دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/پخش آنلاین سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر زمانی مدیرمحترم دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه باموضوع انتخابات و حضور حداکثری در جلسه ائمه جماعات پردیسان

حوزه/ مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه بر لزوم توسعه فرهنگ قرآنی در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، در نشست وعاظ و اساتید برجسته کشور که در مجتمع ۳۱۳ جمکران برگزار شد، گفت: با وجود پیشرفت های قرآنی گسترده ایران اسلامی پس از انقلاب می توانیم خودمان را در این زمینه با برخی از کشورها مقایسه کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم خودمان را به عنوان مثال با مصر بسنجیم باید بگوییم که اهتمام مصریان به حفظ قرآن جالب توجه است. جمعیت طلاب الازهر، نیم میلیون طلبه و دانشجو است که ده برابر حوزه های علمیه کشور است و نکته جالب این است که تمامی این دانشجویان حافظ کل قرآن کریم هستند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه، یادآورشد: شیخ سابق الازهر می گفت که امکان ندارد کسی الازهری باشد و حافظ قرآن نباشد. در بازار قاهره مغازه ها صدای رادیو قرآن خود را بلند می کردند و صدای قرآن در کل بازار می پیچید. تاکسی های قاهره رادیو قرآن را تاشب روشن می گذاشتند.

وی گفت: در زمینه جلسات قرآن کریم در کشور مصر شاهد برگزاری جلسات گسترده قرآن هستیم. هفتاد سال است که یک ساعت پیش از اذان صبح تلاوت زنده قرآن کریم در مسجد الحسین(ع) برگزار می شود و سیل مردم در این جلسه قرآنی شرکت می کنند.

وی اظهارکرد: نقدهای بسیاری به جریانات دینی در عربستان داریم ولی در برخی از فعالیت های قرآنی بسیار قوی عمل کرده اند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه، بیان کرد: گاه در دنیای مسیحیت کارهایی انجام می شود که ما هنوز انجام ندادیم. در سفر به آلمان، با یکی از دانشمندان مسیحی آلمان مواجه شدم که ۱۲ جلد تفسیر قرآن کریم را نوشته و منتشر کرده است. ولی باید بدانیم که متاسفانه بسیاری از دانش پژوهان مذهبی ما هنوز یک دور تفسیر قرآن را نگذرانده اند.

وی گفت: در دانشگاه سوربون فرانسه پژوهش های قرآنی داشتند که انسان شگفت زده می شود. جایگاه حیوانات در قرآن، مجموعه های قرآنی خاصی دارند و به نکات بسیار ظریف و دقیقی نیز اشاره شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: کشورهای اسلامی و غیر اسلامی فعالیت های بسیاری در حوزه قرآن کریم انجام داده اند که برخی از این کارها پیش از ما بوده است. اولین معجم قرآن توسط یک دانشمند فرانسوی نگاشته شد.

وی گفت: ترویج جلسات خانگی کار بسیار ارزشمندی است ولی پیشنهاد ما این است که به مجموعه بایسته های قرآنی جامعه قرآنی خود به شکل جامعه بپردازیم و در همه عرصه ها کار کنیم. از جمله این مسایل می توان به همگانی کردن آموزش روخوانی قرآن در سراسر جامعه، فرهنگ سازی قرائت قرآن، ترویج مطالعه ترجمه قرآن کریم در جلسات مساجد و خانگی، ختم ترجمه قرآن کریم. ترویج برگزاری جلسات قرآنی خانگی، تقویت آموزش های قرآنی چون تجوید و صوت و لحن در حوزه های علمیه و مراکز علمی کشور، ترویج حفظ قرآن کریم به شکل کامل و یا صور قصار، ترغیب شاعران کشور به سرودن اشعار و ادبیات کشور، تولید فیلم های قرآنی در راستای فیلم های سینمایی و تلوزیونی و تولیدات فلسفه قرآنی و نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و تمدنی قرآنی اشاره کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha