یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حضور آیت الله اعرافی در مدرسه علمیه جهانگیرخان

حوزه/ آیت الله اعرافی گفت: حوزه و نهاد روحانیت، همواره مردم گرا و اجتماعی بوده است. در کنار مردم به ویژه نیازمند و مستمندان قرار داشته است که این هویت، هویت کمی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه در ادامه دیدارهای نوروزی خود از مدارس علمیه، با حضور در مدرسه علمیه جهانگیرخان، از نزدیک با طلاب، اساتید و کادر مدرسه دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این دیدار، اخلاق، معنویت و سلوک معنوی را هویت ذاتی حوزویان عنوان کرد و افزود: اخلاق، معنویت، آداب و سلوک معنوی از عوامل هویت ساز طلاب و حوزویان است. این اصولی است که در کمتر جایی مانند حوزه جلوه‌گر است، باید نگران باشیم که عناصر هویتی ما ضعف پیدا کند. باید در حجره ها و مراکز و جای جای حوزه های علمیه، نگاه مان به رشد شخصیتی جامع و تقویت پایه های معنوی و اخلاقی باشد.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: در تاریخ ما ستارگان بزرگی که همه وجود آنها جلوه اخلاق و معنویت بود و در وجود آنها چیزی جز خدا نبود و با خدا معامله کردند و همه چیز را برای خدا می‌خواستند، موج می زند. این مولفه باید در نظامات حوزوی عمق یابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اجتماعی بودن حوزه یکی از ویژگی‌های ممتاز این قشر فرهیخته است. حوزه و نهاد روحانیت، همواره مردم گرا و اجتماعی بوده و در کنار مردم به ویژه مستمندان و نیازمندان قرار داشته است که این هویت، هویت کمی نیست. به شدت باید نسبت به کاهش این مساله در نهاد روحانیت و حوزه نگران باشید. امیدوارم همه ما بتوانیم در کنار مردم زندگی کنیم و گره گشای مشکلات آنها باشیم. باید با جوانان همراه باشیم و به آنها عشق بورزیم، نه از باب تصنعی و شکلی بلکه باید از عمق جان با آنها همراه باشیم.

آیت الله اعرافی به مقوله ارتقای کیفی در همه ابعاد در بین جامعه روحانیت اشاره کرد و گفت: در برنامه های گوناگون ما باید کیفیت را محور قرار دهیم. از جمله کیفیت تدریس، تحقیق، کیفیت مسایل اخلاقی و... و. باید برنامه های ما کیفیت گرا شود. استمرار شعار اقدام و عمل در برنامه های حوزه است. بیش از ۱۰۰ طرح مهم و تحولی و بزرگ در پرتوی اسناد متعدد در چند سال گذشته در مدیریت حوزه و حوزه انجام شد، در دو سال اخیر آرام آرام به سمت اقدامات جدید حرکت کردیم. در این زمینه باید به دنبال عمق بخشیدن به این امور هستیم.

امام جمعه قم اظهار کرد: در حال حاضر یکصد محور و طرح مهم در بخش های مختلف تدوین شده است که این طرح ها به دنبال تعالی و رشد و ترقی حوزه در اسناد و درختواره رشته ها و آموزش‌های کاربردی و مطالعات راهبردی و آموزش های مجازی و هدایت علمی و فقه معاصر، پژوهش های جدید، واسپاری اختیارات به استان ها و تقویت استان ها در زمینه درس خارج و... بوده است. در این زمینه مستلزم اقدام جدی و تلاش مضاعف و جمعی همگان باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha