یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بزرگداشت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

حوزه/رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر به شرح حال بزرگان و اسوه های علمی، اخلاقی و تقوایی نپردازیم، نسل حال و نسل آینده بی بهره می مانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شامگاه ۵ شنبه در مراسم چهلمین روز ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که در مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار شد، اظهار کرد: این فقیه بصیر و مجاهد عمر خود را در راه اعتلای کلمة الله سپری کرد و در قله علم و دانش و فقاهت و روشن بینی از یک سو و مرزبانی از سوی دیگر قرار داشت.

وی افزود: اگر به شرح حال بزرگان و اسوه های علمی، اخلاقی و تقوایی نپردازیم، هم نسل حال و هم نسل آینده بی بهره می ماند بنابراین برای جلوگیری از فراموش نشدن چهره علمی و اخلاقی این بزرگان باید درباره ابعاد شخصیتی آنان در حد مقدور سخن گفت.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تعبیرات رهبر انقلاب اسلامی از مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی گفت: اگر انقلاب تنها حامی داشته باشد و دیده بان های بیداری نداشته باشد که مسائل و رویدادهای انقلاب را رصد کنند، دشمنان رخنه می کنند و آنچه به دست آورده ایم، از دست خواهیم داد لذا نیازمند حامیانی هستیم که ناصحان خیرخواه باشند و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دیده بان بیدار و ناصح و خیرخواهی بودند که در بزنگاه ها به اشکال مختلف وارد عرصه می شد و تذکرات لازم را می دادند.

وی علم، فقاهت، بصیرت، آگاهی، زمان شناسی، مرزبانی و جهاد، خدمتگزاری به مردم، تواضع و فروتنی نسبت به جامعه را ویژگی انسان های کمال یافته دانست که در آیات و روایات بیان شده است و اظهار داشت: هریک از این ویژگی ها که در فردی باشد، سرمایه بزرگی است.

آیت الله حسینی بوشهری از آیت الله صافی گلپایگانی به عنوان زبان گویای حوزه در عصر غیبت یاد کرد و گفت: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در محضر آیت الله العظمی بروجردی و هم محضر آیت الله العظمی گلپایگانی به عنوان مشاوری امین در بعد علمی و عملی مطرح است به نحوی که نامه های حساس برای پاسخگویی به ایشان ارجاع می شد.

وی عنوان کرد: ایشان حضور جدی در شورای مشورتی استفتاء داشت یعنی دو دوره قبل از مرجعیت، مرجعیت را تمرین کرده و در کانون مرجعیت رشد کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی وقتی به درجه مرجعیت می رسد، با تمام وجود خود هم در فقه، هم در کلام، هم در تفسیر، هم در تاریخ، مطالعه کرده، مطلب نوشته و پاسخ داده است. مراجع و شخصیت های بزرگ تا وقتی در میان ما هستند، قدر و ارزش آنها آنگونه که باید دانسته نمی شود.

آیت الله حسینی بوشهری از آیت الله صافی گلپایگانی به عنوان شخصیتی جامع یاد کرد و گفت: وقتی در عرصه تاریخ وارد می شود، درباره زندگی امام حسین (ع) کتابی ماندگار می نویسد. کتاب «منتخب الاثر» ایشان به تعبیر آقابزرگ تهرانی «مناسب است این کتاب را هرمومنی در خانه داشته باشد».

وی یادآور شد: این کتاب به دستور آیت الله العظمی بروجردی نوشته شده و آن چنان از منابع قوی استفاده کرده که شیعه و سنی از آن به عنوان کتاب مرجع استفاده می کنند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ویژگی اخلاقی آیت الله صافی گلپایگانی اشاره کرد و افزود: فرد عادی و فرد سیاستمدار نزد آیت الله صافی گلپایگانی یکسان بود یعنی هیمنه فرد سیاستمدار، مرجع تقلید را وادار به رفتار متفاوت از دیگر مراجعین نمی کرد.

وی اظهار داشت: این مرجع بزرگ تقلید حوزه طبق سیره نبوی، کار خوب را تشویق و کار زشت را تقبیح می کرد. ایشان اگر کتاب خوبی نوشته می شد، با نویسنده تماس می گرفت و او را تشویق می کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی در همه حال رضایت الهی را در نظر داشت، گفت: این شخصیت بزرگ دغدغه حوزه و آینده حوزه داشت و علاقمند بود مبلغین و مراجع و بزرگانی در این حوزه رشد کنند. امروز حوزه ها باید پاسخگوی جهان اسلام و بلکه جهان بشریت باشند چون رسالت پیامبر اکرم (ص) برای کل بشریت است و در عصر غیبت، دایره رسالت عالمان دین محدود به شیعه نمی شود بلکه دایره آن به گستره جهان است و لذا در عرصه بین المللی باید کاری بایسته کرد.

امام جمعه قم با اشاره به رویکرد آیت الله العظمی بروجردی بر تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: گاهی اوقات که خدمت ایشان شرفیاب می شدم، می فرمود: «سعی کنید مصر را دریابید، کشورهای اسلامی را دریابید، اگر ما یک مجموعه متحد از کشورهای اسلامی تشکیل دهیم، دشمنان اسلام در مقابل اتحاد امت اسلامی کاری از پیش نمی برند. آنچه ما می کشیم از تفرقه بین امت اسلامی است».

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بر ادامه راه بزرگانی چون آیت الله صافی گلپایگانی تاکید کرد و گفت: در روایت داریم: «و اما کان من الفقها صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه، مطیعاً لامر مولاه …. » به جرأت می توان گفت که یکی از شخصیت های بارز عصر ما که مصداق بارز این روایت بود، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بود.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha