سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی تصریح کرد: حوزه علمیه در سال های اخیر با رویکرد نخبگان جوان توانسته مسائل حاکمیتی بسیاری را حل و فصل کند و این رویکرد نسبت به حوزه علمیه چند دهه ی قبل کاملا متفاوت و مشهود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی، عصر چهارشنبه در نشست علمی _ تخصصی بانک پارسیان و پژوهشگاه فقه نظام که با موضوع "مدل مطلوب بانکداری اسـلامی (چالش‌ها و راهکارهای اصلاح قوانین بانکی کشور)" و به میزبانی بانک پارسیان در تهران برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانبه، با بیان پاره ای از علت هایی که موجب عدم پیاده سازی تمدن اسلامی شده است، گفت: با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و با وجود تلاش های همه جانبه ای در جهت تحقق تمدن اسلامی صورت گرفته است، ولی هنوز به دلایل مختلف نتوانستیم تمدن اسلامی را آنچنان که مدنظر امامین انقلاب بوده است را محقق کنیم.

بیشتر بخوانید:

مسائل بانکداری با چند ساعت سخنرانی حل نمی شود | نقش بانک ها در شکاف طبقاتی مشهود است

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مهمترین مشکلی که در زمینه عدم تحقق تمدن اسلامی وجود داشته فاصله مبانی و مدل ها بوده است. عزیزانی در حوزه های علمیه می نشستند و مدل های نظامات اجتماعی را طراحی می کردند و افرادی هم در اجرای مدل های طراحی شده اقدام می کردند و در نهایت بین افراد یک گسستی ایجاد می شد و نتیجه اش فاصله مبانی دینی و مدل های اجتماعی را در پی داشت.

وی افزود: تمام تلاش بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب در جهت رفع فاصله و گسستی که بین مبانی دینی و مدل های اجتماعی بوده است و ایده وحدت حوزه و دانشگاه در کلام امامین انقلاب اسلامی بارها بیان شده است.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام با بیان رهنمودی از مقام معظم رهبری در خصوص حوزه علمیه، اظهار کرد: رهبر انقلاب در خصوص حوزه علمیه می فرمایند: حوزه علمیه مادر نظام است. حوزه باید در نظریه پردازی های مختلف برای نظام فعال باشد.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه در خصوص پیاده سازی علوم نظری دستاورد های عالی نسبت به گذشته داشته است، گفت: باید به شما حضار محترم بشارت بدهم که حوزه علمیه در سال های اخیر با رویکرد نخبگان جوان توانسته مسائل حاکمیتی بسیاری را حل و فصل کند و این رویکرد نسبت به حوزه علمیه چند دهه ی قبل کاملا متفاوت و مشهود است.

ببینید:

تصاویر دومین نشست علمی - تخصصی بانک پارسیان و پژوهشگاه فقه نظام با حضور آیت الله اراکی

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی گفت: عزیزانی که در پژوهشگاه فقه نظام فعالیت می کنند علاوه بر تسلط به مبانی دینی، ادبیات علمی را نیز به شکل خوبی تحصیل کرده اند. دروس علم اقتصاد را فرا گرفته اند و بیگانه با علم اقتصاد نیستند و در بخش مدل سازی دغدغه مندانی را مشاهده می کنیم که این افراد نیز با تسلط بر مبانی اسلامی و دینی و به دست آوردن ادبیات مشترک امروزه و زمینه تشکیل کارگروه موفق را در عرصه مدل سازی را فراهم کرده اند.

وی در پایان گفت: افرادی که در پژوهشگاه فقه نظام در حال فعالیت می باشند علاوه بر تسلط بر فقه اقتصاد، با رویکرد علم اقتصاد نیز آشنایی و تسلط کامل دارند. این الگوی شکل گرفته می تواند برای سایر نظامات اجتماعی دیگر نیز موثر باشد. اگر این کار مشترک و تعاملی که به وجود آمده موفق باشد می تواند مدلی برای سایر بخش های سیاسی، فرهنگی و تربیتی قرار بگیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 0
    نتوانسته دروغ نگید