شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رویدادهای مهم فرهنگی و اجتماعی گیلان در سالی که گذشت

حوزه/ استان گیلان در سال ۱۴۰۰ شاهد اتفاقات و اخبار فرهنگی و اجتماعی بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از رشت، رویدادهای متعدد فرهنگی و مذهبی استان گیلان و حوادث تلخ و شیرین آن در سالی که گذشت، آنقدر زیاد بود که اهم آن‌ها را گلچین کردیم.

اجرای ویژه‌برنامه «ساحل حجاب» در مدرسه علمیه فاطمیه رودسر

به مناسبت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب در ۳۰ تیرماه ۱۴۰۰ ویژه برنامه‌ای به همت مدرسه علمیه فاطمیه رودسر در فضای باز ساحل این شهر با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با هدف رفع شبه‌های عفاف و حجاب با حضور اساتید برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر، توزیع بسته‌های فرهنگی و اهدای شاخه‌های گل به مسافران و ایستگاه نقاشی و اهدای جوایز از دیگر فعالیت‌های طلاب در حاشیه این برنامه بود.

رویدادهای مهم فرهنگی و حوزوی گیلان در سالی که گذشت

درگذشت آیت الله موَقّر گیلانی

آیت الله موقر گیلانی پس از سالها تلاش علمی و خدمات اجتماعی و فرهنگی، شامگاه روز دوشنبه یکم شهریور ۱۴۰۰، با لبیک به ندای «ارجعی الی ربک» معبودش به جوار حق تعالی شتافت.

وی، فرزند شیخ محمد فقیه اشکوری بود و در نجف اشرف به دنیا آمد و از محفل علمی آیات عظام خویی، حکیم و... بهره‌های علمی فراوان برد.

همنشینی و خوشه چینی از محضر علمی و اخلاقی عالمان بزرگی چون: امام خمینی، علامه امینی، آقا بزرگ تهرانی، بهجت و... از او یک شخصیت ممتاز علمی، اجتماعی و اخلاقی ساخته بود.

رویدادهای مهم فرهنگی و حوزوی گیلان در سالی که گذشت

درگذشت آیت الله الیاس شریفی اشکوری

آیت الله الیاس شریفی اشکوری از علمای استان گیلان، پس از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی، ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۰ در سن ۸۵ سالگی دارفانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.

برگزاری نمایشگاه «طلبه تراز انقلاب اسلامی» در مدرسه امیرالمومنین علی(ع) رشت

اختتامیه نمایشگاه تخصصی «طلبه تراز انقلاب اسلامی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران و حجت الاسلام والمسلمین قاسم علیپور، سیزدهم آبان‌ماه ۱۴۰۰ در مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) رشت برگزار شد.

برگزاری همایش بازخوانی استکبار ستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک جنگلی

همایش بازخوانی استکبار ستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک جنگلی که در ۲۵ آذر ۱۴۰۰ در سالن همایش های مجتمع دارالولایه در قم و به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان در این همایش گفت: یکی از نمونه های شایسته‌ای که در الگوگیری از سیدالشهداء علیه السلام می تواند برای ما طلاب علوم دینی بسیار مؤثر باشد جناب شهید میرزا کوچک جنگلی است.

رویدادهای مهم فرهنگی و حوزوی گیلان در سالی که گذشت

راه‌اندازی دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه در گیلان

به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور مدیر حوزه‌ علمیه گیلان، سرپرست دانشگاه گیلان و رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، دبیرخانه استانی وحدت حوزه و دانشگاه، ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ در دانشگاه گیلان راه اندازی شد.

برگزاری دوره آموزشی خبرنگاری ویژه طلاب حوزه علمیه استان گیلان

دوره ۲ روزه آموزش مقدماتی خبرنگاری، ویژه طلاب استان گیلان با همکاری خبرگزاری حوزه، روزهای پنجشنبه و جمعه دوم و سوم دی ماه ۱۴۰۰، با تدریس علی علیزاده، دبیر استان های خبرگزاری حوزه، در مدرسه امیرالمومنین علی(ع) رشت برگزار شد.

تشییع و تدفین شهدای گمنام در بعضی از شهرهای استان گیلان

پنجشنبه شانزدهم دی ماه ۱۴۰۰، همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، پیکرهای هشت شهید گمنام در استان گیلان تشییع شدند.

رویدادهای مهم فرهنگی و حوزوی گیلان در سالی که گذشت

برگزاری اختتامیه جشنواره استانی علامه حلی (ره) گیلان

دهم بهمن ماه ۱۴۰۰ اختتامیه جشنواره استانی علامه حلی (ره) گیلان در اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

در این جشنواره ۵۶ اثر ثبت شده بود که از این میان ۵ اثر به عنوان رتبه برتر و ۲ مقاله شایسته تقدیر انتخاب شدند. ۷ مقاله برتر استانی جشنواره مربوط به طلاب مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) شهرستان تالش بود.

جشنواره علامه حلی هر سال در سه مرحله مدرسه‌ای، استانی و کشوری برگزار می‌شود و افراد برگزیده از مدرسه به جشنواره استانی و نیز برگزیدگان استانی به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

هدایای رهبر معظم انقلاب به قهرمانان مدال آور پارا المپیک توکیو اهدا شد.

حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی چهاردهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در دیدار مهدی پور رهنما، نایب قهرمان پاراتکواندو و سامان رضی دارای مدال برنز وزنه برداری قدرتی پارا المپیک توکیو با تبریک سالروز میلاد امام محمد باقر علیه السلام، هدایای رهبر معظم انقلاب را به قهرمانان مدال آور استان در پارا المپیک توکیو اهدا کرد.

رویدادهای مهم فرهنگی و حوزوی گیلان در سالی که گذشت

برگزاری مسابقه قرآنی «عطر شکوفایی» طلاب گیلان و مراسم عمامه‌گذاری

به مناسبت شهادت امام هادی علیه‌السلام و دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی، شانزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ مسابقه «عطر شکوفایی» قرآن و اذان ویژه طلاب مدارس علمیه استان گیلان در اداره تبلیغات اسلامی رشت برگزار شد.

مراسم اختتامیه مسابقه قرآنی «عطر شکوفایی» ویژه طلاب گیلان نیز در بیست و پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در مدرسه علمیه امیرالمومنین علی (ع) رشت با حضور نماینده ولی فقیه در استان گیلان برگزار شد. در پایان این مراسم از داوران و نخبگان تفسیر قرآن و برگزیدگان مسابقه عطر شکوفایی تجلیل به عمل آمد.

در همان روز مراسم عمامه گذاری برای طلاب استان گیلان برگزار شد که حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی در این مراسم با بیان این که بزرگترین رسالت طلاب تبلیغ دین خداست، خطاب به طلابی که معمم شدند، گفت: از امروز جزو عالمان دین به حساب می‌آیید و باید افتخار کنید که مروج مکتب اهل بیت عصمت (ع) و مبلغ دین اسلام شدید.

رویدادهای مهم فرهنگی و حوزوی گیلان در سالی که گذشت

تجدید میثاق مردم گیلان با انقلاب اسلامی در زیر باران رحمت الهی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا تویسرکانی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در میدان شهدای ذهاب رشت با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی منجر به ایجاد امید در بین کشورهای آزادی‌خواه شده است، اظهار کرد: امام راحل (ره) با پیروزی خود در انقلاب اسلامی تمام معادلات جهان و خاورمیانه را بر هم زده و باعث ایجاد امید در بین کشورهای آزادی خواه جهان شد.

رویدادهای مهم فرهنگی و حوزوی گیلان در سالی که گذشت

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با مسیحیت در رشت

دکتر محمدرضا باغبان‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ در کارگاه آموزشی مسیحیت شناسی در مدرسه امیرالمومنین علی (ع) رشت گفت: عقایدی که مسیحیان برای الوهیت حضرت مسیح دارند که به راحتی پاسخ داده می‌شود، مثل این اعتقادشان که می‌گویند: مسیح بدون پدر به دنیا آمد بنابراین پدر او جز خدا نیست، خدایی مولود از خدایی دیگر. برای این استدلالشان جواب‌های متعددی می‌توان داد، از جمله اینکه اگر مسیح خدا باشد، حضرت آدم باید به طریق اولی خدا می‌بود، حضرت حوّا هم پدر نداشت.

برگزاری نشست مدیران مدارس علمیه استان گیلان

نشست مدیران مدارس علمیه استان گیلان با موضوع «بررسی برش برنامه ۵ ساله و ارائه راهکارهای جذب و پذیرش طلاب جدید»، با حضور حجت الاسلام حسن آل‌عامر از مسئولان دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه، هفتم اسفندماه ۱۴۰۰ در مدرسه امیرالمومنین علی (ع) رشت برگزار شد.

هفدهم اسفندماه نیز نشست مدیران مدارس با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور در امور استان‌ها برگزار شد.

رویدادهای مهم فرهنگی و حوزوی گیلان در سالی که گذشت

نشست «منجی در آینه ادیان و مذاهب» در دانشگاه آزاد واحد رشت

نشست «منجی در آینه ادیان و مذاهب» که به همراه نمایشگاهی از فعالیت های فرهنگی و پژوهشی با موضوع مهدویت در چهاردهم اسفندماه ۱۴۰۰ در دانشگاه آزاد واحد رشت برگزار شد.

در این هم اندیشی حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و محمد صادقیان، نویسنده و پژوهشگر اهل سنت تالش سخنرانی کردند.

نخستین کاروان طلاب استان گیلان با حضور بیش از ۸۰ طلبه به مناطق راهیان نور اعزام شدند

نخستین کاروان راهیان نور طلاب حوزه علمیه گیلان، بیست و یکم اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور بیش از ۸۰ طلبه از سطح یک و دو در قالب دو اتوبوس از گلزار شهدای گمنام مدرسه علمیه امیرالمومنین علی(ع)، عازم مناطق عملیاتی دفاع مقدس در جنوب شدند.

در این اردو پنج روزه، طلاب از منطقه عملیاتی کربلای ۵، اروندکنار، یادمان شهدای والفجر ۸، یادمان شهدای شلمچه، طلائیه، هویزه و دیگر یادمان‌ شهدای دفاع مقدس بازدید و یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشتند.

رویدادهای مهم فرهنگی و حوزوی گیلان در سالی که گذشت

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha