جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی گفت: جامعه المصطفی باید تئوری های بزرگ انقلاب اسلامی را دائما بازخوانی و به جهان ارائه و عرضه نماید، بدون تردید جهان امروز نیازمند بازخوانی و عرضه اندیشه بزرگ انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی، عصر پنج شنبه در کنگره بین المللی بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن و حدیث که به همت مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی در قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام مبارک شعبان المعظم به ویژه میلاد با سعادت ولی عصر (عج)و با قدردانی از دست اندرکاران این کنگره عظیم، به فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از انقلاب همه‌چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی بودن، اوّلین رژیم سلطنتی در ایران بود که به دست بیگانه _و نه به زور شمشیر خود- بر سرِ کار آمده بود، و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولتهای غربی و چه وضع بشدّت نابسامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور در علم و فنّاوری و سیاست و معنویّت و هر فضیلت دیگر.

وی در ادامه با اشاره به فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب، ادامه داد: هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی‌شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. بدیهی است که قیام های مارکسیستی و امثال آن نمی توانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ی بزرگ امام خمینی(ره)، به دست نیامد. و این نخستین درخشش انقلاب بود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که بسیاری از دوگانه های خوب و ارزشمند در انسان های عالی که در میان انسان های متعارف قابل جمع نیست، تجمیع شده است، اظهار داشت: گنجایش انسان کامل ظرف بزرگی است که به دلیل ظرف وجودی عظیم ایشان، بسیاری از امور غیر قابل جمع به صورت یکجا در آن جمع می شود.

وی با اشاره به این که انقلاب ها و جوامع از لحاظ ظرفیت وجودی و جایگاه هستی شناسی می توانند بسیاری از پارادوکس ها و مناقش نماها را در درون خود هضم نمایند، افزود: هر اندازه انسان در مسیر تعالی قرار گرفته گنجایش و ظرف هضم پارادوکس ها فزونی می یابد، در پدیده های اجتماعی نیز با رشد و توسعه ظرفیت وجودی، تئوری ها و فلسفه های جدیدی در نهضت بزرگ و انقلاب عظیم برای حل چالش ها و پارادوکس ها و متناقض نماها شکل می گیرد.

آیت الله اعرافی ارائه تئوری جامع مواجهه با پارادوکس ها و متناقض ها و دوگانه ها را از ویژگی های بارز انقلاب اسلامی توصیف کرد و ابراز داشت: دین و دنیا، دنیا و اخرت، دین و سیاست، اسلامیت و ملیت، مذهب و امت، ثابت و متغیر، پیشرفت و عدالت، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، توسعه و استقلال، برون گرایی و درون گرایی، دیپلماسی و میدان، مردم ولایت و ارزش ها، هست و بایدها، نسل صاحب تجربه و جوان، امنیت و آزادی و... از جمله دوگانه هایی است که نهضت های جهان اسلام و شرق و غرب عالم در تفسیر آن و ارائه تئوری های جامع جا ماندند.

وی عبور از مرزهای عقاید و افکار و ارزش های ولایی را از جمله انحرافات جریان ها در مواجهه با دوگانه ها دانست و یادآور شد: بزرگترین هنر انقلاب این بود که در تئوری و عمل، نظریه جامعی ارائه کرد که این دوگانه ها در دل آن بدون تضاد و تناقض هضم شدند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، با بیان این که تئوری که از حوزه قم و فیضیه ارائه شد، جمع کردن دوگانه ها را هدفگذاری نمود یادآور شد: بسیاری از این دوگانه ها جهان اسلام را زمین گیر کرده، نهضت های اسلامی را در مواجهه با واقعیت های اجتماعی تضعیف نمود، تئوری ولایت فقیه و نظام اسلامی که در طول زمان تکامل پیدا کرده با هدایت امام خمینی(ره) و رهبری امام خامنه ای بالنده شد؛ تئوری جامعیت دین و جایگاه جمهوریت و آرای مردم در اندیشه اسلامی به منصه ظهور و بروز رسید.

وی ارائه تئوری و نظریات منسجم برای حل دوگانه های حاکم بر جهان معرفتی را مهمترین هنر و روح انقلاب اسلامی توصیف کرد و یادآور شد: در تئوری انقلاب و نظام اسلامی و قانون اسلامی برگرفته از درس های امام و اندیشه ولایت فقیه، دوگانه ها تفسیر و تجمیع و هضم شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اندیشه انقلاب اسلامی در مقام فلسفه و فقه سیاسی، پاسخ گوی نیازهای جهانی بوده، جوامع بشری را به رشد و تعالی رهنمون می سازد، اظهار داشت: حل دوگانه ها، پای فشاری بر اصول و تسلیم نیازهای جدید شدن از ویژگی های بارز انقلاب اسلامی است؛ چرا که بسیاری از جریان های فکری معاصر در زیر چرخ های انعطاف و تحول، مبانی و پایه های بنیادی خود را له کردند.

وی در ادامه به برخی دیگر از الگوپردازی های انقلاب اسلامی در مواجهه با دوگانه ها اشاره کرد و یادآور شد: جامعه المصطفی باید تئوری های بزرگ انقلاب اسلامی را دائما بازخوانی و به جهان ارائه و عرضه نماید، بدون تردید جهان امروز نیازمند بازخوانی و عرضه اندیشه بزرگ انقلاب اسلامی است.
آیت الله اعرافی، شناخت و معرفی اندیشه جامع دینی در عرصه بین الملل را نیازمند جوانان پیشگام اسلامی سرشار از روح امید و کار جهادی دانست و اذعان داشت: برنامه ریزی راهبردی از رسالت های مهم مجموعه های علمی جهان اسلام است.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: جامعه المصطفی در فهم اندیشه والای الهی و تعمیق، ترویج و گفتمان سازی آن باید راه نورانی جهاد تبیین را در پیش گرفته، ضمن بررسی مشکلات پیرامونی به عرضه آن به جهانیان بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha