دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام اسماعیل غبیشی، مدیرکل دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه

حوزه/ مدیر دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه گفت: برگزاری امتحانات به صورت مجازی در شهرها و مناطق بحرانی کار جدیدی بود که تجربه آن را نداشتیم ولی به نحو احسن اجرا شد، واقعاً فکر نمی‌کردیم استقبال شود.

حجت‌الاسلام اسماعیل غبیشی، مدیرکل دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به فعالیت‌های این مدیریت در ایام کرونا، گفت: یک نگاه تحولی در همه برنامه‌ریزی‌های آموزشی به عنوان یک اصل به وجود آمده خصوصاً در این دوره جدید که خدمت آیت الله اعرافی هستیم نگاه تحولی در همه برنامه‌ها نمود دارد و به شکل جدی سرلوحه همه برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: یعنی هر برنامه‌ریزی و هر طرح و حرکت جدیدی و هر برنامه‌ای که بخواهد اتفاق بیفتد این نگاه تحولی در آن مشهود است.

حجت‌الاسلام غبیشی اظهار داشت: معاونت آموزش و در کل حوزه‌های علمیه در چشم‌انداز آینده‌شان در ۴ تا ۵ سال آینده بحث آموزش مجازی و ارائه دروس و فعالیت‌های آموزشی را به شکل غیرحضوری و مجازی چه به صورت آنلاین یا آفلاین در مدارس کل کشور جزو برنامه‌های اصلی قرار داده بود.

وی ادامه داد: اما بروز و شیوع کرونا باعث شد که تلاش ویژه‌ای برای برنامه‌ریزی دقیق آموزشی در شرایط خاص صورت بگیرد و همه مجموعه‌ها خود را برای مواجهه و برنامه‌ریزی در شرایط خاص آماده کردند.

مدیر دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: کرونا ما را مجبور کرد که سرعت ارائه این برنامه را افزایش دهیم و از پنج سال به یک تا ۲ سال تقلیل دهیم و برنامه‌ای که برای سال‌های آینده در نظر داشتیم در این دو سال که در شرایط بحران و ناخواسته قرار گرفتیم به وقوع پیوست.

وی با بیان ‌این‌که این نظام آموزشی تنه به تنه خیلی از نظام‌های آموزشی رایج در کشور میزند، ادامه داد: می‌توان گفت طرح آموزش غیرحضوری برای ارائه درس‌ها و محتوای علمی و کتب آموزشی به شکل آنلاین و آفلاین و برگزاری امتحانات به صورت مجازی حتی از بعضی از مجموعه‌های مجازی آموزشی کشور بالاتر و بهتر است.

حجت‌الاسلام غبیشی با اشاره به استقلال مدیریت‌های استانی در برنامه‌ریزی‌ها به حسب شرایط خاص منطقه تأکید کرد: این نکته بسیار مهم و خوبی بود که اختیار عمل را مرکز مدیریت در ستاد به خود مدیریت‌های استانی داد که با توجه به شرایط خاص هر منطقه و با هماهنگی در ستاد بحران هر منطقه برنامه‌ریزی داشته باشند و این استقلال بسیار کارگشا بود.

وی با اشاره به هماهنگی کامل مدیریت‌های استانی با ستادهای بحران کرونا در نهادهای کشور تصریح کرد: در شرایط بحرانی مناطق و استان‌ها رصد می‌شدند و بر اساس شرایط و کمیته‌های خاص در منطقه، کل نظام آموزشی منطقه که حوزه هم مستثنا از این قصه نبود به شکل مشترک مدیریت می‌شد و این‌طور نبود که حوزه‌های علمیه یک سازی بزنند و مدارس و دانشگاه ساز دیگر بزنند.

مدیر دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: می‌توانیم ادعا کنیم که تعطیلی فعالیت‌های آموزشی در طول دو سال کرونا اتفاق نیفتاد چون درس‌ها به شکل منظم برقرار بود و فقط شیوه ارائه آن متفاوت شد و از کلاس‌های حضوری به غیرحضوری و مجازی تبدیل شد، ازاین‌رو می‌توانیم ادعا کنیم که درس و بحث در حوزه در این مدت تعطیل نشد.

استقبال خوب طلاب از دوره‌ها و آزمون‌های آنلاین

وی ادامه داد: برگزاری امتحانات به صورت مجازی در شهرها و مناطق بحرانی کار جدیدی بود که تجربه آن را نداشتیم ولی به نحو احسن اجرا شد، واقعاً فکر نمی‌کردیم استقبال شود اما در دوره‌ای دوستان واقف هستند، طلاب فعالیت‌های فرهنگی و جهادی‌شان سر جای خودش بود و به این فعالیت‌ها در عرصه کل مناطق کشور چه مناطق محروم و بحرانی حضور جدی داشتند، در کنارش درس و بحث خود را دنبال می‌کردند.

حجت‌الاسلام غبیشی تصریح کرد: برگزاری دوره و آزمون مجازی خیلی کمک کرد به طلبه‌ها که حتی در مناطقی که مشغول خدمت‌رسانی بودند، در امتحانات کلاس‌هایشان شرکت می‌کردند که این خود قابل‌توجه است.

آمار بسیار مطلوب طلاب در حضور در امتحانات مجازی

وی ادامه داد: وقتی امتحانات مجازی شروع شد و بستر آن برای طلاب مهیا شد آمار حضور طلاب در امتحانات نسبت به دوره‌های حضوری کمتر نشد و می‌توانیم بگویم حتی در بعضی موارد رشد صعودی و افزایشی داشت.

مدیر دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه با بیان این‌که می‌توانیم ادعا کنیم که هیچ درس و بحثی در ایام کرونا تعطیل نشد، اظهار داشت: با توجه به آمار و ارقام می‌توان گفت که در این ایام رشد افزایشی قبولی هم داشتیم.

وی ادامه داد: یعنی در دوران حضوری بعضی از عناوین درسی به دلایل مختلف و فعالیت‌های فرهنگی منجر به ثبت غیبت در درس و حذف می‌شد، الآن که درس‌ها مجازی شد این موانع برطرف شد، ازاین‌رو حضور طلاب در امتحان‌ها قابل‌توجه و خوب بود.

حجت‌الاسلام غبیشی با بیان که حوزه‌های علمیه برای آموزش‌های مجازی مطالعه جدی کشوری و بین‌المللی کرد، خاطرنشان کرد: برگزاری امتحان به صورت آنلاین و طراحی سامانه مجازی، با استفاده از تجربیات و برنامه‌های موجود در دانشگاه و سایر مدارس و نهادهای علمی آموزشی کشور بود و همکاران بخش فناوری ما این توان را داشتند که آن را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: یک مطالعه میدانی انجام شد و می‌توان گفت سامانه آموزشی حوزه کم‌اشتباه‌ترین و کم خطاترین سامانه در نوع خود بود،اگرچه با مطلوب فاصله دارد.

مدیر دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه تأکید کرد: سبک آموزش مجازی آنلاین در سال‌های آینده در شرایط خاص و عادی کشور به عنوان یکی از روش‌های آموزشی حوزه‌های علمیه ادامه خواهد داشت و هیچ بحران و مشکلی نمی‌تواند خللی در روند آموزش‌های طلاب در حوزه‌های علمیه ایجاد کند.

وی در پایان گفت: حوزه علمیه به صورت عملی نشان داد که شرایط بحرانی و مشکلات عدیده نمی‌تواند خللی در عرصه آموزشی کشور ایجاد کرده و هرگز نمی‌تواند کلاسی را از حوزه تعطیل کند و آمار و ارقام نشانگر این مدعا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha