دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1017199
۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
قران

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان لرستان گفت: برنامه های دینی فرهنگی قرآن مستحکم ترین برنامه ها هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، در جلسه تفسیر قرآن ویزه شب های ماه مبارک رمضان در حسینیه حبیب بن مظاهر خرم آباد، با بیان اینکه برنامه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرآن، مستحکم‌ترین برنامه‌ها هستند، اظهار داشت: برنامه‌های قرآن با بهترین شیوه، محتوا و مسیر مردم را به سوی سعادت دنیا و آخرت رهنمود می‌کنند.

وی با اشاره به آیه ۹ سوره «اسرا»، «إِنَّ هٰذَا القُرآنَ یَهدی لِلَّتی هِیَ أَقوَمُ وَیُبَشِّرُ المُؤمِنینَ الَّذینَ یَعمَلونَ الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُم أَجرًا کَبیرً»، گفت: در مقابل این قرآنی که چنین برنامه‌ای دارد، دو واکنش و دو موضع گیری انجام می‌گیرد، گروه اول مؤمنین و کسانی که به قرآن عمل می‌کنند و در مقابل ژعمل به قرآن خداوند به آنها مژده اجر کبیر می‌دهد، این اجر بزرگ هم دارای مفهوم وسیعی است. گروه دوم نیز در آیه ۱۰ سوره «اسرا» «وَأَنَّ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا» آمده و افرادی هستند که کفر می‌ورزند و سزای این افراد نیز عذاب الیم است.

امام جمعه خرم آباد ادامه داد: در گروه اول سخن از اهل ایمان و عمل صالح است و در گروه دوم سخن از عدم ایمان به آخرت است، اینها دارای عذاب دردناک جسمانی، روحانی و… هستند؛ کسی که به قیامت ایمان داشته باشد به خدا هم ایمان دارد، همچنین انکار قیامت، انکار خداوند است، پاداش کسانی که ایمان و عمل صالح داشته اند اجر کبیر است، کسانی که کفر ورزیدند، به عذاب دردناک مبتلا می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با اشاره به آیه ۳۶ سوره «ق»، «وَکَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُمْ بَطْشًا فَنَقَّبُوا فِی الْبِلَادِ هَلْ مِنْ مَحِیصٍ»، بیان کرد: این آیه در ارتباط با مشرکین زمان پیامبر اسلام(ص) است که در حقیقت جزء همین گروه دوم و کسانی که ایمان به آخرت نیاورده اند و قرآن را به عنوان یک برنامه زندگی قبول نکردند، است.

وی ادامه داد: درباره اینها خداوند می‌فرماید: بسیاری از اقوامی بودند که قبل از مشرکین زمان پیامبر بودند، ما آنها را هلاک کردیم، اینها اقوامی بودند که قوی‌تر و نیرومند تر از مشرکین زمان پیامبر اسلام بودند، آیه ۳۶ سوره «قاف» در ارتباط با قوم ثمود است که اینها در شمال حجاز زندگی می‌کردند و در داخل کوه‌ها قصر و خانه‌های مجلل با شکوه درست می‌کردند، تصورشان این بود که کسی به آنجا دسترسی ندارد، خداوند درباره آنها می‌فرماید: ما اقوام زیادی را به هلاکت رساندیم، اینها اقوامی بودند که کشورگشایی می‌کردند، بر شهرها مسلط می‌شدند، اما کفر، گناه، ظلم و ستم سبب شد ما آنها را نابود کنیم، آنها می‌گویند که آیا راه چاره‌ای هست که ما از این عذاب رهایی یابیم؟ خداوند می‌فرماید: «إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَذِکْرَیٰ لِمَنْ کَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ»، این پند است برای کسانی که فهم، درک، عقل و شعور داشته باشند، یا خودشان این فهم، عقل و شعور را داشته باشند که هر کس خدا را یاری کند، خدا او را یاری می‌کند، یا از سخن کسانی که از این درک، فهم و عقل سلیم برخوردار هستند، استفاده کند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در پایان خاطر نشان کرد: باید صفای دل و تیزبینی در وجود انسان باشد و اگر نیست، دست ما به دست کسی که امین و مورد اعتماد است، باشد. انسان برای سفر آخرت توشه خالص می خواهد، لذا در ایام ماه مبارک رمضان بهره های معنوی و رزق معنوی خودمان را بگیریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha