دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ حال و هوای حرم مطهر رضوی در شب میلاد امام زمان(عج) - 2

حوزه/ بعد از پشت سر گذاشتن دو سال سخت کرونایی، شهر مشهد و صحن و سرای رضوی در تب و تاب تدارک عیدی به یاد ماندنی برای زائران و مجاوران امام رئوف به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، احوال امسال مشهدالرضا(ع)، به حال و هوای سال‌های پر رونق و پر زائر گذشته شبیه‌تر شده است. از روزها پیش، گوشه گوشه شهر از میادین و خیابان‌ها تا گذرها و ره‌باغ‌ها با گل‌های بهاری و چراغ‌های رنگی آراسته و آماده شدند تا در قلب شهر بهشت، بهتر و زیباتر از همیشه پذیرای قدوم مهمانان حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) باشند.

حال عیدانه صحن و سرای رضوی

این روزها آن‌قدر گل و بوته، بیرق و ریسه زینت بخش صحن و سرای امام هشتم شده که به هر سمت رو بگردانیم از منظره‌ای چشم نواز به یاد قدوم نوباوه فصل بهار و سال نو می‌افتیم. با اینکه این روزها هوای شهر مشهد بیشتر از بهار، به روزهای سرد و برفی زمستان شباهت دارد، اما با این حال خبرها از سفر خیل زائران داخلی و خارجی به مقصد شهر دل‌ها، مشهدالرضا(ع) حکایت دارد. اگر این چند روزه زائر حرم باشیم، شور و شوق نزدیک شدن به سال نو از جوار بارگاه نورانی امام هشتم، از سیمای زائران به وضوح خواندنی است.

خیلی‌ها از همین حالا با رخت و لباس عیدانه به پابوسی حرم و امام رئوف مشرف می‌شوند. از هر صحن و رواق، بوی بهار و حال تازه زیارت احساس می‌شود. روضه منوره گرم‌تر از همیشه پذیرای مهمانان امام هشتم است. در صحن عتیق، گروهی از سقاخانه اسماعیل طلا به یاد سیدالشهدا(ع) آب می‌نوشند و تعداد بیشتری از زائران، مقابل پنجره فولاد عکسی به یادگار می‌گیرند. زائران راه دور و بیشتر از همه، زائران عرب زبان با برقراری تماس تصویری، حس و حال وصف نشدنی حضور در جوار بارگاه امام هشتم را به خانواده و دیار خود منتقل می‌کنند.

از صحن‌ها که بگذریم و وارد رواق امام(ره) شویم، از صوت خوش ذاکران اهل بیت(ع) که این روزهای شاد شعبانیه، گرم مولودی خوانی هستند، سر ذوق می‌آییم. مادران از روی کتب ادعیه حرم، گرم قرائت زیارت مخصوص حضرت رضا(ع) و زیارت امین الله هستند و شماری زیادی از پدران هم به اقامه نماز زیارت ایستاده‌اند.

آماده به خدمت کریمانه

این دقایق واپسین سال، هر جای حرم مطهر چشم بیندازیم، خیل خادمان از زن و مرد را می‌بینیم که به خدمتی مشغول‌اند تا امسال بهتر و متفاوت‌تر از هر سال، میزبان زائران شهر بهشت باشند. گروهی ریسه می‌بندند، چند نفر سنگ‌فرش یک گوشه از صحن جمهوری را تعویض می‌کنند، تعدادی هم در حال کاشتن گل‌های بنفشه در باغچه‌های صحن پیامبر اعظم(ع) هستند.

چایخانه‌های حضرت رضا(ع) هم به سهم خود در خدمت زائران هستند. این روزها حرم مطهر نه از گرمی سمار و چای، بلکه از حضور و شادی دل زائران گرم است. زیر چتر چایخانه، پذیرای زائرانی است که در این هوای سرد زمستانی با یک لیوان چای متبرک، گرم و سرحال می‌شوند.

اما این ساعات باقیمانده از سال، همه خادمان و اماکن متبرکه حرم حضرت رضا(ع) تمام قد آماده به خدمت ایستاده‌اند، تا پس از چند سال سخت با اتفاقات تلخ و غریب، به رسم صاحبخانه، میزبانی کریمانه‌ای از خیل زائران و مجاوران داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha