به او کمک کند. همچنین ادعا شده بود که آمریکا به او پیشنهاد خروج داده، اما او نپذیرفته است. پس از شروع عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین کشورهای غربی که تا پیش از این خود را حامی کی‌یف نشان می‌دادند همگی به این کشور پشت کرده و تنها به تحریم کردن روسیه و ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین بسنده کردند. به گزارش آکسیوس زلنسکی در تماسی که با ۲۷ کشور عضو ناتو داشت اعلام کرده بود ممکن است دیگر او را زنده نبینند. در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد. روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است. اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

منبع:خبرنگاران جوان

گرد و خاک آژیر خطر را در اهواز به صدا آورد

مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان در اطلاعیه ای نسبت به ورود گرد و خاک به این استان با منشاءکشور عراق از روز جمعه هشدار سطح نارنجی صادر کرد. شاخص کیفی هوای صبح امروز شهرهای سوسنگرد ۲۱۱ و اهواز ۲۰۶ AQI رسیده است که این وضعیت نشان دهنده هوای بسیار ناسالم است. در این اطلاعیه آمده است: تشکیل توده گرد و خاک بر روی کشور عراق و تاثیر آن ابتدا بر مناطق نیمه غربی و سپس سایر مناطق استان از اواسط امروز تا اوایل روز شنبه قابل انتظار است که سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا خواهد شد.

منبع:خبرنگاران جوان

انفجار مسجد ولایت پکتیا را لرزاند

مولوی کرامت، آمر امنیت فرماندهی امنیه‌ طالبان در پکتیا وقوع رویداد را تأیید می‌کند و می گوید که در این رویداد ۳ نفر شهید و بیش از ۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته. این رویداد عصر (جمعه، ۱۳ حوت) هنگام ادای نماز در مسجد «خرتو» رخ داده. صبح امروز نیز بر اثر انفجار یک بمب قوی در مسجد شیعیان شهر «پیشاور» پاکستان ۵۶ نفر کشته و ۱۹۴ زخمی شدند.

منبع:خبرنگاران جوان

رئیسی دستور لایروبی آبراهه‌های خلیج گرگان را صادر کرد

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در بازدید از خلیج گرگان در جریان آخرین وضعیت تراز آبی و پسروی آب در این پهنه آبی قرار گرفت. او گفت: باید از همه ظرفیت ها برای اجرای فوری طرح لایروبی خلیج گرگان استفاده کنیم. رئیسی می گوید: آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد و مسئولان بدون فوت وقت برای احیاء این پهنه آبی اقدام کنند. رئیس جمهور گفت: حداکثر تا ۱۰ روز جلسه کارشناسی تشکیل شده و اقدامات لازم برای لایروبی آبراهه‌های تامین کننده آب این مناطق به سرعت آغاز شود. در سال‌های اخیر یک سوم از مساحت خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج ایرانی دریای خزر خشک شده و احیای آن از ضروریات زیست محیطی و مطالبات مردم و مسئولان استان است.

منبع:خبرنگاران جوان

روسیه توئیتر و فیس بوک را تحریم کرد

سازمان نظارت بر رسانه های روسیه ، شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر را بخاطر نقض حقوق رسانه‌های این کشور از سوی این شبکه آمریکایی و تبعیض هایی که بخاطر مساله اوکراین قائل می شود، تحریم کرده است.سازمان نظارت بر رسانه های روسیه (روس کوم نادزور) روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: دسترسی به فیس بوک و توئیتر در پاسخ به ایجاد محدودیت‌های اعمال شده از سوی این شبکه‌های برای رسانه های روسی، خارج شد. در این بیانیه گفته شده است که از ماه اکتبر سال گذشته میلادی ۲۶ مورد نقض حقوق رسانه های ارتباطی توسط فیس بوک گزارش شده است. شبکه فیس بوک اخیرا دسترسی کانال تلویزیونی زویوزدا، خبرگزاریهای ریانووستی و اسپوتنیک و تارنماهای لنتارو و گازتا رو را محدود کرد. شبکه اجتماعی فیسبوک روز شنبه در این رابطه اعلام کرد که راه کسب درآمد رسانه‌های دولتی روسیه را از این پلتفرم مسدود کرده است. به گزارش ایرنا، رئیس سیاست امنیتی فیسبوک در توئیتی نوشت: جنگ در اوکراین به خیابان‌های کی‌یف رسیده است و به همین دلیل ما رسانه های دولتی روسیه را از ارائه تبلیغات یا کسب درآمد در پلتفرم ما در هر نقطه از جهان منع می کنیم. « ناتانیل گلیچر» همچنین از اجرایی شدن سریع این تصمیم خبر داد. شرکت مادر فیسبوک موسوم به متا همچنین اعلام کرده بود که روسیه تصمیم گرفته است دسترسی به این شبکه اجتماعی را محدود و سرعت آن را کاهش دهد. مسکو شبکه‌های اجتماعی آمریکا را به سانسور رسانه‌های روسی و نقض حقوق بشر و شهروندان روسیه متهم می کند. سازمان نظارت بر رسانه های روسیه (روس کوم نادزور) پخش برنامه های رادیو آزادی و شبکه بی بی سی در روسیه را بخاطر فراخوان برای اعتراضات ضددولتی به جنگ در اوکراین منع کرد. به گزارش خبرگزاری تاس، سازمان نظارت بر رسانه های روسیه، روز جمعه پخش برنامه های رادیو آزادی و شبکه خبری بی بی سی انگلیس در روسیه را منع کرد.

منبع:ایرنا

«کلارنس سیدورف» مسلمان شد

« کلارنس سیدورف» ستاره اسبق باشگاه‌های آ.ث میلان ایتالیا و آژاکس هلند امروز در پستی اینستاگرامی این موضوع را اعلام کرد و نوشت: از تمام پیام‌های زیبایی که به مناسبت پیوستن به خانواده مسلمانان دریافت کردم، تشکر ویژه می‌کنم. سیدورف تنها بازیکن تاریخ مسابقات لیگ قهرمانان اروپا محسوب می‌شود که با سه باشگاه مختلف عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است؛ دستاوردی که فوق ستاره‌هایی همچون «لیونل مسی» و «کریستیانو رونالدو» هنوز در دستیابی به آن ناکام مانده‌اند. ستاره اسبق لاله‌های نارنجی افزود: از ملحق شدن به تمام برادران و خواهران سراسر جهان به ویژه همسر دوست‌داشتیم «سوفیا» که معنای عمیق‌تر اسلام را به من آموخت، بسیار خوشحال و خرسندم. نامم را تغییر ندادم و همان نامی که والدینم برایم انتخاب کردم را نگه می‌دارم.

گرد و خاک کاهش دید افقی را به ۱۰۰ متر رساند

کارشناس هواشناسی ایلام گفت: ورود توده گرد و خاک به هوای استان ایلام باعث کاهش دید افقی در مهران و چرداول به ۱۰۰ متر شده است. احسان احمدنژاد اظهار داشت: با توجه به ورود توده گردوخاک به هوای استان از ساعت ۶/۳۰ امروز جمعه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۰ افق دید در شهرستان‌های مهران و دهلران به کمتر از ۱۰۰ متر رسیده است. کارشناس هواشناسی ایلام گفت: این وضعیت کل استان ایلام را در بر گرفته است اما میزان کاهش دید در شهرستان‌های ۱۲گانه استان متفاوت است. وی کاهش دید ناشی از ورود توده گردوغبار به استان ایلام را در شهرستان‌های ایلام، ۶۰۰ متر، مهران ۱۰۰ متر، آبدانان ۴۰۰ متر و سرابله ۱۰۰ متر عنوان کرد و افزود: در سایر شهرستان‌ها وضعیت کمی بهتر از این اعداد اعلامی استجمیل صادقی‌فر نیز با بیان اینکه ریزگردها به خودی خود موجب تشدید بیماری‌های تنفسی و آسم در گروه‌های پرخطر از جمله سالمندان، کودکان و مادران باردار و نیز عموم بیماران می‌شود، اضافه کرد: بسته به مواد موجود در ریزگرد نوع مخاطرات هم متفاوت است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام عنوان کرد: ریزگردها در شرایط خاص می‌تواند حاوی ذرات اورانیوم ضعیف‌شده حاصل از جنگ خلیج فارس در بیابان‌های عراق کویت و عربستان باشد.وی گفت: این ذرات بسیار مخاطره‌آمیز است و مستقیماً از طریق استنشاق یا غیرمستقیم از طریق اثرگذاری بر نهاده‌های دامی و کشاورزی می‌تواند سرطان‌ها و ناهنجاری‌های غیرقابل علاج به‌دنبال داشته باشد. صادقی‌فر خاطرنشان کرد: از مردم عزیز می‌خواهیم که تا می‌توانند از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده خودداری کنند و در زمان خروج از منزل از ماسک‌های استاندارد استفاده کنند. وی تأکید کرد: کودکان، زنان باردار و سالمندان و افرادی که مشکلات تنفسی و قلبی دارند نیز باید نکات ایمنی را رعایت و از ترددهای غیرضروری در فضای آزاد خودداری کنند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha