شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ویروس کرونا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پارلمان پاکستان منحل شد

رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند: عارف علوی رئیس جمهور پاکستان پارلمان ملی را منحل کرد.«عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان با درخواست نخست وزیر و کابینه دولت برای منحل کردن پارلمان ملی این کشور موافقت کرد«عمران‌خان» روز یکشنبه و ساعاتی پس از پایان جلسه پارلمان طی گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، از مردم پاکستان خواست تا خود را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور آماده کنند. وی به طور تلویحی خطاب به عناصر پشت پرده مداخله خارجی در امور داخلی پاکستان گفت که باید مردم پاکستان تصمیم بگیرند که چه دولتی قدرت را در کشور به دست داشته باشد. «عارف علوی» رئیس جمهوری پاکستان امروز پیشنهاد نخست وزیر این کشور برای انحلال پارلمان را پذیرفت و به این ترتیب پاکستان خود را برای انتخابات زودهنگام آماده می‌کند. در همین حال اپوزیسیون پاکستان مردود اعلام شدن طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر توسط ریاست مجلس را یک اقدام غیرقانونی خواند و اعلام کرد: جناح مخالف علیه دستورالعمل امروز ریاست مجلس به دیوان عالی پاکستان شکایت خواهد کرد. رئیس حزب مردم پاکستان نیز مدعی شد که اقدام عمران‌خان برای طرح پیشنهاد انحلال پارلمان ملی نیز مغایر با مفاد قانون اساسی است. این در حالی است که امروز رئیس مجلس ملی پاکستان با محکومیت مداخله خارجی در امور داخلی این کشور رسما هرگونه عدم اعتماد علیه «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان برپایه مداخله خارجی را مردود اعلام کرد. جلسه نهایی برای رای گیری درخصوص طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر این کشور امروز به ریاست قاسم خان سوری» نائب رئیس مجلس پاکستان برگزار شد. ریاست مجلس پاکستان طرح ارائه شده از اپوزیسیون برای عدم اعتماد علیه عمران‌خان را مغایر با قانون اساسی کشور و استقلال و حاکمیت کشور دانست‌. قاسم خان سوری با مردود اعلام کردن طرح ارائه عدم اعتماد علیه نخست وزیر پاکستان اعلام کرد: به هیچ قیمتی براساس مداخله خارجی و توطئه، طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر پاکستان یا برکناری دولت قابل قبول نیست. نمایندگان مجلس از حزب حاکم پاکستان با سردادن شعارهای ضدآمریکایی اپوزیسیون را به شدت سرزنش کردند. وزیر اطلاع رسانی پاکستان در این جلسه که البته بدون حضور عمران‌خان نخست وزیر این کشور برگزار شد، اعلام کرد: اوایل ماه گذشته سفیر پاکستان در یک کشور خارجی متوجه رفتار غیردیپلماتیک کشور میزبان شده و نامه‌ای مبنی بر حمایت از طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر پاکستان دریافت می‌کند. وی تاکید کرد: مردم پاکستان هرگز مداخله خارجی را نپذیرفته و مقابل تهدیدات علیه استقلال و حاکمیت کشورشان تسلیم نمی‌شوند. عمران‌خان سومین نخست وزیر پاکستان است که با چالش عدم اعتماد از سوی اپوزیسیون در مجلس مواجه می شود. وی پیش‌تر اعلام کرده بود که از سوی آمریکا تهدید شده و این کشور درپی توطئه علیه یک دولت منتخب در پاکستان است. عمران‌خان همچنین اپوزیسیون را به همدستی با توطئه خارجی از جمله آمریکا برای از بین بردن نظام دمکراتیک متهم کرده است. اپوزیسیون پاکستان مدعی خاتمه دادن به دولت عمران‌خان است و برای تصدی کرسی نخست وزیر «شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ نواز و رهبر جناح مخالف در مجلس را به عنوان نامزد مشترک معرفی کرده است.

منبع:شبکه خبر

مسری‌ترین جهش ویروس کرونا کشف شد

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد جهش جدید ویروس کرونا که به نام «XE» شناخته می‌شود، به نظر می‌رسد ۱۰ درصد بیشتر از زیرسویه «BA.۲» امیکرون که مسری‌ترین سویه شناخته شده است، قابلیت انتقال پذیری دارد. به گفته سازمان جهانی بهداشت، XE، یک سویه نوترکیب از دو زیرمجموعه BA.۱ و BA.۲، است و همچنان به جهش امیکرون تعلق دارد. در این گزارش آمده است: «برآوردهای اولیه حاکی از آن است که این جهش نوترکیب حداقل ۱۰ درصد مسری‌تر از امیکرون پنهان‌کار است که به عنوان مسری‌ترین جهش ویروس کرونا شناخته می‌شود.» سویه مذکور نخستین بار در اواسط ماه ژانویه در انگلیس شناسایی شد و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ۱۰ درصد قابل انتقال‌تر از زیر سویه BA.۲ است. به گفته سازمان جهانی، بهداشت در حال حاضر گونه فرعی BA.۲ سویه غالب ویروس کرونا در سراسر جهان است که تقریباً ۸۶ درصد از تمام موارد توالی شده را تشکیل می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حکمتیار توطئه خاموش آمریکا در افغانستان را فاش کرد

«گلبدین حکمتیار» رئیس حزب اسلامی در افغانستان اعلام کرد که «آمریکا پس از چاپ پول افغانی بخش عمده‌ای از آن را در اختیار جبهه مقاومت و جبهه آزادی خود خوانده قرار خواهد داد و آنها ابزار اجنبی خواهند شد».وی افزود که این اقدام آمریکا سبب نگرانی شدید افغان‌ها شده است. حکمتیار در نمازجمعه کابل گفت که قرار بود این موضوع در نشست احتمالی هیئت آمریکا با هیئت طالبان در قطر نهایی شود. رئیس حزب اسلامی اظهارداشت که برای مردم افغانستان طرف شدن در بحران اوکراین نادرست است و چاپ پول در آمریکا نیز دو اشتباه بزرگ و جبران ناپذیر است که نباید انجام شود. وی تاکید کرد که «پذیرش چاپ پول در آمریکا مانند تسلیم شدن به بدترین شرط واشنگتن و تکرار تجربه بد حکومت ائتلافی به رهبری استاد ربانی است.»

منبع: تسنیم

تل‌آویو دست به دامن مصر شد

برخی منابع مصری اعلام کردند که پنجشنبه گذشته تماس‌ها و گفتگوهایی بین عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر و ایال هولتا، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیرامون تشدید تنش و درگیری‌ها در اراضی اشغالی صورت گرفته است. این منابع در گفتگو با روزنامه «العربی الجدید» تاکید کردند که رژیم صهیونیستی خواستار مداخله فوری مصر برای جلوگیری از انفجار اوضاع در اراضی اشغالی شده است. به گفته این منابع، دولت رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی در سایه تمرکز بر مقابله با تهدیدات ایران علیه تل آویو، تمایلی به ورود به نبرد با فلسطینیان ندارد. به گفته این منابع، دولت رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی در سایه تمرکز بر مقابله با تهدیدات ایران علیه تل آویو، تمایلی به ورود به نبرد با فلسطینیان ندارد. منابع مصری اشاره کردند که در شرایطی که قاهره ناچار به مشارکت در اجلاس النقب و قرار گرفتن در جبهه مقابل ایران شد، تنش و درگیری های اخیر مصر را به جایگاه طبیعی خود به عنوان میانجی تلاش‌ها برای آرام سازی اوضاع و نجات دهنده رژیم صهیونیستی قرار داد، آن هم پس از اینکه این کشور تحت فشارهای امارات مجبور به اتخاذ مواضعی در رابطه با مسائل منطقه‌ای در سایه بحران اقتصادی خود شده بود. در اجلاس النقب وزرای خارجه رژیم صهیونیستی، مصر، امارات، مراکش، بحرین و آمریکا حضور داشتند. منابع مصری تاکید کردند که مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خواستار مداخله فوری قاهره برای جلوگیری از تشدید تنش و انفجار اوضاع به ویژه با فرا رسیدن ماه رمضان شده تا این رژیم بتواند نقص‌ها و کاستی‌های امنیتی خود را جبران کند. در همین راستا، مسئولان مصری طی ساعات گذشته تماس‌هایی با رهبران جهاد اسلامی جهت جلوگیری از درگیری نظامی در کرانه باختری به ویژه پس از اتفاقات اخیر در جنین و اعلام آماده باش گروهان‌های قدس داشته است. این منابع همچنین از مشورت مصر و قطر در مورد راه‌های آرام سازی اوضاع در اراضی اشغالی در شرایط فعلی خبر دادند. قطر نیز همانند مصر یکی از میانجی‌های مهم در رابطه با مسئله فلسطین است.

منبع: تسنیم

مصرف برق کشور رشد کرد

مصطفی رجبی مشهدی از رشد ۴ درصدی مصرف برق از ابتدای سال جاری تا پایان روز ۱۳ فروردین در کشور خبر داد و با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف شده است، اظهار کرد: بیشترین مصرف برق از ابتدای سال تا روز ۱۳ فروردین در استان‌های تهران، فارس و زنجان ثبت شده است. رشد مصرف برق در این ۳ استان بیش از ۱۰ درصد بوده است. سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه افزایش مصرف برق در استان‌هایی که تردد بیشتری درآن‌ها انجام شده و یا صنعتی هستند رخ داده است، ادامه داد: در استان‌های کرمانشاه، سمنان و سیستان و بلوچستان کمترین رشد مصرف برق ثبت شده است. رجبی مشهدی افزود: با افزایش دمای هوا تا اواسط هفته، روند مصرف برق را نیز افزایش خواهد داد البته هم اکنون برای تولید برق مشکلی وجود ندارد، اما بازهم مشترکین باید در میزان و شیوه‌های مصرف برق دقت داشته باشند. وی با بیان اینکه با کاهش دمای هوا در اواسط هفته آینده روند مصرف کاهشی خواهد شد، گفت: برای هفته آینده زمان اوج مصرف باید به ۴۲ هزار مگاوات در شب برسد البته میزان مصرف برق با بازگشایی مدارس و بازگشت ساعات کاری به پیش از شروع کرونا در روز نیز افزایش می‌یابد.

منبع:مهر

قیمت زولبیا و بامیه اعلام شد

علی بهره مند در مورد قیمت زولبیا و بامیه در ماه رمضان، اظهار کرد: قیمت زولبیا و بامیه امروز از سوی سازمان صمت استان تهران تعیین و ابلاغ شد که بر این اساس، قیمت این محصولات در واحدهای درجه یک کیلویی ۷۰ هزار تومان و در واحدهای درجه دو کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش خواهد رسید.رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران افزود: سال گذشته قیمت زولبیا و بامیه در واحدهای درجه یک کیلویی ۴۸ هزار تومان بود که امسال به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ‌ها تغییر کرد. وی ادامه داد: البته نرخ برخی از مواد اولیه مورد استفاده در قنادی‌ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. بهره مند گفت: دولت برای تنظیم بازار ماه رمضان اقدام به توزیع شکر و روغن با نرخ دولتی برای واحدهای قنادی کرده است اما کفاف واحدها را نمی‌دهد.

منبع:مهر

تیراندازی در کالیفرنیا ۶ کشته برجای گذاشت

پلیس آمریکا اعلام کرد که در حادثه تیراندازی در مرکز ایالت کالیفرنیا به سوی ۱۵ نفر، ۶ تَن کشته شدند. بر اساس اعلام پلیس آمریکا، در این حادثه ۹ نفر نیز زخمی شده اند. پلیس ایالت کالیفرنیا تا کنون جزئیات اندکی را درباره حادثه امروز ارائه کرده است. تا کنون اطلاعات بیشتری در خصوص هویت و یا بازداشت عامل این تیراندازی منتشر نشده است.در حالی که روزانه خبرهای متعددی در خصوص تیراندازی در آمریکا و آمار بالای جان باختگان در این حوادث منتشر می‌شود، لابی قدرتمند سلاح اجازه نمی‌دهد که قانونی در خصوص اعمال محدودیت بر حمل سلاح در این کشور تصویب شود. در دسترس بودن سلاح گرم در آمریکا و فروش انواع مختلف آن در فروشگاه‌ها سبب شده تا اغلب مردم اسلحه شخصی در اختیار داشته باشند و به همین علت آمار قتل و کشتار در این کشور با استفاده از سلاح گرم بسیار بالا است.

منبع:مهر

کشتی توقیف شده یمنی ها به الحدیده برگشت

شرکت نفت یمن از ورود کشتی حامل مازوت به بندر الحدیده پس از مدت قریب به سه ماه توقیف از سوی متجاوزان خبر داد، اما اعلام کرد که هنوز سه کشتی حامل بنزین از سوی دشمن توقیف هستند. عصام یحیی المتوکل سخنگوی شرکت نفت دولت نجات ملی یمن گفت: کشتی سیبلاندر سافیر پس از اینکه ۸۸ روز توقیف بود وارد بندر الحدیده شد. وی افزود: ائتلاف سعودی همچنان سه کشتی را در سواحل جیزان، در توقیف دارد. المتوکل ابراز امیدواری کرد که هانس گروندبرگ نماینده سازمان ملل در امور یمن در راستای تسریع اجرایی آتش بس اعلام شده حرکت کند و به منظور رفع بحران سوخت، دیگر کشتی‌های توقیف شده دیگر هم به بندر الحدیده برسند.

منبع:مهر

ریاض اولین ناوچه را از اسپانیا تحویل گرفت

منابع اسپانیایی اعلام کردند که ریاض نخستین ناوچه خود تحت عنوان «الجبیل» ساخت شرکت ناوانتیا را در خلیج کادیز اسپانیا دریافت کرد. بر اساس این گزارش، این نخستین ناوچه از ۵ ناوچه خریداری شده توسط عربستان بود که شرکت اسپانیایی تا پیش از پایان سال ۲۰۲۴ به عربستان تحویل خواهد داد. منابع اسپانیایی اعلام کردند که عربستان از طریق عقد قرارداد با این شرکت اسپانیایی، حدود ۶ هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم طی ۵ سال ایجاد کرد. در مراسم تحویل این ناوچه عزام بن عبدالکریم القین سفیر عربستان در مادرید، فهد بن عبدالله الغفیلی فرمانده نیروی دریایی عربستان و آنتونیو مارتوریل لاکاوی فرمانده نیروی دریایی اسپانیا، ریکاردو دو مینگیث رئیس شرکت ناوانتینا و ولید ابوخالد مدیرعامل شرکت صنایع نظامی عربستان، حضور داشتند. از سوی دیگر روزنامه عکاظ عربستان اشاره کرد که طول این ناوچه به ۱۰۴ متر و ظرفیت حمل آن به صد نفر کادر و نیرو می‌رسد.

منبع:مهر

بمب کاروان لجستیک نظامیان آمریکا را زمین گیر کرد

یک منبع امنیتی از هدف قرار گرفتن یک کاروان لجستیک متعلق به نظامیان آمریکایی در استان صلاح الدین خبر داد. این منبع افزود که یک کاروان شامل کامیون‌های حامل مواد لجستیک برای ائتلاف بین المللی تحت سرکردگی آمریکا در استان صلاح الدین هدف انفجار یک بمب قرار گرفت. وی همچنین گفت که این انفجار تلفاتی به همراه نداشته است.

منبع:مهر

رئیس‌جمهور با ایتام شیرخوارگاه شبیر افطار کرد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی یکشنبه شب با حضور در مجموعه شیرخوارگاه و خانه نوباوگان شبیر در فضایی گرم و صمیمی روزه نخستین روز از ماه مبارک رمضان را همراه و در کنار ایتام افطار کرد.رئیس‌جمهور، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، سر سفره افطار کنار جمعی از کودکان و نوجوانان نشست و ضمن گفتگوی صمیمانه با ایشان، روزه خود را افطار کرد.

منبع:مهر

«خندوانه» متوقف شد

برنامه «خندوانه» از ابتدای نوروز با ویژه‌برنامه‌هایی گفتگومحور و عیدانه روی آنتن شبکه نسیم رفت و حالا در ابتدای ماه مبارک رمضان پخش این برنامه‌ها پایان یافته است. صفحه رسمی «خندوانه» در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است که پخش برنامه از عید فطر از سر گرفته خواهد شد. در این اطلاع‌رسانی با تبریک ماه مبارک رمضان آمده بود که «خندوانه» از عید فطر بازمی‌گردد. برنامه «خندوانه» با اجرا و کارگردانی رامبد جوان و تهیه‌کنندگی سیدعلی احمدی روی آنتن شبکه نسیم رفت و تاکنون بیش از ۸۰۰ قسمت از آن به تولید رسیده است.

منبع:مهر

سامانه جامع حمایت از زنان و کودکان راه اندازی شد

رئیس گروه حمایت از حقوق زنان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت که سامانه جامع حمایت از زنان و کودکان به ‌منظور ثبت اطلاعات زنان مراجعه‌کننده به دفاتر حمایت خانواده و پیگیری دریافت خدمات ایجاد و راه‌اندازی می‌شود. نادیا محمدپور رئیس گروه حمایت از حقوق زنان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان این‌که احیای حقوق عامه از سفارشات مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست محترم قوه قضائیه است گفت: ارائه خدمات موثر و اثربخش به ارباب‌رجوع که همان تکریم ارباب‌رجوع است بخشی از احیای حقوق عامه به ویژه درباره اقشار آسیب‌پذیر جامعه به خصوص زنان و کودکان را شامل می‌شود به همین منظور دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان از سال ۱۳۸۳ در قوه قضائیه ایجاد شد و براساس شرح وظایف خود هر روز تعداد کثیری از زنان و کودکان با دلایل مختلف برای رفع ابهام حقوقی، قضائی یا سایر مشکلاتی که دارند به این دفاتر در دادگستری‌ها مراجعه می‌کنند. وی افزود: از آنجایی که تاکنون هیچ یک از این اقدامات با توجه به فراوانی تعداد مراجعه‌کنندگان و گسترده بودن خدمات ارائه شده در جایی ثبت و ضبط نشده امکان گزارش‌گیری و بررسی اثربخشی این خدمات ارائه شده به مراجعه و چگونگی رفع مشکلات آن‌ها به صورت جامع در دسترس نیست. محمدپور بیان کرد: امروزه با ایجاد سامانه‌های الکترونیکی و امکان ثبت اطلاعات و خدمات به‌صورت برخط و روزانه این فرصت فراهم شده تا بانک اطلاعات جامعی ایجاد شود تا ضمن دسترسی به این اطلاعات و نظارت بر نحوه عملکرد بخش‌های مختلف نسبت به تحلیل اطلاعات اقدامات و خدمات ارائه شده، کیفیت آن‌ها، سرعت پاسخگویی و ... اقدام کرده و نتایج به دست آمده به ‌منظور ارائه خدمات بهتر و بهبود رویه برنامه‌ریزی‌ها به کار بست. رئیس گروه حمایت از حقوق زنان و خانواده اظهار کرد: با توجه به اینکه در ساختار جدید معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، مسئولیت هدایت و نظارت بر عملکرد دفاتر حمایت از زنان و کودکان دادگستری‌ها برعهده دفتر امور زنان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری نهاده شده لذا به ‌منظور یکنواخت کردن فرایند عملکرد این دفاتر، لازم است که اطلاعات زنان و کودکان مراجعه‌کننده به دفاتر حمایت و ارجاعات آن‌ها و بسته‌های خدمتی دریافتی و سایر اقدامات منطبق با وظایف این دفاتر در یک سامانه جامع و کامل ثبت و ضبط شود. وی بیان کرد: سامانه جامع حمایت از کودکان، زنان و خانواده طراحی و ایجاد شد تا امکان پیگیری ارجاعات و حصول نتیجه از طریق بخش‌های مختلف داخلی قوه از جمله دادستانی و یا سایر دستگاه‌های همکار (مانند سازمان بهزیستی،کمیته امداد امام خمینی(ره) و ...) میسر شود. محمدپور در پایان مراحل پیشرفت ایجاد سامانه را بیان کرد و گفت: پیش تولید این سامانه با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در حال ارزیابی، اصلاح و نهایی شدن است و فاز اول در دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری سه استان منتخب به‌صورت آزمایشی اجراء خواهد شد و در فاز بعدی سایر استان‌ها را تحت پوشش قرار خواهد داد.

منبع:ایسنا

کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی بالا رفت

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران نرخ کرایه و بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در سالجاری ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت که براساس اعلام فرمانداری تهران از اول اردیبهشت این افزایش اعمال خواهد شد. اعضای شورای شهر تهران در بهمن ماه سال گذشته، لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی و نرخ بلیت مترو و اتوبوس را بررسی کردند و بعد از رایزنی های مختلف مصوب شد که حداکثر نرخ کرایه حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس، مترو و تاکسی ۲۵ درصد باشد. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی شهر تهران به‌طور متوسط ۲۵ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد؛ اما از آنجایی که در برخی خطوط مبلغ کرایه خرد و نامتناسب است مقرر شد که به آن ها اجازه داده شود که تا سقف حداکثر ۳۵ درصد افزایش کرایه داشته باشند تا نرخ کرایه متناسب و رند شود. در این میان البته نرخ کرایه خطوط مینی بوسرانی هم در سال جدید ۱.۲ نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی آنهم بر مبنای طول خطوط تعیین شده است. همچنین طبق مصوبه شورا مقرر شد که افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی همچون اتوبوس در شهر تهران نیز در سال ۱۴۰۱، به‌طور میانگین ۲۵ درصد و تا ۳۵ سقف درصد نسبت به نرخ‌های پایه مصوب سال ۱۴۰۰ افزایش یابد. براین اساس نرخ بلیت متروی تهران هم برای سال آتی با ۲۵ درصد افزایش در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید که نرخ بلیت خط تک سفره ۲۵۰۰، بلیت تک سفره حومه(خط ۵) ۱۵۰۰ تومان، تک سفره هشتگرد ۷۵۰۰ تومان و بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. این درحالی است که این مبالغ برای بلیت تک سفره است و بلیت های مدت دار نیز براساس مبلغ پرداختی، شارژ می شود.همچنین براساس مصوبه شورای شهر تهران همچون سنوات گذشته خانواده شهدا، معلولین، جانبازان از تحفیف ۱۰۰ درصد و دانش آموزان و دانشجویان از تخفیف ۵۰ درصد بلیت مترو و اتوبوس برخوردارند و خبرنگارانی که طرح ترافیک نگیرند نیز می‌تواننداز کارت بلیت ۴۰۰ هزار تومانی و افراد بالای ۶۵ سال دارای کارت منزلت هم از تخفیف ۹۰ درصد استفاده می کنند. ناصر امانی نماینده شورای شهر تهران در هیات تطبیق فرمانداری به ایسنا گفت: فرمانداری تهران مصوبه شورای شهر در مورد افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرابه تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس را تصویب کرده است و براین اساس مقرر شده که از ابتدای اردیبهشت ماه افزایش نرخ‌ها اعمال شود.

منبع:ایسنا

ناجا از شگرد جدید کلاهبرداری هشدار داد

چند روزی است که لینکی با عنوان «هدایای رایگان برای نوروز» منسوب به بانک ملی ایران در صفحات و فضای مجازی دست به دست می شود که شگرد جدید کلاهبرداران برای سوء استفاده و خالی کردن حساب بانکی مشتریان گرانقدر است.بنابر اعلام روابط عمومی بانک ملی ایران، در این شیوه عنوان می شود که فرد باید برای دریافت جایزه کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی از طریق کلیک کردن روی لینک ضمیمه شده در نظرسنجی بانک ایران ملی ایران شرکت کند. همین مقدار کفایت می کند تا مخاطب برای کلیک کردن روی لینک مدنظر ترغیب شود اما این کار تنها سرآغاز یک کلاهبرداری اینترنتی و فرصتی برای استفاده از غفلت کاربر خواهد بود. بانک ملی ایران بارها درباره کلاهبرداری های اینترنتی و عدم استفاده از صفحات یا لینک های مشکوک و غیرمعتبر هشدار داده و برای جلوگیری از شگردهای کلاهبرداران و متضرر شدن مشتریان گرانقدر درخواست دارد مشتریان عزیز به این گونه پیام ها اعتنایی نکرده و همواره هوشیاری لازم را در جهت محافظت از حساب و اطلاعات بانکی خود داشته باشند. کارت هدیه مجازی در «نشان بانک» اپلیکیشن ایوا و سامانه «بام» و پاکت هدیه در اپلیکیشن «بله» به سادگی قابل دریافت هستند.

منبع:ایسنا

طرح ترافیک به جاده ها برگشت

رییس پلیس راهور تهران بزرگ از آغاز دوباره اجرای طرح ترافیک پایتخت از ۱۵ فروردین ماه خبر داد و گفت: طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۷ اجرا خواهد شد. سردار محمدحسین حمیدی درباره اجرای طرح ترافیک پایتخت گفت: طرح ترافیک تهران از روز پانزدهم فروردین ماه آغاز می‌شود. ساعت اجرای طرح از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۷ است. وی با قدردانی از همراهی رانندگان با پلیس راهور در روز چهاردهم فروردین ماه گفت: از مردم بابت همراهی و رعایت قوانین در روز ۱۴ فروردین تشکر می‌کنم. در این روز علیرغم بازگشایی مدارس و فضاهای آموزشی و افزایش حجم تردد شاهد ترافیک روان بودیم و کمترین میزان تخلفات به ثبت رسید. وی ادامه داد: رانندگان توجه داشته باشند که طرح ترافیک از ۱۵ فروردین ماه آغاز شده و دوربین‌های پایتخت تردد در این محدوده را رصد می‌کنند. سردار حمیدی افزود: همچنین ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک می‌توانند تا قبل از ساعت ۹ از یک‌بار خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۶ از یک‌بار ورود رایگان به این محدوده داشته باشند.

منبع:ایسنا

زنوزی قید واگذاری را زد

مالک باشگاه تراکتور اعلام کرد که دیگر قصد واگذاری این باشگاه را ندارد.مهندس محمدرضا زنوزی مطلق در جمع اعضای کادرفنی و بازیکنان، اظهار کرد: حضور در رتبه سیزدهم برازنده نام تراکتور، هواداران، شما، من، کادرفنی و ارکان مدیریتی باشگاه نیست. انتظارم از شما بیشتر است. تراکتور از نظر نفرات و اعتبار تیم کوچکی نیست. بازیکنان بزرگی در ابتدای فصل و نیم فصل جذب شده‌اند. همچنین بازیکنان بزرگی از فصل‌های گذشته در تیم حضور داشتند و من از جایگاه فعلی تراکتور رضایت ندارم. زنوزی با بیان اینکه طلب بازیکنان پرداخت خواهد شد، افزود: شاید از نظر مالی کمی در سختی بودید، ولی نه در این حد که چنین نتایجی کسب شود. میزان دریافتی بازیکنان سایر تیم‌ها از تراکتور کمتر است. بازیکنان فصول گذشته که در تیم حضور دارند و یا جدا شده‌اند، طلب‌شان را به طور کامل دریافت کرده‌اند. بنده به مدیرعامل و سرمربی تیم هم اعلام کرده‌ام که حق و حقوق بازیکنان پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه بدشانسی در نتایج اخیر تراکتور دخیل بوده است، بیان کرد: طلب بازیکنان در زمان گسترش فولاد و در چهار سال اخیر در تراکتور به طول کامل پرداخت شده است. جایگاه فعلی تیم برازنده شما و هواداران نیست. در یکسری بازی‌ها شانس دخیل بوده است، مثل بازی‌های اخیر که دو پنالتی از دست دادیم. این موضوع در فوتبال طبیعی است و هر بازیکنی حق اشتباه دارد. زنوزی ضمن تاکید بر اینکه تراکتور واگذار نخواهد شد، گفت: بیاییم برای این هفت بازی یک تیم دیگری باشیم. به این هفت بازی به چشم هفت فینال نگاه کنیم. شما استحقاق حضور در جمع سه تیم را داشتید. یکسری حواشی هم به این موضوع دامن زده که فوتبالی نبود. مثلا می‌گفتند می‌خواهد تیم را تحویل دهد که نشد. من این جا اعلام می‌کنم که با توجه به اینکه کسی تراکتور را تحویل نگرفت، ما دیگر قصد واگذاری نداریم. من نمی‌توانم بنشینم و ببینم عشق هواداران به خاطر ندانم کاری یک عده پرپر شود. وی افزود: تراکتور عشق هواداران است و نمی‌شود به خاطر چند نفر از آن بگذریم. در این تیم سرمایه گذاری شده و شما سرمایه‌های باشگاه و یک مجموعه هستید. این اجازه را هم نمی‌دهیم که یک عده به اهدافشان برسند. زنوزی تاکید کرد: با هماهنگی و همکاری استاندار محترم آذربایجان شرقی جناب دکتر عابدین خرم تلاش می‌کنیم که تراکتور را در بورس به هواداران عرضه کنیم و در این مسیر از آقای استاندار تشکر می‌کنیم که حامی و پشتیبان تراکتور، هواداران و مردم آذربایجان هستند. وی خاطرنشان کرد: طی یک مصاحبه می‌گویم که چه اتفاقاتی در فوتبال رخ می‌دهد. این که چرا تیم‌های خصوصی را می‌خواهند نابود کنند. باتوجه به اینکه دیگر قصد واگذاری تراکتور را ندارم، باید از امروز تیم متفاوتی باشیم. فوتبالی بازی کنید که برازنده شما و نام بزرگ تراکتور است. شما این بازی را انجام دهید ما هم از فردا در خدمت شما خواهیم بود. مالک تراکتور در پایان تاکید کرد: به خدا قسم شما می‌توانید تیم‌های بزرگ را شکست دهید. با اینکه تیم تقویت نشده بود، شما نتیجه خوبی در آسیا کسب کردید، تیم کنونی به مراتب قدرتمندتر است. ما برای برد می‌رویم و من قول می‌دهم که پاداش‌های خوبی به شما داده شود. تیم بسیار خوبی برای سال آینده با حضور این بازیکنان و اضافه شدن بازیکنان دیگر خواهیم بست.

منبع:ایسنا

شاهین وارد بورس شد

مدیر عملیات عرضه بورس کالا جزئیات پذیرش خودروی شاهین در این بازار را تشریح کرد. احمد رحیمی با بیان اینکه خودروی شاهین در بورس کالا پذیرش شده است، اظهار کرد: با توجه به مستنداتی که ارائه شده و انجام همه مراحل قانونی، طبق مصوبات شورای عالی بورس، پذیرش انجام و مقرر شده است که 80 درصد از تولید سالانه این خودرو از طریق بورس عرضه شود. وی ادامه داد: عرضه کالا به صورت فیزیکی است واینکه چطور عرضه می شود، میزان پرداخت اولیه چقدر است، چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند و ... با اطلاعیه ای که از سوی بورس کالا منتشر می شود، مشخص خواهد شد. تاریخ دقیق عرضه مشخص نیست اما بعد از تعطیلات نوروز در اولین فرصت انجام می‌شود. مدیر عملیات عرضه بورس کالا به این سوال که آیا خودروهای دیگری در بورس کالا پذیرش خواهند شد یا خیر، پاسخ داد: شاهین به صورت نمونه پذیرش شده است. زمانی که عرضه صورت گیرد و معاملات انجام شود، مزایا و معایب آن بررسی می‌شود و اگر این روند قابلیت ادامه دادن داشته باشد، برای پذیرش سایر خودروها در بورس اقدام می شود.

منبع:ایسنا

ترامپ وعده توافق یک هفته ای داد

رئیس جمهور سابق آمریکا در جمع حامیان خود در میشیگان، جو بایدن را بخاطر مذاکرات وین و نقش چین و روسیه برای پیشبرد مذاکرات وین مورد انتقاد قرار داد و کشور آمریکا و سیاستمداران آن را احمق توصیف کرد. به گزارش نیوز مکس، ترامپ در ادامه مذاکرات وین را فاجعه توصیف کرد و گفت: «هیچ کس نمیتواند باور کند که چه اتفاقی افتاده است. ما همه چیز را که برای بدست آوردن آن‌ها با ایران جنگیده بودیم از دست می‌دهیم.» او همچنین با نادیده گرفتن خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام در سال ۲۰۱۸، ادعا کرد که اگر خودش رئیس جمهور شده بود ظرف یک هفته توافق جدیدی با ایران امضا میکرد. ترامپ همچنین از بایدن و وزارت خارجه آمریکا به دلیل شکست در متوقف کردن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و گفت: «ما کارت داریم. ما همه کارت‌ها را داشتیم. ما هنوز کارت داریم. اگر دولت بایدن می‌دانست چگونه با آن‌ها بازی کند، هنوز هم برگ برنده داشت. تنها چیزی که آن‌ها در آن خوب هستند تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات است.» رئیس جمهور سابق آمریکا، بایدن را مسئول زوال آمریکا دانست و گفت: «مردم آمریکا در خطرناک‌ترین دوره زندگی می‌کنند و رئیس‌جمهوری دارند که نمی‌داند چه می‌گذرد، او نمی‌داند چه می‌کند و نمی‌داند چه می‌گوید یا کجاست. هیچ کاری نمی‌توان برای افول روحی و جسمی جو بایدن انجام داد.» ترامپ همچنین اظهار داشت که با وجود خبرهایی از چین و روسیه و ایران و دیگران، بزرگترین خطر آمریکا کشورهای خارجی نیستند، بلکه سیاستمداران تندرویی که در حال حاضر در قدرت هستند، تهدیدی برای نابودی این کشور هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حمله سایبری توربین‌های بادی آلمان ها را از کار انداخت

شرکت آلمانی نوردکس به همراه تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه خود در زمینه ساخت و راه اندازی شبکه‌های توربین‌های بادی فعالیت می‌کند. این شرکت حمله سایبری به خود را تایید کرده است. به گزارش رویترز، این حمله سایبری از پنج شنبه گذشته آغاز و باعث از کار افتادن سیستم‌های فناوری اطلاعات نوردکس در سراسر آلمان و مختل شدن کسب و کار این شرکت شده است. نوردکس می‌گوید در حال بررسی این حمله است و از اولین ساعات وقوع آن از این موضوع مطلع شده است. در عین حال تعداد زیادی از کارکنان، مشتریان و سهامداران نوردکس به همین علت آسیب دیده اند. این شرکت آلمانی توضیحات فنی خاصی در این زمینه ارائه نکرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

رئیس جمهور دستور برخورد با مقصران حادثه مشهد را صادر کرد

حجت الاسلام رئیسی در جلسه هیات دولت ضمن ابراز ناخشنودی از حواشی مسابقه تیم ملی فوتبال در مشهد، خواستار برخورد جدی با عوامل خاطی شد. گفتنی است، بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان از سری مسابقات جام جهانی قطر در تاریخ ۹ فروردین در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد مقدس برگزار شد که با حواشی همراه بود. در حالی که بخشی از سهمیه بلیت‌های بازی متعلق به بانوان بود، آن‌ها نتوانستند وارد ورزشگاه شوند و همین موضوع به محل بحث در بین اهالی فوتبال و مسئولان تصمیم‌گیر تبدیل شده است. فرماندار مشهد به علت «بروز برخی حواشی و اتفاقات بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان و هوادارانی که نتوانستند برای دیدن مسابقه فوتبال وارد ورزشگاه امام رضا (ع) شوند» عذرخواهی کرده است. در پی ایجاد این حواشی، حجت الاسلام رئیسی وزیر کشور را برای بررسی دقیق اتفاقات بازی ایران و لبنان، انجام اقدامات لازم و ارائه گزارش موظف کرد. احمد وحیدی هم دو روز پیش در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد گفت: رسیدگی به حادثه ورزشگاه، در جلسه مفصلی که معاونت امنیتی انتظامی با مسئولان ذیربط فدراسیون، وزارت ورزش، ناجا و قوه قضاییه تشکیل داد و همه ابعاد موضوع بررسی و جزئیات موضوع انجام شد، انشاالله جمع بندی به زودی به رئیس جمهور ارائه می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سفره‌های افطار به صحن های مسجدالحرام و مسجد النبی برگشت

روزنامه الیوم چاپ عربستان در حساب کاربری خود در یوتیوب تصاویری از افطار عمره گزاران و نماز گزاران در مسجدالحرام منتشر کرد. در همین راستا خبرگزاری العربی الجدید اعلام کرد افطارهای گروهی در مسجدالحرام و مسجدالنبی پس از توقف دو ساله به دلیل تدابیر مربوط به کرونا بار دیگر از سرگرفته شد. در دو سال گذشته که به دلیل شیوع بیماری کووید۱۹ سفره‌های افطار در ماه مبارک رمضان از مسجد الحرام و مسجد النبی جمع شده بود، امسال با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بار دیگر برای روزه‌داران و زائران برپا شد. براساس این گزارش، سفره‌های افطاری پس از اذان مغرب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل‌های از قبل مشخص شده گسترده شد که بیش از دو هزار نفر در آن افطار کردند. طبق این تصمیم مسئولان سفره‌ها باید با در نظر گرفتن فاصله اجتماعی از سفره‌ها و ظرف‌های یکبار مصرف برای افطار استفاده کرده و همچنین پخش افطاری با دستکش یکبار مصرف باشد و همچنین باید هنگام توزیع نوشیدنی‌های داغ از استفاده از لیوان‌های پلاستیکی پرهیز کنند. عربستان روز ۶ مارس از لغو محدودیت‌های کرونایی از جمله اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در مسجدالحرام، مسجدالنبی و دیگر مساجد این کشور خبر داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

واردات گندم نیاز کشور را مرتفع کرد

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به رفع کسری نیاز کشور از طریق واردات، کمبودی در عرضه گندم واحدهای نانوایی نداریم. آقای علیقلی ایمانی گفت: با توجه به آنکه روسیه ۴۷ تا ۴۸ میلیون تن و اوکراین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تن گندم صادر می‌کند؛ بنابراین با درگیری روسیه و اوکراین قیمت جهانی گندم بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است. به گفته او، با توقف صادرات روسیه این نگرانی در جهان به وجود آمد که در برخی کشورها قحطی نان اتفاق بیفتد. ایمانی می‌گوید: بنابر آمار حدود ۵ میلیون تن گندم با احتساب ذخایر استراتژیک وارد شده که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم. آمارها نشان می‌دهد که در سال زراعی ۱۴۰۰_۹۹، حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تولید شد که ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از این میزان خرید تضمینی شده است. مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به پراکنش بارش و شرایط مساعد بارندگی نسبت به سال قبل و نزدیک شدن به فصل برداشت این امیدواری وجود دارد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، از حدود ۶ میلیون هکتار بیش از ۱۰ میلیون تن گندم تولید شود که با احتساب ذخایر استراتژیک نیازی به واردات نداریم. طبق گفته مسئولان اتحادیه و تشکل‌ها سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن گندم مورد استفاده قرار می‌گیرد که سال گذشته به سبب شرایط خشکسالی بخشی از گندم مورد نیاز از طریق تولید داخل تامین شد که با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و شرایط جوی پیش بینی می‌شود که سال زراعی فعلی نیازی به واردات نداشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

رئیس طالبان کشت‌ مواد مخدر را ممنوع کرد

ملاهبت‌الله، رئیس طالبان امروز در پیامی به تمام شهروندان افغانستان اعلام کرد که از تاریخ صدور این فرمان کشت کوکنار در تمام این کشور مطلقا ممنوع است وهیچکس نمی‌تواند برای کشت این بوته تلاش کند. در این پیام آمده است که ‏اگر کسی تخلف کند، کشت او از بین برده می‌شود و با متخلفین طبق شریعت اسلامی برخورد صورت می‌گیرد. رئیس طالبان گفته است که در سراسر افغانستان استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد مخدر جدا ممنوع است. روز گذشته سخنگویان طالبان اعلام کردند که قرار است امروز یکشنبه فرمان مهم ملا هبت‌الله آخوندزاده، رئیس این گروه در یک نشست خبری اعلام شود. رسانه ها گمانه زنی کرده بودند که فرمان رئیس طالبان درباره آموزش دختران باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انفجار در معدن محور هراز را غبار الود کرد

معاون سازمان راهداری گفت: دیروز به دلیل رانش و ریزش معدن، گردوخاک به محور هراز وارد شد که مسئولیت آن بر عهده وزارت صمت است. آقای رضا اکبری گفت: حادثه ریزش کوه در محور هراز بررسی شده و گرد و خاکی که وارد مسیر شده هم ناشی از ریزش کوه در معدن بخش خصوصی بوده است. با توجه با آنکه ممکن است انفجاری در این معدن صورت گرفته باشد تحقیقات و بررسی های لازم در این زمینه در حال انجام است. به گفته معاون راهداری سازمان راهداری این معدن در منطقه بلده شهرستان آمل بوده و به بخش خصوصی تعلق دارد و با توجه به این‌که در حریم جاده نیست، مسئولیتی بابت آن نداشتیم. طبق اعلام سازمان راهداری اگر معدنی در حریم جاده نباشد و مسئولیت آن با دستگاه دیگری مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، در صورت اجرای عملیاتی که سبب از بین رفتن دید رانندگان در محور هراز شود، باید هماهنگی لازم با راهداری انجام شود تا بتوانیم به گونه‌ای مدیریت کنیم که چنین حوادثی رخ ندهد. معاون سازمان راهداری گفت: دیروز به دلیل رانش و ریزش معدن، گردوخاک به محور هراز وارد شد که مسئولیت آن بر عهده وزارت صمت است. آقای رضا اکبری گفت: حادثه ریزش کوه در محور هراز بررسی شده و گرد و خاکی که وارد مسیر شده هم ناشی از ریزش کوه در معدن بخش خصوصی بوده است. با توجه با آنکه ممکن است انفجاری در این معدن صورت گرفته باشد تحقیقات و بررسی های لازم در این زمینه در حال انجام است. به گفته معاون راهداری سازمان راهداری این معدن در منطقه بلده شهرستان آمل بوده و به بخش خصوصی تعلق دارد و با توجه به این‌که در حریم جاده نیست، مسئولیتی بابت آن نداشتیم. طبق اعلام سازمان راهداری اگر معدنی در حریم جاده نباشد و مسئولیت آن با دستگاه دیگری مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، در صورت اجرای عملیاتی که سبب از بین رفتن دید رانندگان در محور هراز شود، باید هماهنگی لازم با راهداری انجام شود تا بتوانیم به گونه‌ای مدیریت کنیم که چنین حوادثی رخ ندهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نیروهای ائتلاف آتش بس را نقض کردند

یک مرکز فرماندهی در یمن اعلام کرد که نیروهای ائتلاف طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۶ بار آتش بس را در استان الحدیده نقض کردند. اتاق افسران هماهنگی عملیات در الحدیده شامگاه یکشنبه افزود: موارد نقض نیروهای متجاوز شامل ایجاد استحکامات رزمی در حیس، پرواز ۸ فروند هواپیمای جاسوسی در حریم هوایی حیس و جبلیه، ۱۴ مورد بمباران با استفاده از موشک و توپخانه و ۶۱ مورد نقض با گلوله های مختلف است. نقض آتش بس از سوی نیروهای ائتلاف متجاوز شنبه شب هم انجام گرفت. براساس گزارش منابع یمنی، نیروهای عربستان سعودی مناطقی در شهرستان «شدا» واقع در استان صعده یمن را هدف حملات توپخانه و موشکی قرار دادند که بر اثر آن سه غیرنظامی کشته شدند. این حملات در حالی صورت گرفته که دفتر «هانس گروندبرگ» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن شنبه اعلام کرد که آتش بس در یمن به مدت دو ماه از ساعت هفت عصر روز شنبه آغاز شده و از این ساعت تمامی عملیات نظامی تهاجمی زمینی، هوایی و دریایی متوقف خواهد شد. «یحیی سریع» در واکنش به اعلام اجرای آتش بس در یمن از سوی نماینده ویژه سازمان ملل متحد گفت: با اجرایی شدن آتش بس بشردوستانه و نظامی، ما تعهد خود را به توقف همه جانبه عملیات نظامی تا زمانی که طرف مقابل به آن ادامه دهد، اعلام می‌کنیم. عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

منبع: ایرنا

لو پن سایه به سایه مکرون ایستاد

تازه‌ترین نظرسنجی که نتیجه آن یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه منتشر شده، بخت پیروزی مکرون و لو پن را در دور نخست، به ترتیب ۲۷ و ۲۲ درصد نشان می‌دهد. برپایه این گزارش، به نظر می‌رسد که افزایش ۵ پله‌ای محبوبیت مکرون در ماه مارس به‌دلیل تاثر ثانویه بروز جنگ در اوکراین، دیگر از میان رفته است. محبوبیت مکرون در دو هفته اخیر ۲.۵ درصد کاهش یافته و محبوبیت رقیب در این مدت تغییر چندانی نداشته است. در روزهای گذشته، «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسخیرناپذیر» جایگاه سومی خود را در فهرست نامزدها تثبیت کرده است. ملانشون با جذب آرای هوادارن محیط زیست، سوسیالیست ها و دیگر هواداران چپ ۱۵ درصد شانس پیروزی در انتخابات دارد. «والری پکرس» و «اریک زمور» دو نامزد راستگرای دیگر انتخابات برای جایگاه چهارم و پنجم با یکدیگر مبارزه می‌کنند؛ تا این لحظه زمور از حزب «تسخیر مجدد» با ۱۰.۵ درصد از پکرس جمهوری‌خواه با ۹ درصد، پیشی گرفته است. «یانیک ژادو» از حزب «اروپ اکولوژی سبزها» با ۵ درصد، «فابین روسل» با ۳.۵ درصد، «ژان لاسال» ۲.۵ درصد، «نیکلا دوژن انیان»، «آن ایدالگو» و « فیلیپ پوتو» هر کدام با ۲ درصد و «ناتالی ارتو» با ۰.۵ درصد در جایگاه‌های بعدی فهرست ناکزدهای انتخابات فرانسه قرار دارند. این نظرسنجی نشان می‌دهد در صورتی که رویارویی نهایی سال ۲۰۱۷ میان مکرون و لوپن تکرار شود، ۷۹ درصد از هواداران زمور به لوپن رای خواهند داد. این رقم درمیان هوادارن ملانشون ۲۰ درصد است. بهاین ترتیب رویارویی مکرون و لو پن با اختلاف کمتر نسبت به سال ۲۰۱۷، ۵۳ به ۴۷ درصد به نفع مکرون خواهد بود. این گزارش نرخ غایبان انتخابات را مهم ارزیابی کرده و نشان میدهد که ۳۱ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت نخواهند کرد. این در حالی است که نرخ عدم مشارکت در سال ۲۰۱۷ میلادی در دور اول و دوم به ترتیب ۲۲.۲۳ و ۲۵.۴۴ درصد بوده است. مردم فرانسه در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) امسال برای انتخاب رئیس جمهوری برای یک دوره پنجساله به پای صندوق‌های رای می‌روند.

منبع: ایرنا

ایران با سمند و پژو ۴۰۵ خداحافظی می کند

«مهدی خطیبی» مدیرعامل ایران‌خودرو در جریان بازدید وزیر صمت از این شرکت با اشاره به آخرین اقدامات ایران‌خودرو برای اجرای 8 دستور رئیس‌جمهور گفت: از هفته دوم بهمن‌ماه تا امروز یعنی در 15 درصد از بازه زمانی یک سال به اندازه 34 درصد از عرضه سالانه صورت گرفته است. این موضوع باعث شد، قیمت خودرو در زمستان سال 1400 کاهشی شود. وی افزود: در حال حاضر 25 هزار خودروی پلاک شده وجود دارد که تحویل داده نشده‌اند و ما به سرعت در حال تحویل آنها هستیم. در سال جاری تاکنون 20 هزار خودرو تحویل داده شده است که این میزان تحویل در تاریخ ایران‌خودرو بی‌سابقه است. خطیبی گفت: این 25 هزار خودروی تحویل داده نشده شامل خودروی تارا و سورن هستند که در تأمین چیپ‌ست‌های آن مشکل وجود داشته است و قول می‌دهیم تا 15 اردیبهشت‌ماه این خودروها نیز تحویل داده شوند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: تا دو ماه آینده سمند و پژو 405 از مدار تولید خارج می‌شوند و خودروهای جدید به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: تسنیم

گارانتی ایران خودرو ۳ ساله شد

فاطمی‌امین در بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: کاهش خودروهای پارکینگ شده در ایران خودرو به ۱۵ هزار دستگاه در پایان فروردین‌ماه، فراتر از فرمان صادر شده و بسیار مناسب است. وزیر صمت با تأکید بر نظارت بر فرآیندهای کیفی محصولات، افزود: با کاهش مدت زمان پرداخت به قطعه‌سازان، امکان مطالبه کیفیت توسط خودروساز به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. در این زمینه لازم است رده‌بندی سازندگان و ردیابی قطعات نیز با دقت دنبال شود. فاطمی‌امین بر لزوم استفاده از ظرفیت ناوگان حمل ریلی ادامه داد: ایران خودرو می‌تواند با طرح موضوع و پیگیری از طریق معاونت مربوط در وزارت خانه از ظرفیت حمل ریلی برای انتقال محصولات خود استفاده کند که این موضوع سبب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و لجستیک خواهد شد. وزیر صمت درباره افزایش گارانتی خودروهای این شرکت گفت: مدت گارانتی محصولات ایران خودرو از ۲ سال و ۴۰ هزار کیلومتر به ۳ سال و یا ۶۰ هزار کیلومتر افزایش پیدا کرده که یکی از اقدامات این شرکت در راستای اجرای دستورهای رئیس جمهوری است.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha