شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
یادداشت حجت الاسلام اسلام جعفری، مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اسلام آباد غرب | تولید اکسیر حلّال

حوزه/ حجت الاسلام ملکیان با تاکید بر اینکه تولید در شعار سال بسیار نقش پر رنگی دارد که تحقق آن دارای ارکانی است، گفت: یکی از ارکان مسئله تولید، توجه به مجوزهای تولید توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی است.

حجت‌الاسلام‌ رسول ملکیان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان پیرامون شعار سال ۱۴۰۱ «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، اظهار کرد: این شعار یک نام‌گذاری بسیار عمیق و چندلایه است و همان‌گونه که ایشان فرمودند، نباید برای تحقق شعار سال، در حد تبلیغات و پلاکارد نویسی و پارچه‌نویسی اکتفا شود.

وی افزود: باید با توجه به شرایط ویژه کشور ایران و شرایط حاضر منطقه و بین‌الملل کارهای ویژه و ضروری در این راستا مورد توجه قرار گیرد و اقدامات لازم به عمل آید، مقام معظم رهبری سال‌هاست که به اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در ابعاد مختلف سفارش کرده‌اند که متأسفانه در یک دهه گذشته مورد توجه جدی از سوی دولتمردان قرار نگرفته است.

استاد حوزه علمیه اصفهان بابیان اینکه نخستین اقدام در سال جدید اتمام پروژه ها و اقدامات نیمه‌تمام و بر زمین‌مانده سال‌های گذشته است که با همکاری مردم و دولت باید تکمیل گردد، گفت: بدون شک لازمه تحقق شعار سال در همه ابعاد همکاری و همیاری جدی و عملی انقلابی و جهادی مردم و دولت با یکدیگر است.

وی با تاکید بر اینکه تولید در شعار سال بسیار نقش پررنگی دارد که تحقق آن دارای ارکانی است، تصریح کرد:یکی از ارکان مسئله تولید، توجه به مجوزهای تولید توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی است.

حجت‌الاسلام ملکیان یادآور شد: خوشبختانه دولت سیزدهم بر اساس تفکر انقلابی و جهادی رئیس‌جمهور، گام‌های خوبی در این مدت برداشته است که ساماندهی همه دستورات و مجوزان لازم برای راه‌اندازی یک تولید از سوی دستگاه‌های دولتی از طریق یک سایت به‌صورت متمرکز از آن جمله است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید مردم را از مصرف‌گرایی به سمت تولید، سوق دهیم و این مسئله جنبه‌های مختلفی دارد که اولین رکن، دادن مجوزهای آسان به اقشار مختلف مردم و هر کارآفرین است که توان حداقلی برای تولید دارد .

استاد حوزه اصفهان افزود: امروزه عمدتاً خانواده‌های ایرانی مصرف‌کننده بوده و فقط پدر خانواده کار می‌کند و مابقی اعضای خانواده مصرف‌کننده هستند، لذا سیاست‌ها و برنامه‌ها باید به سمت ایجاد کارگاه‌های تولیدی مبتنی بر اشتغال خانگی بر اساس اعضای خانواده با حداقل تسهیلات و سرمایه برود.

وی، رکن دوم در تولید را توجه به کارگاه‌ها و اشتغال‌های خرد و خانواده بنیان عنوان کرد و افزود: هرچند صنایع بزرگ در امر تولید کشور بسیار مهم هستند، ولی توجه جدی باید به این کارگاه‌های خانگی و کوچک داشت چراکه می‌تواند نقش مردم را پررنگ‌تر کند.

حجت‌الاسلام ملکیان اصفهانی بیان کرد: مسئله دیگر توجه به کارخانه‌هایی است که از تمام ظرفیت خود بهره نمی‌برند، باید سیاست‌های دولت در سال جدید به نحوی باشد که کارخانه‌ها با تمام توان ظرفیتی کار کنند و زمینه فروش محصولات آن‌ها فراهم شود.

وی، رکن دیگر رونق تولید کشور را کارگاه‌ها و صنایع بزرگی دانست که به دلایل گوناگون در سال‌های گذشته متوقف‌شده‌اند و گفت: باید توسط دولت و مردم با اقدامات جهادی و انقلابی همه این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مشغول به کار تولید شوند و در مدار تولید قرار گیرند.

حجت‌الاسلام ملکیان خاطرنشان کرد: تمام این موارد باید توسط سه قوه و همراهی مردم پیگیری شود، چراکه بسیاری از دلایل توقف تولید با همفکری و همیاری قوه اجرایی قوه قضائیه و قوه مقننه توأمان قابل‌حل است.

وی، رکن دیگر را رفع موانع تولید بیان کرد و اظهار داشت: این موانع بیشتر مربوط به کارهای بروکراسی اداری است که باید با همت مردم و دولت این قوانین دست‌ و پا گیر رفع و موانع اداری به حداقل برسد.

حجت‌الاسلام ملکیان اصفهانی از مسائل مهم دیگر را توجه به سازمان‌های دولتی و بعضی از فسادها و اختلاس‌هایی دانست که صورت می‌گیرد، گفت: یکی از مهم‌ترین موانع تولید و حضور مشتاقانه مردم در قامت سرمایه‌گذار بخش خصوصی وجود فسادهای متعدد در دستگاه‌های اداری است که اعتماد مردم را از بین برده است.

وی افزود: تنها راهکار بازگشت اعتماد مردم به دستگاه‌های دولتی از بین بردن فسادها از طریق لایه‌های مختلف نظارتی و حراستی به‌صورت نامحسوس در ادارات و دستگاه‌ها است.

حجت‌الاسلام ملکیان اصفهانی اذعان کرد: دولت برای اینکه بتواند در تحقق تولید موفق بشود باید یک دولت چالاک و کوچک تشکیل دهد و از بزرگ کردن دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها پرهیز کند.

وی عنوان کرد: دولتمردان از بازنشستگی یا جدا کردن افراد بدون کارآمد در درون دستگاه‌ها نباید هراس داشته باشند، چالاک کردن مجموعه دولت لازمه رشد اقتصادی اجتماعی است در این زمینه می‌توان از تجربه موفق کشور همسایه خود (ترکیه) بهره ببریم .

استاد حوزه اصفهان خاطرنشان کرد: لازمه داشتن تولید اشتغال آفرین تمرکز و توجه به امر آموزش از مقاطع تحصیلی پایین حتی مهدهای کودک به نوجوانان و جوانان است تا در آینده بتوان یک مولد و یک تولیدکننده در زمینه‌های مختلف تربیت نماییم.

حجت‌الاسلام ملکیان اصفهانی تصریح کرد: همه مردم از زمان کودکی و در دوران بلوغ باید به آگاهی و معرفت دسترسی پیدا کنند که هرکسی می‌تواند در رشته و کاری تولیدکننده باشد و به مقداری که از جامعه خدمات می‌گیرد و مصرف می‌کند باید بیشتر از آن و چندین برابر آن تولیدگر باشد.

وی اذعان کرد: جامعه باید از مصرف‌گرایی بیهوده دست بردارد، نباید مردم را به سمت فرهنگ اشرافی گری تشویق کرد، بلکه باید فاصله طبقات جامعه از پایین تا بالا به حداقل برسد؛ نباید درآمدهای بعضی از افراد به‌گونه‌ای باشد که باعث دلسردی بخش دیگری از جامعه گردد.

استاد حوزه اصفهان، رکن دیگر مسئله شعار سال را دسترسی مساوی و برابر همه مردم به امکانات و تسهیلات دولتی دانست و افزود: رکن دیگر مسئله رونق تولید توجه جدی به مسئله آب‌ و هوا، زمین و محیط‌ زیست است؛ بایستی با تکنولوژی و استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور، آب را به تمام سرزمین‌های خشک و شهرهای خشک‌سال برسانیم.

وی اذعان کرد: باید تمام قوانینی که در چند سال اخیر در حوزه اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال و دانش‌بنیان‌ها تصویب‌شده است به اجراء در آید. تبلیغ و تبیین صحیح ابعاد تحقق «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» لازم است.

استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: این ماه فرصت بسیار مناسبی است که علاوه بر عبادت و بندگی و خودسازی، در راستای تبیین جهاد تولید تبلیغ شود.

حجت‌الاسلام ملکیان اصفهانی اظهار کرد: باید مراکز، مؤسسات و نهادهای علمی و دینی مثل سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و حوزه‌های علمیه جزوات و کتاب‌ها و اطلاعات خاص را در اختیار روحانیان قرار دهند و آن‌ها در ماه مبارک رمضان به تبلیغ و تبیین مشغول شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیوستن همه ارکان و دستگاه‌های مختلف جامعه ایجاد حس ضرورت حضور همه افراد جامعه به این حماسه جهاد تولید لازمه تحقق عملی شعار سال است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha