دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار

حوزه/ راهنمای تهذیبی به آن سبک قدیمی که در حوزه‌های علمیه بوده است، خودش ابتدا به سراغ طلبه‌ها می‌رود، با طلبه‌ها زندگی می‌کند و به آن‌ها هویت طلبگی می‌دهد و زندگی خودش تصویر آینده طلبه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در دیدار آیت الله اعرافی، گفت: یک سال و نیم هست که ما در معاونت تهذیب با دوستان تلاش می‌کنیم که فضای تهذیبی، تربیتی و اخلاقی حوزه را به سمت تعالی حرکت بدهیم. کارهایی که انجام گرفته چند مقوله است که به آن تاکید شده؛ من اینها را به صورت فهرست عرض می‌کنم.

وی افزود: یکی اینکه از همان اول بر فعالیت‌های ستادی تاکید شد؛ مثلاً برگزاری مسابقات، کار مرکز مدیریت نیست. معاونت تهذیب یکی از بخش‌های مرکز مدیریت حوزه است و اگر مقسم در اقسام جاری باشد، باید کار مدیریت امور تهذیبی و تربیتی را عهده‌دار باشد. بنابراین کارهای صفی کار ما نیست. یا تولید محتوا و پژوهش‌های مورد نیاز طلاب و مدارس که سابق در اداره مطالعات تهذیب انجام می‌شد یا حتی ارائه مشاوره به طلاب در مراکز مشاوره. ما یک نگاه فرا ستادی باید داشته باشیم که تمام مراکز مشاوره حوزوی را به نوعی بتوانیم راهبری، سیاست‌گذاری، استانداردسازی، مجوزدهی و ... داشته باشیم. این یک نکته‌ای بود که از همان اول به آن تاکید شد، اجرای طرح مطالعه آثار شهید مطهری و حتی اجرای میثاق طلبگی از همین قبیل است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری خاطرنشان ساخت: در زمینه مشاوره، آموزش‌های مقدماتی و تکمیلی فراوانی برای تربیت مشاور و توان‌افزایی آنان در دوره‌های کوتاه مدت و درازمدت انجام شده است. یا آموزش مربیان حفظ قرآن و تربیت معلمان قرآنی، که در سال گذشته، بیش از ۴۷۰ نفر در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند.

وی با بیان اینکه در زمینه اخلاق و معنویت هم «طرح تعالی» را آغاز کردیم گفت: تقریبا طرح نهایی شد و ثبت نامش هم انجام گرفته و الآن در حال مصاحبه هستیم. بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید ثبت نام کرده‌اند ان‌شاءالله از ابتدای تابستان این طرح اجرا بشود. عنوانش «تربیت راهنمای تهذیبی تربیتی» است. در واقع توان‌افزایی اساتید حوزه‌های علمیه در زمینه راهنمایی تحصیلی تربیتی است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تاکید کرد: فعالیت سوم؛ گفتمان‌سازی محتوای تهذیبی تربیتی بود. کاری که ما داریم در ستاد انجام می‌دهیم، گاهی برای دیگران مفهوم نیست و احتیاج به توجیه و تبیین دارد، یعنی فاصله گفتمانی ما با آن کسانی که می‌خواهند به نوعی زیر مجموعه ما حرکت بکنند، زیاد است، برنامه جهاد تربیتی که سابق در استان‌ها برگزار می‌شد ادامه یافت. در بیش از ۴۰ سفر کاری استانی دو سه موضوع و محتوا عرضه شده است.

وی گفت: یکی تأکید بر اهتمام جمعی در کار تهذیب و تربیت بوده است. یعنی اینکه در مدرسه معاون تهذیب، احساس تنهایی نکند. همه‌ی متولیان مدرسه، خودشان را متصدی تهذیب و تربیت بدانند و این اهتمام جمعی در قالب شورای تهذیب در مدارس نمودار می‌شود. بحث دوم بحث معادله الزام و اختیار در تربیت بود و مقایسه دو شیوه مدیریتی و تربیتی متفاوت که در مدارس علمیه رایج است. موضوع سوم هم بحث مشارکت عمومی طلاب در امر تهذیب و تربیت بود. یعنی به جای اینکه طلبه‌ها را صرفا مخاطب و تماشاچی تلقی کنیم یا متربّی محض بشناسیم، خود طلبه‌ها را به میدان بیاوریم و در امر تهذیب و تربیت مشارکت دهیم؛ یعنی از تماشاچی منفعل و مصرف‌کنندۀ صرف، تبدیل بشوند به کارگزار و عامل امر تربیت. تاکید بر کنشگری طلبه و استفاده از این نیروی عمومی.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری خاطرنشان ساخت: در مدارس، یک معاون تهذیب بوده است البته همه مدارس ما، همین معاون تهذیب را هم ندارند در برخی استان‌ها کمتر از نیمی از مدارس، معاون تهذیب به صورت رسمی دارند. بعضی‌ها رابط تهذیبی دارند، علاوه بر معاون تهذیب، تأکید بر اینکه مدارس شورای تهذیب هم داشته باشند و همه متولیان مدرسه، خودشان را دست‌اندرکار امر تهذیب و متعهد به این موضوع بدانند.

وی گفت: حضور راهنمای تهذیبی تربیتی در مدرسه علمیه است؛ که از نظر ما با مشاور متفاوت است. مشاور در واقع منفعل نشسته تا به او مراجعه بکنند. راهنمای تهذیبی به آن سبک قدیمی که در حوزه‌های علمیه بوده است، خودش ابتدا به سراغ طلبه‌ها می‌رود، با طلبه‌ها زندگی می‌کند و به آن‌ها هویت طلبگی می‌دهد و زندگی خودش تصویر آینده طلبه است. صرفاً متمرکز بر مباحث روان‌شناختی هم نیست. در واقع، هویت و معنای طلبگی را منتقل می‌کند. الآن در بعضی از مدارس قم، چیزی به عنوان مسئول پایه یا رابط یا سرپرست هست که این نقش را دارد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تاکید کرد: در نظام‌نامه جامع تهذیب حوزه -که سابق نوشته شده بود و متنش هم منتشر و به همه مدارس ارسال شد- به سه ساحت تربیتی پرداخته شده بود. ساحت تربیت اخلاقی، عبادی و خانوادگی. ما ساحت های تربیتی را جامع دیدیم و جمعا ۱۲ ساحت تربیتی را در معاونت تهذیب دنبال خواهیم کرد. ساحت تربیت اعتقادی، تربیت ایمانی، تربیت عبادی، تربیت خلقی شخصیتی، تربیتی ذهنی عقلانی، تربیت جسمی زیستی، تربیت اجتماعی فرهنگی، تربیت اقتصادی معیشتی، تربیت خانوادگی، تربیت سیاسی انقلابی تمدنی، تربیت جمعی تشکیلاتی و تربیت صنفی رسالتی.

وی گفت: علاوه بر این اداره اخلاق و تربیت سه بخش پیدا کرده است. بخش تهذیب و معنویت، بخش توسعه امور معرفتی و بخش رسالت اجتماعی که متناظر با سه بعد شخصیت انسان است. ما تربیت انسان را معرفت‌مدار می‌دانیم و تا نظام باورهای شخص اصلاح نشود تربیت پایدار شکل نمی‌گیرد. در ضمن فعالیت رسالت‌مندانه اجتماعی طلبه در رشد شخصیتی او بسیار اثر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری افزود: یک سری میزهای تخصصی هم برای پژوهش و برنامه‌ریزی تشکیل شد؛ مثلا، ما میز تخصصی بسیج، میز تخصصی برنامه جامع. میز تخصصی نظام جامع اندیشه. میز هیئت. میز دروس اخلاق، میز قرآن و حدیث، میز اسلامی‌سازی مشاوره و ... که بررسی تخصصی و عالمانه موضوعات را در دستور کار دارند.

وی در پایان گفت: یکی از نقایص فاحش که در معاونت تهذیب دیده می‌شد این بود که ما بستری برای ثبت اطلاعات تهذیبی تربیتی نداشتیم. یک سامانه تلبّس قبلاً بود که بازنویسی و اصلاح و رونمایی شد، ولی علاوه بر آن به یک سامانه جامع تهذیبی نیاز داریم که در کنار سامانه آموزش، تمام اطلاعات تهذیبی تربیتی مرتبط با یک طلبه در آن ثبت بشود. البته ۷ تا مخاطب برای آن در نظر گرفته شده است. اطلاعات طلبه، اطلاعات مرتبط با استاد از آن جهت که استاد است، اطلاعات مرتبط با مدیر، معاونان تهذیب، پرسنل، خانواده‌های طلاب.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha