شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مصاحبه با حجت السلام والمسلمین سجودی

حوزه/ بنابرگفته معاون آموزشی- تربیتی جامعة الزهرا(س)، تدوین نظام مسائل تربیتی، تدوین شناسنامه جامع تربیتی طلاب، بستر سازی تدوین برنامه های تربیتی و طرح اساتید همیار تربیتی بخشی از برنامه ها و طرح های این معاونت در راستای رشد اخلاقی و معنوی طلاب جامعة الزهرا(س) است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی سجودی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که تربیت طلبه متخلق، متعهد و متخصص از مهم ترین سیاست‌های حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود، اظهار داشت: با توجه به مأموریت‌ها و سیاست‌های خاص ناظر بر هویت طلبگیِ مؤسسه فاخر حوزوی جامعة الزهرا سلام الله علیها و در راستای راهبری و تربیت طلبه بانوی مهذب، عالم، زمان‌شناس، انقلابی، دارای حسن معاشرت با مردم و مؤثر در استحکام و تعالی خانواده که در بند نخست مأموریت سند چشم انداز جامعه الزهرا سلام الله علیها ذکر شده است، عملیاتی نمودن و دست‌یابی به این سیاست ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی به تبیین اهم طرح ها و برنامه های تربیتی در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت پرداخت. آن چه در ادامه می خوانید، مشروح صحبت های این مدیر حوزوی است؛

برنامه های میان مدت و بلند مدت تربیتی که رویکرد زیربنایی، بنیادی و بستر ساز زیرساخت های نرم افزاری و عملیاتی امور تربیتی مجموعه را پوشش می دهد، به همت اداره کل امور تربیتی تدوین و در حال پیگیری واجرا است که به آنها به صورت مختصر اشاره می کنم:

۱- تدوین نظام مسائل تربیتی جامعة الزهرا علیهاالسلام

احصاء، طبقه‌بندی و تدوین علمی نظام مسائل تربیتی اخلاقی در راستای اولویت‌بندی در تدوین طرح‌ها و برنامه‌های اخلاقی تربیتی با توجه به مسائل و آسیب‌های موجود در امور تربیتی.

۲- تدوین شناسنامه جامع تربیتی طلاب

شناسنامه تربیتی به منظور احصاء و شناسایی شاخص‌ها و آیتم‌های مد نظردر ساحت‌های مختلف تربیتی، ناظر بر هویت بانوی طلبه، ایجاد مقدمات و زمینه‌ی شناخت ظرفیت‌ها و استعدادهای اخلاقی تربیتی طلاب در سطوح مختلف و نیز آگاهی نسبت به مسائل و آسیب‌های این حوزه تدوین شده تا با طراحی و برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان در رفع آسیب‌ها قدم برداشته و ظرفیت‌های موجود را تعالی بخشد و هم‌زمان با پرورش و رشد علمی، امور اخلاقی تربیتی نیز تعالی یافته و امکان ارزیابی اخلاقی تربیتی طلبه فراهم گردد.

نبود زیر ساخت‌ها، عدم تمرکز اطلاعات اخلاقی تربیتی در بخش خاص، عدم اشراف به ظرفیت‌های نخبگانی در این عرصه و بعضا اعمال سلیقه در نظرخواهی و استعلامات اخلاقی تربیتی دیگر مؤسسات جهت همکاری‌ با طلبه، اهمیت و ضرورت تنظیم، تدوین و اجرای طرح شناسنامه تربیتی را روشن می‌کند.

فاز اول اجرایی وعملیاتی شدن شناسنامه تربیتی ویژه طلاب و فاز دوم و سوم مربوط به اساتید و کارمندان است که دستور کار قرار خواهد گرفت.

۳- تدوین نظام نامه تربیتی با همکاری کارگروه تخصصی هماهنگی مراکز حوزوی

مراحل مقدماتی و مطالعات کتابخانه ای و میدانی تدوین نظام نامه جامع تربیتی طلاب توسط اداره کل امور تربیتی جامعة الزهرا سلام الله علیها با لحاظ مواردی چون توجه به ماموریت، چشم انداز و اهداف کلان و خرد؛ خط مشی، روش ها و مقررات جامعه الزهرا سلام الله علیها، و توجه به اقتضائات طلاب خواهر صورت پذیرفت. درادامه، فعالیت ها با ایجاد کمیته هماهنگی مراکز حوزوی متشکل از جامعه المصطفی، مرکز مدیریت خواهران، مرکز مدیریت برادران و جامعة الزهرا سلام الله علیها که در سال جاری تشکیل شد، تمرکز بخشی تخصصی و مبنایی یافت.

تدوین نظام نامه جامع تربیتی طلاب با رویکرد برنامه های عملیاتی تربیتی ناظر بر اهداف و اقتضائات طلاب خواهر خروجی عملیاتی این کارگروه تخصصی است.

۴- بستر سازی تدوین برنامه های تربیتی

ایجاد بستر های طراحی، برنامه ریزی و اجرای برنامه های تربیتی با برگزاری دوره های تخصصی آموزشی ویژه کارشناسان تربیتی مدارس، مراکز و خوابگاه جهت تدوین برنامه های عملیاتی تربیتی چهارسالانه طلاب.

۵- طرح اساتید همیار تربیتی

با توجه به نیاز دائمی و مستمر حوزه های علمیه در زمینه تربیت و اخلاق در کنار تعلیم و آموزش، اداره کل امور تربیتی با بهره مندی از محضر اساتید همیار و اثرگذار در کنار پیشرفت علمی طلاب به تقویت و ارتقای ابعاد و ساحت‌های تربیتی و اخلاقی آن‌ها و نیز ارائه الگوی طلبه‌ی مهذب و بانوی موفق تلاش می نماید. این طرح در مدارس سطح دو، مراکز تخصصی، مرکز مجازی و غیر حضوری، مدارس بین الملل به مدت چهار سال در حال اجرا و پیگیری است.

در این طرح، اساتید محترم همیار تربیتی در جهت برقراری ارتباط نافع و تأثیر گذار بر بینش، گرایش و کنش طلاب، فعالیت های تربیتی ساماندهی شده در مدارس و مراکز تخصصی و خوابگاه دارند.

۶- برنامه ریزی برنامه های تربیتی

تدوین طرح، برنامه ریزی و اجرای برنامه های تربیتی در سطوح متفاوت طلاب، اساتید و کارمندان با توجه به اهداف تربیتی و سیمای طلبه مطلوب، عوامل و موانع تربیتی در سطوح زیرساختی و روبنایی ونیز مراحل، ابعاد و راهبردها و راهکارهای تربیتی صورت می پذیرد.

۷- سایر برنامه های ثابت تربیتی

برنامه های ثابت تربیتی ویژه طلاب تمامی ایرانی و بین الملل، مرکز مجازی و غیر حضوری در تمامی سطوح و اساتید در طول سال تحصیلی در حال برنامه ریزی و اجرا است.

۸- تعامل برون سازمانی در حوزه مسائل اخلاقی و تربیتی

تعامل با کارگروه تخصصی مراکز هماهنگی حوزوی در امر تربیت، مرکز مدیریت خواهران، سایر نهاد های دینی و علمی در راستای برنامه ریزی تربیتی و اخلاقی هم افزا ویژه مخاطبین مجموعه ها و سطح استان.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha