سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام احمدی

حوزه/ با حضور جمعی از اندیشمندان ایران و عراق، کنفرانس بین‌المللی «کرامت انسانی در گفتمان حسینی»، ۲۳ و ۲۴ اسفندماه در کربلای معلا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی وآموزشی اربعین از برگزاری کنفرانس بین‌المللی «کرامت انسانی در گفتمان حسینی» در عراق خبر داد و گفت: این کنفرانس به منظور تبیین ارزش‌ها و معارف نهضت بزرگ و الهی امام حسین علیه السلام به ابتکار ستاد فرهنگی اربعین و با مشارکت نقیب آکادمیین دانشگاه‌های کربلا، و بنیاد بین‌المللی اربعین، دانشگاه اهل البیت علیهم السلام در کربلا، دانشگاه امیر المومنین علیه السلام و پژوهشگاه امام صادق علیه السلام برگزار می شود.

وی به مشارکت برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی ایران و عراق در کنفرانس دو روزه کرامت انسانی در گفتمان حسینی اشاره کرد و یادآور شد: این کنفرانس از سلسله کنفرانس های معرفت و رسالت حسینی است که همزمان با سالروز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام در دانشگاه اهل البیت علیهم السلام در کربلای معلا برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: برای برگزاری این‌ کنفرانس هیئت اجرایی با عضویت ۱۳ نفر از اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علمی و همچنین هیئت علمی و عضویت ۱۱ نفر از شخصیت های علمی از دانشگاه های تهران، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام ، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، دانشگاه امیر المومنین علیه السلام، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه کربلا، دانشگاه بغداد، دانشگاه وارث الانبیاء علیه السلام، دانشگاه مستنصریه تشکیل شده و فراخوان مقالات نیز از پاییز امسال انجام گرفت.

وی در باره تعداد مقالات و نحوه ارزیابی آنها بیان کرد: در مجموع حدود ۲۲۰ چکیده مقاله از طریق سایت کنفرانس دریافت شد که ۱۸۰ چکیده مقاله پذیرفته شد. حدود ۱۵۰ مقاله از جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان و عراق واصل شد که در چند مرحله ارزیابی از سوی داوران حدود ۱۱۰ مقاله قابل قبول اعلام شد.
رئیس کمیته فرهنگی وآموزشی اربعین اظهار کرد: حدود ۳۰ نفر از اساتید و اندیشمندان از جمهوری اسلامی ایران جهت ارائه مباحث در این کنفرانس شرکت خواهند کرد و سه جلد مجموعه مقالات پذیرفته شده در دست تدوین است که امیدواریم جلد اول و چکیده مقالات برای کنفرانس ارائه شود.

وی میزبان این کنفرانس را دانشگاه اهل البیت علیهم السلام که از دانشگاه‌های غیر دولتی عراق و دارای دانشکده های متعددی همانند طب، حقوق، معارف اسلامی است معرفی کرد و از مشارکت فعال نمایندگی اساتید دانشگاه های کربلا و بنیاد بین‌المللی اربعین در عراق در برگزاری این کنفرانس و همچنین مساعدت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد تقدیر کرد.

حجت‌الاسلام احمدی برنامه افتتاحیه کنفرانس را سخنرانی شخصیت های علمی و فرهنگی از جمهوری اسلامی ایران و عراق اعلام کرد که به ریاست دکتر حمید النجدی رئیس دانشگاه اهل البیت برگزار و در عصر مقالات منتخب ارائه و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. روز دوم کنفرانس، گزارش مباحث و سخنرانی شخصیت های علمی و ارائه دهندگان آثار ادامه خواهد یافت.

وی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، استاندار کربلا، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و دکتر عادل دعمی نقیب آکادمی اساتید دانشگاه‌ها و رئیس هیئت اجرایی را از سخنرانان این همایش عنوان کرد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در خصوص اهداف این کنفرانس ها و نشست های علمی مشترک که در موسم اربعین هم شاهد آن بودیم را، برقراری تعامل و ارتباط سازنده بین دانشگاهیان و اندیشمندان و علمای جمهوری اسلامی ایران و عراق در گام نخست و در مرحله بعد بین اندیشمندان جهان اسلام بیان کرد و گفت: اربعین حسینی به عنوان یک حرکت بزرگ فرهنگی ظرفیت های جدیدی را در جهان گشود که با مشارکت نخبگان و دانشمندان و علما باید شناسایی و از آن برای حل مسائل و اعتلای فرهنگی جهان اسلام بهره برد.

وی حضور شخصیت های برجسته علمی از روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و اساتید و صاحب نظران در این نشست ها را نشانگر درک درست و احساس مسئولیت ایشان دانست و آن را مطلعی مبارک برای گسترش و تعمیق تعاملات علمی و فرهنگی بین ملتهای ایران و عراق بیان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha