جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زینب شرافتی

حوزه/ راهیار منطقه‌ای شبکه شریکة الامام بنیاد هدایت لذت بخش‌ترین صحنه‌هایی که در سفرهای متعدد خود مشاهده کرده است را دیدن طلابی می‌داند که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند و با این وجود با انگیزه‌ای سرشار و اشتیاقی فراوان در روستاهای مختلف و بعضا محروم در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، زینب شرافتی، متولد سال ۱۳۶۱ و اهل استان قزوین و همسر حجت الاسلام علی علیخانی است که دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ ایران و مدرک سطح سه حوزوی است که به عنوان راهیار منطقه‌ای شبکه شریکه الامام در ۴ استان البرز، گیلان، زنجان و قزوین فعالیت دارد.

وی دارای دو فرزند است و به دلیل فعالیت تبلیغی همسرش اکنون ساکن استان قم می‌باشد.

خانم شرافتی از همان ابتدای شکل‌گیری پیوند ازدواج خود یعنی از سال ۱۳۸۲، یاری کننده همسرش در فعالیت‌های تبلیغی بوده و از مرداد ماه سال جاری رسما به عنوان راهیار منطقه‌ای به شبکه راهیاری طرح شریکه الامام بنیاد هدایت پیوسته است.

این بانوی فعال در این مدت اقدامات بسیاری را جهت راه اندازی این شبکه در استان‌های حوزه فعالیت خود انجام داده است که در این راستا توضیح می‌دهد: در ابتدا راهیاران و بانوان شریکه الامام را شناسایی کردیم و اگر مشکلی داشتند، سعی کردیم با کمک مسئولان و در حد توان آن‌ها را برطرف نماییم.

وی به همراه همسرش به سرکشی حضوری در این مناطق پرداخت و جلساتی را برای آن‌ها برگزار نمود تا ضمن آشنایی افراد با یکدیگر از تجربیات هم نیز استفاده نمایند.

خانم شرافتی با وجود فرزندان و علی‌رغم اینکه به عنوان راهیار منطقه‌ای در سفرهای مداوم به سر می‌برد، گله ای از سختی کار خود ندارد، بلکه در این خصوص می‌گوید: وقتی انسان کاری را شروع می‌کند، باید به بهترین شکل ممکن آن را به سرانجام برساند؛ بدون شک این مسیر سختی‌هایی دارد، اما اتفاقات خوشایندی در آن رخ می‌دهد که خستگی را از تن آدم بیرون می‌برد.

وی اضافه کرد: در این مسیر با آدم‌هایی آشنا می‌شوی که مخلصانه در حال فعالیت هستند، به‌طوری‌که گاهی در سرکشی‌ها از خودم خجالت می‌کشم که افرادی با وضع مالی ضعیف و بدون هیچ چشم داشتی با اشتیاق فراوان در حال فعالیت هستند و دیدن این افراد من را به ادامه راه امیدوارتر می‌کند.

خانم شرافتی تاکنون از مناطق مختلف و متعددی بازدید کرده است و بیشترین میزان سرکشی حضوری او به استان قزوین بوده است.

وی، لذت بخش ترین اتفاق این سفرها را دیدن طلابی می‌داند که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند و با این وجود با انگیزه‌ای سرشار و اشتیاقی فراوان در روستاهای مختلف در حال فعالیت هستند.

در دورانی که اغلب جوانان برای شروع زندگی مشترک دنبال رفاه و امکانات نسبی و حداقلی هستند این خانواده‌ها سختی زندگی روستایی با کمترین امکانات را به جان می‌خرند تا بلکه بتوانند باری از روی دوش مردم بردارند و مشکلات این مناطق بعضا محروم را مرتفع کنند.

برای او اتفاقات این سفرها و فعالیت‌های خالصانه افراد به حدی شیرین است که گاهی از این سفرهای خود و رفتارهای بزرگوارانه مردم تجربه نگاری می‌کند و خاطرات آن را ثبت می‌نماید.

وی در خصوص سفرهای مداوم خود بیان می‌کند: من عاشق سفر هستم و استان هایی زیرمجموعه من هستند که راهیار و شریکه الامام‌های فوق العاده فعال و خوبی دارند که با وجود مشکلات‌شان پای کار هستند.

با همت خانم شرافتی و راهیار استان زنجان برگزاری دوره‌های توانمند سازی در این استان آغاز شده است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده با راهیاران دو استان گیلان و البرز به زودی این دوره‌ها در این دو استان نیز برگزار خواهد شد.

این راهیار دغدغه‌مند همچنین در استان زنجان اردویی را ویژه ۹۰ خانواده از راهیاران شهرستانی و بانوان شریکه الامام، با هدف توانمندسازی آنان با حضور حجت الاسلام میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت برگزار کرده و در این اردو از بانوان شریکه الامام فعال نیز تقدیر به عمل آمده است.

وی همچنین با همکاری مسئولان سازمان تبلیغات قزوین، بسیاری از دوره‌های توانمندسازی راهیاری و بوم حل مسأله را در این استان برگزار نموده و معتقد است استان قزوین به دلیل موفقیت در فعال سازی شبکه شریکه الامام به عنوان الگویی کشوری به زودی معرفی خواهد شد.

برگزاری دوره‌های توانمندسازی راهیاری و شریکه الامام در دو استان زنجان و قزوین، برگزاری اردوی مازندران جهت توانمندسازی راهیاران و بانوان شریکه الامام استان البرز از دیگر اقدامات این بانوی تلاشگر می‌باشد.

این راهیار منطقه‌ای فعال در خصوص طرح شریکه الامام نیز عنوان کرد: این طرح برای امروز و دیروز نیست؛ بلکه فقط عنوان آن اکنون به کار می‌رود؛ شریکه الامام از نظر من به صدر اسلام برمی‌گردد؛ یعنی اگر مساعدت حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و همسران هر یک از انبیا به عنوان شریکه الامام نبود، مطمئنا دین خدا به این آسانی پیش نمی‌رفت.

وی افزود: بر همین اساس و با توجه به همان دوران، این طرح اکنون نیز می‌تواند موفقیت‌های بسیاری را در پی داشته باشد، همانطور که در صدر اسلام این روش به خوبی جواب داده است.

خانم شرافتی علاوه بر رسیدگی به فرزندان و انجام وظایف مادری از رسالت اجتماعی خود غافل نشده و با جدیت به انجام کارهای اجتماعی و فرهنگی مشغول است او در این خصوص نیز عنوان کرد: با برنامه ریزی می‌توان تمامی امور را کنار هم به بهترین شکل ممکن انجام داد؛ چراکه وظیفه زن فقط مادری نیست، حضرت فاطمه(س) نیز باوجود اینکه مادر ۴ فرزند بودند و سن کمی داشتند، خود را جدا از اجتماع نمی‌دانستند و در این عرصه فعالیت داشتند.

این راهیار فعال در ادامه اضافه کرد: اجتماع مسلمین از همان ابتدا با همراهی زنان شکل گرفته و در زمان جنگ و انقلاب نیز بانوان در میدان حضور داشتند و اگر حضور مؤثر بانوان نبود، انقلاب و جنگ به پیروزی دست نمی‌یافت.

وی علاوه بر برنامه ریزی درست، قرائت دعای برکت در وقت را نیز به عنوان راهکار دیگری توصیه می‌کند و آن را در این خصوص بسیار مؤثر می‌داند.

این بانوی پرتلاش آشنایی فرزندانش با زندگی طلبه‌ها را میدانی برای تربیت آن‌ها نیز می‌داند و می‌گوید: فعالیت ما در این عرصه موجب رشد و یادگیری فرزندان نیز می‌شود و علاوه بر اینکه در این میدان تمرین صبر می‌کنند، ساده زیستی و دغدغه‌مند بودن نسبت به مشکلات مردم را نیز می‌آموزند.

خانم شرافتی علت دغدغه مندی خود برای پیگیری امور اجتماعی را پاسداری از خون شهدا اعلام و عنوان می‌کند: شهدا مخلصانه جان خود را فدا کردند و انبیاء و امامان نیز با دردسرها، شکنجه‌ها و تهدیدها رسالت خود را انجام دادند؛ ما نیز باید در تلاش باشیم تا میزان اندکی از مجاهدت‌های آنان را جبران نماییم و در این میان در تلاشیم تا در حد توان گره‌ای از زندگی خانواده‌های طلاب بگشاییم و آن‌ها را برای خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به مردم مهیا کنیم.

وی به خوبی با سختی‌های زندگی طلبگی آشنا می‌باشد و سفرهای مداوم همسرش و برعهده داشتن مسئولیت فرزندان گوشه‌ای از دشواری‌های زندگی تبلیغی آن‌ها می‌باشد، اما با این وجود می‌گوید: برکت و حس بسیار خوبی در زندگی طلبگی جریان دارد؛ پدرم نیز طلبه بوده و این شیرینی را همیشه از همان دوران حس می‌کردم و هیچ وقت به همسرم از سختی‌ها گله نکردم تا خدشه‌ای به کار ایشان وارد نشود.

خانم شرافتی اکنون به‌ دلیل اشتغال به کار راهیاری در بیشتر سفرها همراه همسرش است و این را نعمت بزرگی برای خود می‌داند که موجب شده در این میدان به رسالت اجتماعی خود بپردازد و در عین حال اندکی از استرس‌های او برای سفرهای مداوم همسرش را برطرف کرده و خیالش را از هرجهت راحت‌تر نموده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha