سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/  نشست تبادل نظر و استفاده از ظرفیت های نخبگان حوزوی در تدوین متون درسی

حوزه/ کسی با کتابهای جایگزین مشکلی ندارد، اما نباید شرح لمعه را رها کرد و صرفا به کتابهای دیگر نظر داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام شورگشتی در سلسله نشست های تخصصی جایگاه متون در نظام آموزشی که با موضوع «شرح لمعه، امتیازات و اقتضائات آموزشی» در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم و به همت دفتر تدوین متون حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: هدف از تدریس کتاب لمعه، آشنایی با روش، تطبیق، مقررات اصولی، تطبیق قواعد اصولی و توجه به نمایش اجتهادی از منظر شیخ مرتضی انصاری و سایر بزرگان دین است.

این استاد حوزه، افزود: ما از متن آموزشی مواردی چون آشنا کردن دانش پژوه با قواعد مطرح در آن فن و قدرت رجوع و ارتباط به آن متن را انتظار داریم. این قدرت از طریق شرح لمعه بدست می آید. اجتهادی که شیعه دنبال آن است، اجتهادی نیست که در کتاب یک دست و زیبا بیان شده باشد. اگر این گونه باشد، طلبه از همه میراث فقه شیعه گریزان خواهد بود.

وی بیان داشت: بنابراین برای رسیدن به قله اجتهاد، باید متنی با سبک شرح لمعه تدوین شود و اگر این نباشد، ارتباط طلبه با میراث هزار ساله فقه شیعه قطع می شود.

حجت الاسلام شورگشتی، گفت: اگر متن یک دست باشد، طلبه ورزیده نخواهد شد. الان متأسفانه برخی، مدعی اجتهاد و بالاتر از آن هستند که قدرت فهم و درک عبارتی را ندارند، چرا که عظمت قدرت فقه شیعه را درک نکرده اند.

این استاد حوزه افزود: طلبه برای قوی بار آمدن، باید با متنی مانند لمعه ارتباط داشته باشد، متنی که ذهن و فکر طلبه را به چالش بکشد، نه این که متنی را شسته و رفته تحویل بدهند و او هم با اقتباسی ساده رد شود. این نوع کتابها تنها سبب خوشحالی طلبه می شود. او گمان می کند که صاحب فن در درک مبانی و قواعد فقهی شده است.

وی بیان داشت: رسیدن به قدرت اجتهاد نیاز به زمان و تحمل سختی ها دارد. با کتاب شسته و رفته که نتوانسته ذهن را درگیر کند و به چالش بکشد، طلبه به درجه اجتهاد نمی رسد.

حجت الاسلام شورگشتی گفت: نکته دیگر مقبولی نویسنده است. این بسیار مهم است. کتاب درسی باید این خصوصیت داشته باشد. لذا کتاب حوزه نمی تواند کتاب زیبا و یک و دست و نویسنده آن ناشناخته باشد.

این استاد حوزه افزود: باید بخش هایی از ابواب شرح لمعه برای تدریس مورد توجه باشد، البته ناگفته نماند حق این کتاب این است که بیش از این ها، مورد دقت و بررسی دقیق قرار گیرد. بعضی نمی دانند چرا شرح لمعه می خوانند. اگر هم می خوانند صرفا برای گذر از آن است. نه اینکه بخواهند به صورت تحلیلی و دقت نظر این کتاب را بخوانند. در کنار همه این مسائل طلبه باید به متن و مؤلف بی نظیر و بزرگ آن احترام بگذارد.

وی بیان داشت: شهید اول برای حفظ مذهب کارهای بزرگی کرد. ایشان افقه فقهاء و اعلم علمای عالم است. لذا نباید به این کتاب سطحی نگاه کرد. اما به دنبال این هستیم سریع از این کتاب عبور کنیم. نکته دیگر این که اساتید قوی باید این کتاب را بیان کنند و با بیان قوی و درست، در طلبه جوان ایجاد شوق و انگیزه کنند.

حجت الاسلام شورگشتی گفت: قدرت فهم فقهی بسیار مهم است. این فهم باید با دقیق خواندن کتاب شرح لمعه ایجاد شود.

این استاد حوزه افزود: کتاب حلقات خوب است، اما مانند شرح لمعه نیست و نمی تواند در طلبه قدرت فهم اصول را ایجاد کند.

وی بیان داشت: اگر به فکر اجتهاد هستیم، نباید کتاب شرح لمعه نادیده گرفته شود. اگر چه کتاب لمعه دارای اشکالاتی است، ولی با عبور از این کتاب، نمی توان قدرت فهم مبانی اصولی و فقهی ایجاد کرد.

حجت الاسلام شورگشتی، گفت: کسی با کتابهای جایگزین مشکلی ندارد، اما نباید شرح لمعه را رها کرد و صرفا به کتابهای دیگر نظر داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha