پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی اصغر گرجی

حوزه/ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم به تشریح فعالیت های این ستاد در قم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در اولین روزهای اسفندماه سال گذشته بود که با حضور مسئولان ملی، استانی و حوزوی ستادامر به معروف، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر گرجی همدانی به عنوان دبیر جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم معرفی شد.

با گذشت مدتی از فعالیت های وی به عنوان دبیر جدید این ستاد، با وی هم کلام شدیم تا از برنامه های این ستاد در سال جدید بپرسیم.

ببینید:
فیلم کامل گفت‌وگو

حجت الاسلام والمسلمین گرجی در این گفت‌وگو با اشاره به تقارن پایان سال ۱۴۰۰با اعیاد شعبانیه و تبریک بهار طبیعت و بهار قرآن و ذکر این مطلب که امام زمان(عج) بزرگترین معروف عالم است، گفت: این ستاد، بزرگترین و مهمترین معروف را، وجود نازنین امام زمان(عج) می داند. مردم و مسئولین را باید امر به امام زمانی(عج) شدن کنیم. اگر همه مهدوی شویم مشکلات ما حل می شود.

وی افزود: هدف و شعار این ستاد، امر به معروف و نهی از منکر به نفع و برای و توسط مردم است. فلسفه امر به معروف و نهی از منکر راحتی و رفع مشکلات مردم است. با لطف الهی می خواهیم به نفع و برای مردم امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

مردم، اولین منتفعان اشاعه امر به معروف و نهی از منکر هستند

وی گفت: اگر امر به معروف در جامعه ما همگانی و همه گیر شود، اولین کسانی که از این جریان سود می برند، مردم هستند و مشکلات و موانع برطرف می شود.خداوند به جامعه ای که امر و به معروف و نهی از منکر می کنند برکات خود را نازل می کنند.

وی بیان کرد: باید از مسئولانی که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم، تلاش کردند تشکر کنیم. ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان قم شامل ستادهای قم، جعفرآباد، کهک و پردیسان، است. در روستاهای پرجمعیت استان قم نیز شوراهای امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفته است که باید کامل شود.

دامنه فعالیت های ستاد
وی گفت: ۱۰۰ شورای امر به معروف و نهی از منکر در ادارات استان قم فعالیت می کنند. شوراهای امر به معروف و نهی از منکر اصناف در کنار گروه های جهادی امر به معروف و نهی از منکر در این عرصه فعال هستند. امروزه ۵۰ گروه جهادی امر به معروف ونهی از منکر ثبت شده و دارای مجوز داریم که باید به این گروه،گروه های جهادی و آمر به معروف و ناهی ازمنکری که هنوز مجوز نگرفته اند.

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم بیان کرد: البته ستاد امر به معروف و نهی از منکر از کمبود برخی از زیرساخت ها رنج می برد. در یک ماه اخیر که در این مجموعه فعالیت داریم به دنبال احیای ستاد رفته ایم. بسیاری از مسئولان ومردم و گروه ها ارتباط کاملی با این ستاد نداشته اند. پس از هماهنگی با مدیران عالی استان، امام جمعه استان، آیت الله سعیدی، استاندار، معاون سیاسی امنیتی استاندار، دادستان، فرمانده سپاه و نیروی انتظامی، مدیرکل دادگستری استان و... تلاشهایی برای هم افزایی و هماهنگی صورت گرفته است.

وی گفت: امر به معروف یک وظیفه همگانی است و ستاد نیز وظیفه هماهنگی و هم افزایی در این حوزه دارد. در اینجا باید از عنایت و محبت همه این مسئولان متشکر باشیم و امیدواریم که در سال آینده شاهد عنایت عملی باشیم.

رویکرد ستاد در سال ۱۴۰۱
حجت الاسلام والمسلمین گرجی بیان کرد: اولویت اصلی ما، بازسازی ستاد است. باید زیرساخت های لازم از حیث اجتماعی و فرهنگی و حقوقی و قضایی برای امر به معروف بدون حاشیه وموثر را فراهم کنیم. پس از آن باید به سمت فعال کردن نیروهای بالقوه داریم. در استان قم مسئولان و مردم و حوزه های علمیه انقلابی فعال هستند. به همراه مساجد و هیئات مذهبی که در دنیا بی نظیر هستند یک ظرفیت عظیم را برای قم شکل داده اند.

وی گفت: تشکیل گروه های جدید جهادی امر به معروف ونهی از منکر در همین راستا شکل خواهند گرفت.ستاد به دنبال حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است که در هر حوزه ای که نیاز به حمایت داشته باشند ورود خواهیم کرد.

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم، یادآورشد: در عرصه مجازی نیز به دنبال هم افزایی بین نیروهای انقلاب هستیم. چشم اندازه ما، ایجاد لشکر سایبری به عنوان الگو هستیم.
برنامه های میان مدت و بلند مدت زیادی هم وجود دارد که در آینده اعلام خواهد شد.امر به معروف و نهی از منکر را نه از مردم شروع می کنیم نه از مسئولین بلکه باید از خودمان شروع کنیم زیرا قرآن ما را به این مساله امر کرده است.

وی گفت: از فعالان این حوزه و گروه های جهادی خواسته ایم که این امر به معروف را به خود ستاد ارایه دهند. امر به معروف، امری واجب است و سپس بحث اولویتی وجود ندارد وهرجا که ترک معروف و منکراتی که مواجه می شویم، واکنش متناسب داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین گرجی، اظهارکرد: امام علی(ع) بیان می کنند که برای مومنان واجب نیست که با چشمانش منکری ببیند و منکر را اصلاح نکند. نکته دیگر آنکه امر به معروف مسئولان اثرگذار تر است زیرا اگر یک مسئول رفتار خود را اصلاح کرد تمام زیر مجموعه وی اصلاح خواهند شد.

رویکردهای جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم

وی گفت: اصحاب رسانه و مردم باید دقت داشته باشند که نسبت به انتشار مسایل توجه داشته باشند. مسئولان امر به معروف می شوند ولی این امر به معروف به این شکل نیست که در صداوسیما این مسایل بیان شود. امر به معروف باید به خود افراد گفته شود نه اینکه رسانه ای شود. بسیاری از مسئولان امر به معروف و نهی از منکر می کنند. امروزه خود استاندار قم در عالی ترین منصب استان جای دارد ولی خودشان در جلسات امر به معروف شرکت می کنند.

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم،یادآورشد: در این مدت با گروه های مختلفی دیدار داشته ایم. بخشی از گروه های حوزوی، بخشی از گروه های اصناف، گروه های مردمی و جهادی، گروه های دانشجویی و.. با این مجموعه همکاری می کنند.

این استاد حوزه علمیه، اظهارکرد: قرارگاه ۱۹ دی قم فعالیت های مثبتی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر داشته است که این امر به همت آیت الله سعیدی شکل گرفت. امیدواریم هم افزایی گسترده ای نیز در این زمینه انجام شود. دادستانی، شهرداری، نیروی ناجای استان و ادارات استان همکاری مناسبی با این مرکز دارند.

حجت الاسلام والمسلمین گرجی، یادآورشد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم و همه استان های کشور، هیئت اندیشه ورز استانی را فعال کرده اند که شامل نخبگان علمی، حوزوی و دانشگاهی هستند. این نخبگان در جلسات هیئت اندیشه ورز حضور می یابند و اولویت ها و نحوه برخوردها را نیز مورد نقد و نظر قرار میدهند.

وی با ذکر این مطلب که پژوهشکده امربه معروف و نهی به شکل ملی فعالیت می کند، ولی محل استقرار آن در قم می باشد، یادآورشد: خوشبختانه بین پژوهشکده و ستاد قم ارتباطات و تعامل بسیار خوبی شکل گرفته است.

وی گفت: باید آسیب شناسی کنیم که چرا مردم بی تفاوت شده اند. یکی از دلایل این مساله، هجمه ها و جنگ نرم دشمن است. اینکه مقام معظم رهبری روی جنگ نرم و شبیخون فرهنگی و جنگ شناختی دشمن تاکید داشتند یک مساله حیاتی است که باید با این جنگ مقابله کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین گرجی، با ذکر این مطلب که جنگ شناختی ،امروز به جنگ ترکیبی ترکیبی و هیبریدی مبدل شده است، یادآورشد: بخشی از بی تفاوتی مردم هم نیز بدون تعارف به عملکرد برخی از مسئولان مرتبط است. وقتی مردم می بینند که مثلا مسئولین عملکرد خوبی ندارند باعث بی تفاوتی مردم می شوند. دعوت مردم به امر به معروف باید با ایجاد رغبت باشد تا اکراه و اجبار. قطعا در برنامه های مختلف برخی از آثار عمل به امر به معروف را بیان می کنیم.

وی گفت: مردم در اصفهان، بحث آب را مطالبه کردند،زیرا برای اینکار انگیزه دارند. مردم ما در تشییع پیکر شهید سلیمانی حضور می یابند، چرا برای این مساله نیایند؟ اگر امر به معروف ترک شد، عامل بی برکتی و مشکلات است. همگان از جمله اساتید و دانشگاه و هنرمندان و... باید به میدان بیایند.

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم، در پایان بیان کرد: امام حسین(ع) برای امر به معروف قیام کردند و هیئتی های ما باید بدانند که بدون امر به معروف و نهی از منکر، امام حسین(ع) از آنها راضی نمی شود. روزه داران بدانند که اگر آمر معروف نباشند روزه شان به کمال نمی رسد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جوان دوست IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 0
    با سلام و احترام. ضمن تشکر ازهمه عزیزان. اگراین ستاد حذف شود شاهد رشد منکرات و کاهش معروفات هستیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بنظر می رسد ابدا. زیرا این ستادها بنظر می رسد فقط تشکیلات اداری است و کارمندی است . و بود ونبودش فرقی ندارد. اگرفرق دارد آمارهای علمی برای اثبات ونفی آن نیاز است
  • یا حق IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 0
    وقتی وضع قم اینه، جاهای دیگر واویلاست
  • رضا IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    من فکر میکنم باید جهت امر به معروف و نهی از منکر را عوض کرد یعنی توی این 43 حکومت ، همیشه جهت امر به معروف و نهی منکر از بالا به پایین بوده و نتیجه ای هم نداشته حالا امر به معروف و نهی از منکر از بالا به پایین باید شروع شود یعنی اول درون نظام و بعد بیرون آن