پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سعیدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت:  رمز و راز «ایاک نعبد و ایاک نستعین» در این است که عبادت معیوب ما با توجه به عبادت و استعانت کامله اولیای الهی، همراه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام سعیدی از اساتید حوزه علمیه عصر امروز ۲۶ اسفند در جمع نمازگزاران و میهمانان جشن نیمه شعبان در صحن جامع مهدوی مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: در آیه شریفه «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، بیان شد که این آیه بیانگر حصر عبادت و استعانت در ذات اقدس الهی است؛ یعنی تقدیم «ایاک» مفید حصر عبادت و استعانت است. مفرد آمدن «ایاک» دلیل بر توحید باری تعالی است و باز مفید وحدت استعانت و عبادت است؛ یعنی تنها عبادت و استعانت شایسته این است که از حضرت حق باشد.

وی افزود: نکته دیگری که در آیه شریفه وجود دارد، مربوط به عنوان جمع «نعبد» است که در آیه آمده است. در فقه بحثی با عنوان «تبعض صفقه» مطرح است؛ یعنی انسان جنسی می‌خرد که اجزایی دارد، اگر یکی از آنها معیوب درآمد، خریدار می‌تواند همه را نگه دارد یا اینکه پس بدهد. از این تبعض صفقه می‌توانیم استفاده کنیم چنانکه عیب برخی اشیا در معاملات وابسته به مجموع است، در «ایاک نعبد و ایاک نستعین» هم عبادت معیوب ما با توجه به عبادت و استعانت کامله اولیای الهی همراه می‌شود و رمز و راز «ایاک نعبد و ایاک نستعین» برای این است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: جالب این است که بر اساس «ایاک نعبد و ایاک نستعین» روشن می‌شود که نماز هم در عبادت جلوه‌گری می‌کند و هم در استعانت جلوه‌گیری می‌کند. پیامبر(ص) هم فرمودند: نور چشم من در نماز است. به همین جهت در هنگام اذان به جناب بلال می‌فرمودند: ما را به آسایش برسان. پس نماز هم در عبادت و هم در استعانت از پروردگان متعال جلوه گری می‌کند.

وی افزود: حلقه اتصالیه بین حق و بین خلق و انسان، نماز است. عبادت بهترین وسیله تقرب به حضرت حق است به خصوص عبادتی که نماز باشد و به خصوص استعانتی که به نماز باشد. جالب اینکه نماز هم در «ایاک نعبد» و هم در «ایاک نستعین» است. عبادت هم دارای اقسامی است، مثلاً عبادت عارفانه داریم، عبادت تاجرانه داریم. گاهی اوقات عبادت به امید بهشت و ترس از دوزخ است، اما بالاترین عبادت‌ها آن است که امیرالمومنین(ع) فرمودند و آن اینکه خدا را اهل عبادت بدانیم و اینکه خدا را عارفانه و عاشقانه عبادت کنیم. نکته دیگر در آیه شریفه، این است که راز آفرینش و هدف آفرینش را نیز بیان می‌کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    0 0
    عالی بود.