یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حامد نیکونهاد

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: روز ۱۲ فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی، تجلی پیوند دین، مردم و حاکمیت است.

دکتر حامد نیکونهاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت فرارسیدن دوازدهم فروردین ماه، "روز جمهوری اسلامی" ابراز داشت: در اصل نخست قانون اساسی آمده است «حکومت ایران جمهوری اسلامی است که ملت ایران، براساس اعتقاد دیرینه‌اش به حکومت حق و عدل قرآن، در پی انقلاب اسلامی پیروزمند خود به رهبری مرجع عالیقدر تقلید آیت الله العظمی امام خمینی، در همه‌پرسی دهم و یازدهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و هشت هجری شمسی برابر با اول و دوم جمادی‌الاولی سال یکهزار و سیصد و نود و نه هجری قمری با اکثریت۹۸/۲ درصد کلیه کسانی که حق رای داشتند، به آن رای مثبت داد.»

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی، ثمره انقلابی مردمی و اسلامی به رهبری پیشوایی دینی و مردمی بر پایه اعتقادی عمیق به آموزه‌های کتابی آسمانی است. پیوند دین و مردم و حکومت، رمز اصالت و بی همتا بودن نوع حکومت در جامعه اسلامی ماست.

این مدرس دانشگاه همچنین گفت: به تصریح اصل نخست قانون اساسی و آمار تاریخی متقن و موجود، ۹۸/۲ درصد «واجدان شرایط» رأی‌دهی (و نه شرکت‌کنندگان)، به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند، با عنایت به این نکته مهم که الزاماً همه واجدان شرایط در انتخابات یا همه‌پرسی‌ها شرکت نمی‌کنند.

وی همچنین بیان داشت: به عبارت ساده در محاسبه‌ی نهایی نتیجه همه پرسی، رأی کسانی که به هر علت در همه پرسی شرکت نکردند، رأی منفی منظور شد؛ اگرچه امکان داشت که رأی آنها در فرض شرکت در همه پرسی، مثبت باشد، لذا جمع کسانی که به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند و کسانی که در همه پرسی شرکت نکردند، در نصاب ۹۸/۲ درصد محاسبه‌ و لحاظ شده است. از این روست که رأی مثبت «شرکت کنندگان» در همه‌پرسی فروردین ۵۸، بیش از ۹۹ درصد بوده است.

وی در خاتمه گفت: در واقع توجه به این نکته، بر خیره‌کنندگی رأی قاطع ملت مسلمان ایران به نوع نظام سیاسی می‌افزاید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha