چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
محمد حسین بهرامی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: عقلانیت کاملا ماهیت فرهنگی دارد و حقیقتی است که جهان بر آن قوام یافته است و انسان باید هوا و هوس خود را در خدمت حقیقت بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی، مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) امروز در مراسم رونمایی از نرم‌افزارهای علوم عقلی که در نمازخانه این مرکز در قم برگزار شد، گفت: کتابت علوم اسلامی و نرم‌ افزارهایی که عهده‌دار کتابت در این دنیای موجود هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد، خلا موجود در دوران گذشته در عرصه کتابت و نشر علوم اسلامی امروزه تا حدی جبران شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی اظهار کرد: عقل یک حقیقتی است که اگر در درون انسان نباشد انسان، مخاطب هیچگونه پیام‌آوری نیست و اگر در فرهنگ، تاریخ و یا جامعه‌ای نشانی از عقل دیده نشود، روایات مرتبط با عقل زیر سوال می‌رود.

وی با اشاره به ضعیف بودن عقل پیش از ظهور اسلام، تصریح کرد: در دنیای امروز عقل بیش از همه دوران تاریخ مهجور مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی بیان کرد: از عقل به عنوان موجود متعالی یاد می‌شود که زمین و زمان در آن اثر ندارد و هم از انسان که با این عقل پیوند دارد و هم خصوصیاتی که عقل از بالقوه بودن تا بالفعل بودن در انسان دارد.

مدیر گروه علوم عقلی نور افزود: در بسیاری از معارف از عقل به عنوان نیروی قوای انسان سخن گفته شده است و ادبار عقل که نزول و صعود هستی است مورد اشاره قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: عقلانیت کاملا ماهیت فرهنگی دارد و حقیقتی است که جهان بر آن قوام یافته است و انسان باید هوا و هوس خود را در خدمت حقیقت بگیرد.

حجت‌الاسلام حمید رضا شیرملکی، مدیر گروه علوم عقلی نور نیز در این مراسم با اشاره به رونمایی از نرم‌افزار فروغ خرد، کتابخانه و فرهنگ موضوعی کتب فلسفی فارسی، بیان کرد: این نرم‌افزار به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی با ۱۳۵ عنوان کتاب در ۱۸۸ جلد، مشتمل بر ۱۲۰ عنوان رساله از آثار فلسفی فارسی طراحی شده است.

مدیر گروه علوم عقلی نور خاطرنشان ساخت: این کتابخانه دارای فرهنگ موضوعی ۳ عنوان کتاب در ۸ جلد از آثار فلسفی فارسی، شامل هزار و ۲۱۹ موضوع، ۸هزار و ۲۶۳ نمایه و هزار و ۸۵۲ کلیدواژه، در محورهای حکمت نظری، حکمت عملی، حکمت متعالیه، حکمت مشاء، حکمت اشراق، فلسفه یونان، منطق، کلام فلسفی، داستان فلسفی، تفسیر فلسفی، تاریخ فلسفه، فلسفه تطبیقی و کتب مرتبط است.

وی با اشاره به کتابخانه تخصصی حکمت مشاء، بیان کرد: ۳۲۶ عنوان کتاب در این کتابخانه موجود است و فصوص‌الحکم، الشفاء، المباحثات، التعلیقات، شرح‌الاشارات والتنبیهات، المباحث المشرقیه، شرح حکم‌العین، و نهایه الحکمه و بدایه الحکمه از جمله کتبی است که در این کتابخانه مورد تحلیل قرار گرفته است.

مدیر گروه علوم عقلی نور با اشاره به کتاب‌هایی که در منطق مورد تحلیل موضوعی قرار گرفته است، بیان کرد: الشفاء، شرح‌المنظومه، حکمه‌الاشراق و الاشارات و التنبیهات و سایر عناوین دیگر از جمله این کتب است.

حجت‌الاسلام شیری‌ملکی ادامه داد: در کتابخانه منطق ۱۲۰ عنوان کتاب و رساله، ۳۰ عنوان متن و شرح، ۱۰۸ عنوان منطق، پنج عنوان نقد منطق، یک عنوان تاریخ منطق و هفت عنوان اصطلاح‌نامه موجود است.

وی با اشاره به ابواب منطق در این نرم‌افزار، بیان کرد: قیاس، قضایا و اقسام، کلیات خمس، صناعت برهان، مباحث الفاظ، صناعت مغالطه و نسبت‌های قضایا و بخش‌های متنوع دیگر در این بخش طراحی شده است.

حجت‌الاسلام شیری‌ملکی در پایان افزود: در زمانه ما بسیاری از کسانی که مشتاق فلسفه هستند، ممکن است تسلط کافی بر زبان عربی نداشته باشند لذا این امر انگیزه‌ای برای طراحی کتابخانه‌ای با کتب فلسفی به زبان فارسی، برای مرکز نور ایجاد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha