پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی

حوزه/ استاد حوزه گفت: اینکه در زمان تحویل سال دعای «یا مقلب القلوب و الابصار» قرائت می کنیم یعنی ای آن کسی که این همه تغییر و تحول در طبیعت به وجود می‌آوری حال ما را هم تغییر بده حال ما خوب است خوب‌تر کن و حال ما نیز تحول پیدا کند لذا وقتی سال نو شروع می شود در کنار اینکه ما خانه را تمیز می کنیم باید دل و روحمان را نیز تمیز کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظم راشد یزدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به تعبیر و تفسیر دعای تحویل سال نو اظهار داشت: همان طور که تغییر در طبیعت اتفاق می افتد، در زندگی انسان نیز باید تغییر اتفاق بیفتد.

این خطیب مشهور تصریح کرد: خداوند متعال می فرماید که «إِنَّ اللَّهُ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتّیَ یُغَیِّروا مَا بِاَنفُسِهِم» حتی خداوند هیچ وقت تغییری در زندگی ملتی پدید نمی آورد مگر آنکه در درون آن ملت تغییر رخ دهد.

وی افزود: اینکه منزل مان را تمیز کنیم و لباسمان نو شود و یا پروژه ساختمانی عوض شود و یا زندگی ظاهری ما تغییر کند یا سیستم ماشین را تغییر دهیم تا زندگی مان عوض شود، تنها به این نیست، زندگی ما زمانی عوض می شود که ماهیت خود انسان و شخصیت خود انسان تغییر پیدا کند یعنی آنکه بهتر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی خاطرنشان کرد: اینکه در زمان تحویل سال دعای «یا مقلب القلوب و الابصار» قرائت می کنیم یعنی ای آن کسی که این همه تغییر و تحول در طبیعت به وجود می‌آوری حال ما را هم تغییر بده حال ما خوب است خوب‌تر کن و حال ما نیز تحول پیدا کند، لذا وقتی سال نو شروع می شود در کنار اینکه ما خانه را تمیز می کنیم باید دل و روحمان را نیز تمیز کنیم.

وی افزود: لَا تَحَاسَدُوا، ولَا تَنَاجَشُوا، ولَا تَبَاغَضُوا، ولَا تَدَابَرُوا، ولَا یَبِعْ بَعْضُکُمْ عَلَی بَیْعِ بَعْضٍ؛ آن چیزی که واقعاً جامعه را نو می‌کند این است که مردم نسبت به یکدیگر حسد نداشته باشند، کینه و عداوت نداشته باشند و دلها را صفا بدهند و پاک کنند و بغض و عداوت و بدخواهی نسبت به یکدیگر اینها مذمت شده است و یکدیگر را سبک نشمارند و به همدیگر احترام بگذارند و به پرستیژ و شخصیت و آبرو و خون و جان اشخاص احترام بگذارند؛ کُلُّ اَلْمُسْلِمِ عَلَی اَلْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَ مَالُهُ وَ عِرْضُهُ وَ اَلْغِیبَةُ تَنَاوُلُ اَلْعِرْضِ.

استاد حوزه ادامه داد: پیامبر خدا (ص) در خطبه حجة الوداع نیز فرمود: ای مردم! همانا خونها و اموال و اَعراض شما بر شما حرام (محترم) است، همچون حرمت این روزِ شما در این ماهِ شما در این شهرِ شما. هر آینه خداوند غیبت را حرام کرد، همچنان که مال و خون را حرام گردانید.

این چه حرفی ایست که در عالم بالاست بهشت

هر کجا وقت خوش افتاد همان جاست بهشت

از درون تو بود تیره جهان چون دوزخ

دل اگر تیره نباشد همه دنیاست بهشت

عمر زاهد همه طی شد به تمنای بهشت

او ندانست که در ترک تمناست بهشت

وی ادامه داد: بهترین سفارش این است که با مداری و نرم خویی با یکدیگر رفتار کنیم چه در درون و چه در برون از خانه و بهترین چیزی که بخواهم به هموطنان عزیزم سفارش کنم این است که عصبانی نشویم و در سال جدید ۱۴۰۱ سالی باشد که عصبانی نشویم، از خط بیرون نرویم و از کوره در نرویم و این عصبانیت بسیار بد و مورد مذمت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی افزود: علمای اخلاق تعبیرشان نسبت به عصبانیت «سکر غضب» است، یعنی آقا یا خانم که عصبانی می شود در واقع مست شده است و نسبت به این حرکات از لحاظ طبیعی، جسمی و فیزیولوژی بدن نیز همین گونه است که انسان وقتی به فعل حرام عرق خوری روی می آورد، الکل بر روی مغز تاثیر می گذارد و اینجا وقتی عصبانی می‌شود یک غده درون ترشحی، ترشح می کند و به خون منتقل می شود و انسان عصبانی می شود؛ لذا حرکات انسان در زمان عصبانیت حرکات مستان است.

این خطیب مشهور گفت: بهترین سفارش این است که انسان ها در سال جدید به خداوند متعال تعهد کنند که عصبانی نشوند اگر چه جلوی خود را گرفتن مشکل است اما بالاخره لازم است؛ زیرا عصبانیت یک زلزله ای آنهم ۶ - ۷ ریشتر است که به تن انسان می افتد؛ إذا غضب أحدکم فلیسکت؛ اگر هم انسان غضبناک شد نباید تصمیمی بگیرد یا حرفی بزند و باید خاموش بماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha