دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی از جمله نشانه های خدام رضوی را عمل به آموزه‌های امام رضا(ع) دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، در مراسم اهدای احکام خدام بارگاه منور رضوی که در آستانه میلاد باسعادت حضرت ولیعصر امام زمان(عج) در حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ به بیان نکاتی پیرامون خدمت در بارگاه منور رضوی پرداخت و تکریم شایسته زائران را یکی از مهم‌ترین لازمه‌های تحقق زیارت متعالی خواند و تصریح کرد: خادمی حضرت رضا(ع) محدود به جغرافیای خاصی نیست؛ تمام عالم متعلق به امام رضا(ع) است و هرکجا فردی به نیت خدمت به حضرت رضا(ع) به آموزه‎های این امام همام عمل کند، خادم حضرت رضا(ع) است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با بیان اینکه امام رضا(ع) حی و حاضر هستند و بر تمام اعمال ما نظارت دارند، عمل به آموزه‌های حضرت رضا(ع) را از جمله نشانه‌های خدام رضوی دانست و خاطرنشان کرد: برخورد با زائران باید متناسب با منزلت میهمانان حضرت رضا(ع) باشد؛ خدام رضوی در برخورد با زائران باید در کمال سعه صدر، حوصله، خوش‌رویی و حسن خلق باشند.

تولیت آستان قدس رضوی نسبت به مشارکت فعال خادمان بارگاه رضوی در امور حرم مطهر تأکید و عنوان کرد: هیچ‌کس همانند خدام نسبت به مشکلات شناخت ندارد؛ ازاین‌رو خادم باید مدیریت حرم مطهر را برای بهبود هرچه بیشتر شرایط خدمت‌رسانی به زائران حضرت رضا(ع) یاری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وظیفه شیعیان در دوران غیبت اشاره و خاطرنشان کرد: امامان معصوم تجسم و حامل حقایق قرآن هستند، قداست ائمه اطهار(ع) از قرآن گرفته می‎شود، قرآن زنده است و پیام دارد و هر پیامی حضرات معصومین(ع) دارند خارج از قرآن نیست؛ اما آیا قرائت و رؤیت قرآن در هر انسانی موجب تحول معنوی می‌شود؟

وی افزود: بسیاری از محبان اهل‌بیت(ع) آرمان و آرزوی دیدار حضرت مهدی(عج) را دارند، اما آیا دیدار آن حضرت در همه انسان‌ها موجب تحول معنوی می‌شود؟ قرائت قرآن و نگاه به جمال نورانی حضرت مهدی(عج) زمانی در انسان موجب تغییر می‌شود که پیش از آن قابلیت و استعداد دریافت فیوضات الهی را در خود ایجاد کرده باشند.

تولیت آستان قدس رضوی پیراستن انسان از زشتی‌ها و کجی‌ها و آراستن به حسنات و نیکی‌ها را راه ایجاد قابلیت برای دریافت فیوضات معرفی و تصریح کرد: منتظر حقیقی در دوران غیبت باید اعمال نیکی که بنا دارد در دوران فرج عملی کند را در دوران غیبت انجام دهد.

وی گفت: منتظر حقیقی در دوران غیبت باید با عمل صالح، تقوا، زندگی پاکیزه، دستگیری از نیازمندان، پرهیز از گناه و معصیت، رعایت اخلاق اسلامی و غیره ظرفیت و قابلیت درک امام زمان(ع) را در خود ایجاد کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی افزود: منتظران ظهور باید در دوران غیبت به تزکیه نفس و تحول مثبت در اعمال و سبک زندگی خود مبادرت کنند تا در عصر ظهور بتوانند در کنار حضرت ولیعصر(عج) باشند.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین دردها و غصه‎ها را امام زمان(عج) بر دل دارند، گفت: هر گناه و معصیتی در عالم صورت می‎گیرد، غصه‌ای بر غصه‌های امام زمان(عج) افزوده می‌شود، لذا ترک محرمات و معصیت ازجمله امور مهم در مقوله انتظار است.

تولیت آستان قدس رضوی گره‌گشایی از مشکلات دیگران را موجب کاهش غم‌های دل حضرت مهدی(عج) دانست و عنوان کرد: رفع گرفتاری دیگران به همان میزان که دل نیازمندان را شاد می‌کند، به همان میزان موجب شادی و زدودن غم از دل امام زمان(عج) می‌شود.

در ابتدای این مراسم، مالک رحمتی قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی طی سخنانی توفیق خدمت در بارگاه منور امام رضا(ع) را نعمتی الهی که تنها با عنایت حضرت رضا(ع) حاصل می‌شود، معرفی و ابراز کرد: برنامه سه ساله آستان قدس رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز می‎شود که خدام نقش بسیار مهمی در پیشبرد آن دارند.

وی تربیت شایسته‌ترین خدام برای حضرت رضا(ع) از طریق دوره‌های معرفت افزایی و آموزشی، ارائه بهترین خدمات به زائران بارگاه مطهر رضوی در عرصه‎های مختلف و تحقق زیارت متعالی و بامعرفت را ازجمله اهداف برنامه سه‌ساله آستان قدس رضوی معرفی کرد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین در خصوص این مراسم اهدای احکام خدام حرم امام رضا(ع)، گفت: در این مراسم ۲۷۲ نفر از خدام توفیق ارتقا می‌یابند که از این تعداد ۲۱۲ نفر به خدمت تشرفی، ۵۶ نفر به خدمت افتخاری و ۴ نفر به جایگاه خدمه رسمی آستان قدس رضوی نائل می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha