دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
انسولین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

شاباک «نتانیاهو» را بازداشت کرد

براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توسط سازمان امنیت داخلی این رژیم بازداشت شده است. براساس گزارش رسانه‌های عبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی شب گذشته به مدت ۴ ساعت در دفتر خود در نزدیکی خیابان دیزنگوف توسط شاباک (سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) بازداشت شد. براساس گزارش خبرگزاری سما فقط نزدیک نیمه شب و تحت تدابیر شدید امنیتی به نتانیاهو اجازه داده شد دفتر کار خود را ترک کند. چهارشنبه گذشته عضو حزب نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ائتلاف کابینه این رژیم استعفا کرد و در پی آن حزب حاکم، اکثریت طرفدار خود در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را از دست داد و کابینه متزلزل‌تر از پیش شد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز از استعفای سیلمن استقبال کرد و گفت «از شنیدن بیانیه سیلمن بسیار خوشحال شدم و به نمایندگی از گروه‌های مردمی اسرائیلی به وی تبریک می‌گویم.» کانال ۱۲ رژیم اشغالگر اعلام کرد استعفای وی بزرگ‌ترین هدیه به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر است. با توجه به تزلزل ائتلاف کنونی کابینه، استعفای وی به اهداف نتانیاهو برای بازگشت به حکومت کمک می‌کند. در همین راستا آرون دیوید میلر دیپلمات سابق آمریکا اعلام کرد «دولت اسرائیل اکثریت خود را ازدست داد. انتخابات جدید در راه است؛ یک ائتلاف فلج شده (نفتالی) بنت یا بازگشت نتانیاهو؟ عرصه سیاسی اسرائیل الان دیوانه خانه شده است.» بنیامین نتانیاهو در ماه‌های گذشته بارها به تندی از رویکرد کابینه بنت و سیاست‌های او در قبال ایران انتقاد کرده است. او اسفند گذشته هم گفته بود که «ایرانی‌ها (در میز مذاکرات) مثل شیر می‌جنگند در حالی که «اسرائیل» مثل خرگوش تسلیم شده است. نتانیاهو در آن زمان در یک جلسه حزب لیکود به شدت از کابینه چرخشی «نفتالی بنت» و «بنی گانتز» به دلیل «سکوت» در خصوص مذاکرات وین انتقاد و اعلام کرد در دولت «بنت-گانتس-لاپید» فقط ضعف وجود دارد و ضف و ضعف.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

زور آلودگی به پایتخت نرسید

محسن منصوری شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران در خصوص تشکیل کمیته کارگروه آلودگی هوا و احتمال تعطیلی فردا شنبه ۲۰ فروردین ماه اظهار داشت: تهران فردا تعطیل نیست. استاندار تهران بیان داشت: طبق پیش‌بینی هواشناسی تا چند ساعت آینده شاخص هوای تهران کم‌تر خواهد شد و به همین دلیل فردا ادارات و مراکز آموزشی تعطیل نمی‌شوند. بر اساس این گزارش عصر جمعه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران تشکیل شد که مصوباتی داشت و طبق آن بازی فوتبال پرسپولیس و آلومینیوم لغو و مقرر شد درباره تعطیلی مدارس، با توجه به اینکه شاهد روند کاهش آلودگی هوا بودیم تصمیم گیری شود که نهایتاً تصمیم بر آن شد که تعطیلی صورت نگیرد.

منبع:مهر

زلنسکی به تکیه بر باد اعتراف کرد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت از واگذار کردن زرادخانه هسته‌ای خود پشیمانیم ولی به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و ما با واگذاری زرادخانه هسته‌ای باعث تضعیف خود شدیم. زلنسکی که با شبکه تلویزیونی الجزیره مصاحبه می‌کرد، در ادامه افزود: اگر نیروهای ما نتوانند حمله به دونباس را دفع کنند، احتمال حمله مجدد به کی یف همچنان وجود دارد. سربازان ما تا آخرین گلوله در ماریوپول خواهند جنگید و تسلیم نخواهند شد. نیروهای روسیه به غیرنظامیان در ماریوپول اجازه نمی‌دهند به غذا و دارو دسترسی داشته باشند. وی تصریح کرد: روسیه هر روز بهانه جدیدی برای جلوگیری از تخلیه غیرنظامیان از ماریوپول توسط کشتی‌های ترکیه مطرح می‌کنند. حدود دو هزار کودک اوکراینی مفقود هستند و از سرنوشت آنها خبر نداریم. رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد: جنگ هنوز به پایان نرسیده و بسیاری از مناطق کشور ما تحت اشغال است. روس‌ها به علت اراده اوکراینی‌ها از وارد شدن به کی یف ناکام ماندند. اگر روسیه می‌توانست همه خاک ما را به زیر سلطه خود درآورد، این کار را می‌کرد ولی نتوانست و شکست خورد. روسیه هزاران نظامی خود را در کی یف و چرنیهیف از دست داده است. زلنسکی اظهار داشت: مذاکرات با روسیه متوقف نشده است ولی به کندی ادامه دارد و تا کنون هیچ نتیجه‌ای از آن مشاهده نمی‌کنم. مذاکرات تنها راه متوقف کردن خونریزی و کشتار است. رئیس جمهور اوکراین در پایان گفت: کشورهایی از جمله انگلیس، آمریکا، لهستان، ترکیه و ایتالیا برای اینکه ضامن امنیت اوکراین باشند، اعلام آمادگی کرده اند. ما درخواست کرده ایم چین نیز به کشورهای ضامن ملحق شود.

منبع:مهر

ایران انحصار انسولینی را شکست

کارخانه تولید مواد اولیه انسولین یک شرکت دانش بنیان در جریان سفر استانی هیات دولت به استان البرز با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید. علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد، چهارباغ و طالقان در حاشیه این مراسم گفت: با راه‌اندازی این خط تولید علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۵۰ نفر، در تولید انسولین داخلی نیز می‌توانیم خودکفا باشیم. این محصول از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی است و هم اکنون در مرحله مطالعات بالینی هستیم. وی با بیان اینکه با دستیابی به این فناوری، ایران هفتمین کشور دارنده دانش تولید و ساخت ماده اولیه انسولین خواهد بود، تصریح کرد: پیش از این دانش تولید ماده اولیه این محصول در انحصار کشورهای آلمان، ایتالیا، آمریکا، دانمارک، هند و چین بود.این شرکت دانش بنیان با سرمایه‌گذاری ۱۲۶ میلیون یورویی یک شرکت دیگر در شهرک صنعتی نظرآباد احداث و راه‌اندازی شده است. همچنین این شرکت با حمایت ۵۰ میلیارد تومانی (وام بانکی سرمایه در گردش) صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید انسولین قلمی در کشور شده است. این شرکت دانش بنیان تولید ماده اولیه انسولین را برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه از سل لاین تا محصول نهایی به منظور تامین نیاز بازار داخلی و خودکفایی ملی در دستور کار خود قرار داده است. سالانه در حدود ۳۰۰ میلیون یورو صرف واردات انسولین به کشور می‌شود که با تولید این انسولین قلمی در کشور، صرفه‌جویی ارزی حداقل به میزان ۳۰ درصد صورت خواهد گرفت.

منبع:مهر

۴۰ هزار مبلغ جهاد تبیین اعزام شدند

حجت الاسلام روح الله حریزاوی در همایش هم اندیشی علمای شیعه و سنی گلستان ماه مبارک رمضان را یکی از بهترین فرصت ها برای جهاد تبیین دانست و اظهار کرد: اعزام ۴۰ هزار مبلغ در کشور اقدام موثری برای گام برداشتن در مسیر جهاد تبیین است. قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی از علما خواست پرچم جهاد تبیین را که یک درخواست قرآنی و مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است برافراشته نگه دارند. وی ادامه داد: به مناسبت ماه مبارک رمضان ۱۰ هزار کرسی تلاوت قرآن در سراسر کشور برگزار می شود. سید علی مهاجر، معاون سیاسی امنیتی استاندار هم گلستان را نگارستان ایران و نمونه ای مثال زدنی از وحدت دانست و افزود: باید با سلاح وحدت، نقشه های دشمنان را برای خدشه دار کردن وحدت نقش بر آب کنیم. در پایان این همایش روحانیون اهل سنت با امضای طوماری حادثه تروریستی در حرم مطهر رضوی را محکوم کردند.

منبع:مهر

هوای کرج به درجه خطرناک رسید

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: کیفیت هوای کرج در وضعیت خطرناک قرار گرفته است. فردین حکیمی اظهار کرد: بر اساس آخرین داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت آلودگی هوای استان البرز، شاخص بر خط کیفیت هوا، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ایستگاه کرج هم‌اکنون بر روی عدد ۵۰۰ قرار گرفته و کیفیت هوا در وضعیت خطرناک قرار دارد. وی بیان کرد: بر همین اساس شاخص آلودگی هوا در شهرستان‌های فردیس، ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهارد به ترتیب ۲۸۳، ۲۶۰، ۲۱۷ و ۲۵۰ است که بر این مبنا کیفیت هوای همه شهرستان‌ها در وضعیت بسیار ناسالم است. مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز تصریح کرد: وجود گرد و غبار شدید منجر به کاهش کیفیت هوای کرج شده است. وی متذکر شد: بر این اساس ساکنان استان البرز به ویژه شهر کرج به غیر از موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

منبع:مهر

آمریکا واردات انرژی روسیه را متوقف کرد

دفتر مطبوعاتی کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا لوایحی را که قبلاً توسط کنگره در مورد تعلیق روابط تجاری عادی با روسیه و بلاروس و همچنین ممنوعیت واردات انرژی از روسیه به دلیل وضعیت اوکراین تصویب شده بود، امضا کرد. به گفته دفتر مطبوعاتی کاخ سفید، بایدن هر دو سند را امضا کرد. پیش از این، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، قصد دولت بایدن برای ممنوعیت واردات انرژی از روسیه را اعلام کرده بود. پیشتر در اوایل ماه مارس، بایدن فرمان ممنوعیت واردات انرژی از روسیه را امضا کرده بود. این لایحه توسط کنگره هم به تصویب رسید و اکنون با امضای بایدن، عملاً فرمان ریاست جمهوری آمریکا درباره ممنوعیت واردات انرژی از روسیه به قانون تبدیل شد. بایدن همچنین قبلاً از قصد آمریکا و متحدان ناتو برای کنار گذاشتن روابط تجاری عادی با روسیه خبر داده بود. به گفته رئیس جمهور آمریکا، هر یک از این کشورها قصد دارند اقداماتی را انجام دهند تا روسیه را از وضعیت کشور عادی، محروم کنند.

منبع:مهر

آمریکا پاتریوت را راهی اسلواکی کرد

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که پنتاگون پس از ارسال یکی از سامانه‌های خود - اس -۳۰۰ ساخت روسیه - به اسلواکی، یک سامانه دفاع موشکی پاتریوت را نیز به این کشور ارسال کرده است. بایدن در بیانیه‌ای گفت: «می‌خواهم از دولت اسلواکی به خاطر ارائه سامانه دفاع هوایی اس -۳۰۰ به اوکراین تشکر کنم، چیزی که رئیس‌جمهور [اوکراین] [ولودیمیر] زلنسکی شخصاً با من در گفتگوهایمان مطرح کرده است».مقامات اوکراینی روز جمعه اعلام کردند که یک موشک به ایستگاه قطار شلوغی در شرق اوکراین که محل تخلیه غیرنظامیان بود اصابت کرد و ده‌ها نفر را کشت. اظهارات بایدن پس از آن مطرح شد که «ادوارد هگر»، نخست وزیر اسلواکی از انتقال اس -۳۰۰ در دوران شوروی خبر داد. هگر در توئیتر خود نوشت: «وظیفه ما این است که کمک کنیم، نه اینکه در قبال تلفات انسانی در اثر تجاوزات روسیه ناآگاه باشیم.» این مقام اسلواکی گفت که مذاکرات با سایر کشورهای متحد، از جمله بلغارستان، که دارای سیستم‌های دفاع موشکی برای هماهنگی تبادلات احتمالی بیشتر برای باتری‌های پاتریوت هستند، در جریان است.

منبع:مهر

کشته‌های عملیات مقاومتی در «تل آویو» بالا رفت

منابع رسانه‌ای از افزایش شمار کشته‌های عملیات مقاومتی شب گذشته در تل آویو خبر دادند. بر اساس این گزارش، منابع مذکور اعلام کردند که با کشته شدن یک صهیونیست دیگر شمار کشته‌های عملیات شب گذشته به ۳ نفر رسید. این درحالی است که به دنبال عملیات شب گذشته در تل آویو همچنین ۱۵ تَن دیگر به شدت زخمی شدند. حال شماری از آنها وخیم گزارش شده است. خبر دیگر اینکه به دنبال یورش گسترده و وحشیانه نظامیان صهیونیست به بیت دجن و کفر قدوم درگیری‌های شدیدی میان آنها و فلسطینیان درگرفته است. منابع فلسطینی اعلام کردند که صهیونیست‌ها از گازهای اشک آور و گلوله‌های جنگی علیه فلسطینیان استفاده کردند و همین مسأله موجب شد تا دهها فلسطینی زخمی شوند.

منبع:مهر

طرح تغییر ساعت به خانه سبز رفت

نشست‌های کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه (بیست و یکم، بیست و دوم، بیست و سوم و بیست و چهارم فروردین ماه) برگزار خواهد شد. اعضای کمیسیون اجتماعی این هفته به بررسی موارد زیر خواهند پرداخت: -بررسی طرح تغییر ساعت رسمی کشور (اعاده شده از شورای نگهبان) با دعوت از شورای نگهبان و با حضور نمایندگان وزارت نیرو، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط-بررسی طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی (اعاده شده از شورای نگهبان) با دعوت از شورای نگهبان و دستگاه‌های مرتبط-بررسی طرح استفساریه موادی از قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (اعاده شده از شورای نگهبان) -دعوت از معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در خصوص ارزیابی آثار و پیامدهای افزایش حقوق کارگران در امنیت و ثبات شغلی ایشان در سال جاری و نحوه حمایت از کارگاه‌ها و صنایع خرد-جلسه کمیته آسیب‌های اجتماعی با موضوع کودکان زباله گرد با حضور نمایندگان شهرداری تهران، شورای شهر تهران، وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت دادگستری-جلسه کمیته موارد خاص به منظور بررسی شور دوم طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی با حضور نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های مرتبط

منبع:مهر

ویل اسمیت از اسکار محروم شد

آکادمی اسکار اعلام کرد «ویل اسمیت» به دلیل سیلی زدن به «کریس راک» در جریان مراسم اسکار ۲۰۲۲، برای ۱۰ سال از حضور در جوایز اسکار محروم شد. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در نامه‌ای به اعضای این نهاد، رفتار «ویل اسمیت» در جریان مراسم اسکار ۲۰۲۲ را «غیرقابل قبول» خواند و اعلام این بازیگر که به تازگی برنده اسکار شده به مدت ۱۰ سال اجازه حضور در هیچ رویداد یا برنامه‌ برگزار شده توسط آکادمی را نخواهد داشت. آکادمی در نامه‌ای به اعضا نوشته: «اقدامی که امروز در پاسخ به رفتار ویل اسمیت انجام می‌دهیم، گامی به سوی هدفی بزرگ‌تر برای حفاظت از امنیت اجراکنندگان و مهمانانمان و بازگرداندن اعتماد به آکادمی است.» این بازیگر ۵۳ ساله که در جریان مراسم اسکار ۲۰۲۲ به دلیل شوخی «کریس راک» کمدین آمریکایی با ظاهر همسرش به روی صحنه رفت و به او سیلی زد، گرچه پیش از این به صورت رسمی عذرخواهی کرده بود، اما چندی پیش نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تمامی عواقب رفتار خود را خواهد پذیرفت و فتارش را شوکه‌کننده، دردناک و غیرقابل توجیه توصیف کرد و از آکادمی اسکار استعفا داده بود. «کریس راک» هنوز واکنشی جدی به اتفاقات مراسم اسکار نداشته و تنها در یکی از برنامه‌های خود به تماشاگران گفته که هنوز در حال پردازش این است که چه اتفاقی افتاده است. «اسمیت» امسال برای بازی در فیلم «پادشاه ریچارد» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

منبع:ایسنا

گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان کشف شد

موزه «گتی ویلا» در لس‌آنجلس آمریکا نمایشگاهی از آثار ایران‌باستان را درحالی برگزار کرده است که برخی باستان‌شناسان ایرانی به اصالتِ بعضی از آثار آن شُبهه وارد کرده‌اند. این نمایشگاه با عنوان «ایران‌باستان، جهان کلاسیک» با نمایش حدود ۲۰۰ شی‌ء تاریخی از هخامنشیان تا ساسانیان و تمدن‌های هم‌دوره با آن‌ها در یونان و روم از ششم آوریل (چهارشنبه ۱۷ فروردین‌ماه) در موزه گتی‌ویلا در شهر لس‌آنجلس آمریکا برپا شده است. آثار به نمایش گذاشته‌شده از موزه‌های ایالات متحده آمریکا، اروپا و خاورمیانه، از جمله متروپولیتن، موسسه شرق‌شناسی شیکاگو، لوور و برلین و همچنین مجموعه‌های خصوصی گردآوری شده است. موزه گتی ویلا برگزاری این نمایشگاه را از این منظر بااهمیت دانسته که ایران باستان، که از لحاظ تاریخی به نام «پرشیا» شناخته می‌شود، به مدت بیش از یک‌هزار سال (حدود ۵۵۰ پیش از میلاد تا ۶۵۰ پس از میلاد) بر غرب آسیا مسلط بود، با سه سلسله بومی ـ هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان ـ که امپراتوری‌هایی با ابعاد و پیچیدگی بی‌سابقه را کنترل می‌کردند. رقبای نظامی اصلی آن‌ها در آن دوران، یونانیان و رومیان باستان بودند که با این وجود، در بسیاری از جنبه‌های معماری، مذهب و فرهنگِ درباری، تبادلات فعالی با یکدیگر داشتند، همان‌طور که در آثار هنری آن‌ها نشان داده شده است. این نمایشگاه که در سه بخشِ هخامنشیان، پس از هخامنشیان (از زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران در حدود ۳۳۰ قبل از میلاد) و امپراتوری ساسانی برگزار شده است، قصد دارد با نمایش این گنجینه، تبادلات گسترده ایران باستان با یونان و روم را بررسی کند. آثاری که در معرض دید قرار گرفته‌اند، بیان واضحی از هویت سیاسی و فرهنگی این تمدن‌ها هستند که نشان می‌دهند چگونه هر یک از این تمدن‌های ابرقدرت تصویر خود را ساخته و بر رقبای خود چه اثرگذاری‌ای داشته‌اند. جفری اسپایر، متصدی ارشد آثار باستانی در موزه گتی، گفته است: بسیاری از اشیاء قابل توجه ایران باستان که حدود ۱۲۰۰ سال را در بر می‌گیرند، برای نخستین بار در ایالات متحده به نمایش گذاشته شده‌اند. تورج دریایی ـ تاریخ‌دان و استاد ایران‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا ـ که در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشته است، نیز با انتشار تصاویری از آثار به نمایش گذاشته‌شده اشاره کرده که برخی از آن‌ها، از جمله خنجر (آکینَکَه) زرین منسوب به اردشیر اول هخامنشی برای نخستین‌بار دیده می‌شوند. برخی باستان‌شناسان، پژوهشگران تاریخ و زبان‌شناسان اما با توجه به نامعلوم بودن محل و زمان کشف بعضی از این آثار، از جمله خنجر طلایی هخامنشی در اصالت آن‌ها شبهه وارد کرده‌اند. سهیل دلشاد ـ پژوهشگر خطوط باستانی ـ در حساب کاربری خود در توئیتر به کتیبه این خنجر اشاره کرده و با خوانش خطوط آن که در سه سطر و به سه خط و زبان فارسی باستان، عیلامی هخامنشی و بابلی هخامنشی است، نوشته است: «این‌که کتیبه چرا به اردشیر اول نسبت داده شده احتمالا به دلیل املای نام اردشیر در نسخه‌های عیلامی و بابلی و تفاوت این املا در کتیبه‌های اردشیر دوم باشد. از همین‌رو هنوز برای اثبات اصالت این اثر تا به دست آمدن نتایج بررسی‌های بیشتر زود است و نیازمند مطالعات دقیق‌تر است.» او همچنین یادآور شده که «غیر از چند استثناء عمده کتیبه‌های کوتاه اردشیر اول به چهار زبان نوشته شده است.»

منبع:ایسنا

مسیر سبز به بن‌بست قرمز ختم شد

بازار سرمایه که سال را صعودی آغاز کرده و توانسته بود کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را هم فتح کند، در هفته جاری پس از گذر از روزهای نوسانی در نهایت با یک چراغ قرمز به کار خود پایان داد. بازار سرمایه به قرن جدید چراغ سبز نشان داد و در نخستین روزهای فعالیت خود صعودهای چشم گیری را پشت سر گذاشت؛ به طوریکه شاخص کل بورس توانست پس از مدت ها دوباره کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را فتح و حتی از مرز یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد نیز گذر کند. اما عمر این روند بازار به هفته جاری نرسید و هرچند نخستین روز فعالیت خود را با چراغ سبز به پایان برد اما در نهایت نزولی هفته را به پایان برد. بر این اساس شاخص کل بورس در روز یکشنبه، نخستین روز فعالیت خود در هفته جاری، با ۲۹ هزار و ۸۵۹ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۴۶۱ واحد افزایش یافت. در این روز شاخص کل با معیار هم وزن هم ۶۸۰۸ واحد صعود کرد و به رقم ۳۷۲ هزار و ۷۱۲ واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس با ۳۱۵ واحد افزایش در رقم ۱۹ هزار و ۶۳۳ واحد ایستاد. شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی معاملات روز یکشنبه توانست تا یک میلیون و ۴۷۶ هزار واحد افزایش یابد اما در نهایت در رقم یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحد متوقف شد. در این روز شاخص کل بورس امروز با ۶۸۶۸ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۵۶۳ واحد صعود در رقم ۳۷۳ هزار و ۲۶۷ واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس هم ۵۶ واحد افزایش یافت و در رقم ۱۹ هزار و ۶۹۰ واحد ایستاد. روز سه شنبه برای شاخص کل بورس روزی پرنوسان بود و در حالی که در ساعات ابتدایی معاملات تا یک میلیون و ۴۶۵ هزار واحد کاهش یافته بود در ادامه توانست روندی صعودی به خود بگیرد و به رقم یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد برسد. این شاخص در این روز با ۲۶۳۳ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد افزایش یافت. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۲۵۶۲ واحد صعود به رقم ۳۷۵ هزار و ۸۲۸ واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس هم که در ساعات ابتدایی معاملات روندی نزولی داشت در ادامه توانست روندی صعودی به خود بگیرد و در نهایت با ۹۱ واحد افزایش به رقم ۱۹ هزار و ۷۸۱ واحد رسید. در نهایت بازار سرمایه در روز چهارشنبه نزولی بود و شاخص کل بورس با ۷۶۷۷ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۴۶۳ واحد کاهش یافت این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن توانست روند صعودی خود را حفظ کرده و با ۱۵۴۲ واحد افزایش تا رقم ۳۷۷ هزار و ۳۷۱ واحد صعود کند. در این روز شاخص کل فرابورس پس از طی کردن یک روند نوسانی در نهایت با ۶۹ واحد افزایش در رقم ۱۹ هزار و ۸۵۰ واحد ایستاد.

منبع:ایسنا

بایدن سپاه را از لیست سیاه خارج نکرد

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که سپاه قدس ایران یک سازمان تروریستی است. جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «من می‌توانم بگویم که رئیس‌جمهور با رئیس ستاد مشترک ارتش موافق است که نیروهای سپاه قدس تروریست هستند و فراتر از آن، ما در مورد موضوعاتی در مذاکرات هسته‌ای اظهارنظر نخواهیم کرد.» به گزارش العربیه، آخرین اظهارات این مقام پس از آن بیان شد که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اوایل این هفته گفت که از حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا حمایت نمی‌کند و معتقد است که سپاه قدس یک گروه تروریستی است. پورتر در پاسخ به سوال در مورد مذاکرات هسته‌ای در وین اظهار داشت که هیچ به روز رسانی وجود ندارد، اما گفت که توافق «در حال حاضر نه قریب الوقوع و نه قطعی است.» نیروی قدس یکی از نیروهای پنجگانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. آمریکا پیش‌تر چند شرکت و شخص حقیقی که در ارتباط با این نیروی نظامی رسمی کشورمان بودند را تحریم کرده است. خروج سپاه قدس و به طور کلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های موسوم به تروریستی یکی از مسائل مهم باقی‌مانده برسر مذاکرات هسته‌ای است. گفتنی است، خواسته اصلی ایران در مذاکرات وین لغو تمامی تحریم‌ها است. آمریکا در حالی نیروهای رسمی نظامی کشورمان را به تروریسم متهم کرده است که در مقاطع مختلف تاریخی، اسناد گوناگونی در خصوص حمایت این کشور از سازمان‌های تروریستی و شبه‌نظامی در جهان فاش شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مجری عملیات تل‌آویو به شهادت رسید

منابع خبری از به‌ شهادت رسیدن عامل عملیات شهادت‌طلبانه تل‌آویو طی درگیری مسلحانه در یافا خبر دادند. الجزیره به نقل از رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرد که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی با تیراندازی به مجری عملیات استشهادی شب گذشته در تل‌آویو، او را در شهر یافا به شهادت رساندند. خبرگزاری شهاب به نقل از کانال ۱۳ تلویزیون عبری گزارش داد: مجری عملیات تل آویو پس از نماز صبح از مسجد خارج شد تا عملیات جدیدی اجرا کند، اما پس از حضور نیروهای صهیونیست نزدیک مسجد با آنان درگیر شد و به شهادت رسید. بنابر این گزارش، مجری عملیات شب گذشته در تل آویو رعد فتحی حازم، ۲۹ ساله، از اردوگاه پناهندگان جنین بوده است. وب سایت عبری والا نیز نوشت دو تن از اعضای واحد عملیات سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (موسوم به شین بت یا شاباک) مجری عملیات تل‌آویو در یافا را شناسایی کردند و پس از تلاش بی‌نتیجه برای تسلیم کردن او، این جوان فلسطینی را به شهادت رساندند. شب گذشته تیراندازی در قلب تل آویو به کشته شدن ۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰ نفر دیگر منجر شد که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است. در دو هفته اخیر ۴ حمله از این نوع روی داده است. در سه حمله گذشته ۱۱ اسرائیلی کشته شده‌اند. فلسطینی‌ها به خاطر جنایات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی خشمگین هستند. جنبش مقاومت حماس در بیانیه‌ای بعد از تیراندازی تل‌آویو اعلام کرد «این عملیات، پاسخی طبیعی و مشروع به تشدید جرائم اشغالگران علیه ملت ما، سرزمین ما، بیت‌المقدس و مسجد الاقصی است.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سازمان ملل روسیه را تعلیق کرد

با تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل، مسکو این تصمیم را غیرقانونی دانست و اعلام کرد که این اقدام با انگیزه سیاسی انجام شده است. چهل‌وسه روز از حمله روسیه به اوکراین در حالی گذشت که مجمع عمومی سازمان ملل روز گذشته (پنج‌شنبه) با رأی‌گیری درباره تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر عضویت مسکو در این شورا را تعلیق کرد. از سوی دیگر چین محموله‌هایی از نفت و زغال سنگ روسیه را با یوان خریداری کرده و قرار است محموله‌های زغال سنگ در ماه جاری میلادی و محموله نفت خام روسیه در ماه مه به چین ارسال شود. این دو کشور در تلاشند تا در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های مختلف علیه روسیه، تجارت انرژی خود را همچنان حفظ کنند. دولت ژاپن اما اعلام کرد این کشور نمی‌خواهد واردات زغال سنگ را از روسیه تحریم کند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته با ادعای آن‌که جنایات روسیه هر روز بیشتر می‌شود، از گسترش اتحادی علیه مسکو و در حمایت از کی‌یف خبر داد و افزود آمریکا در حال حفظ و افزایش فشار بر روسیه است. استرالیا به دنبال ماجرای بوچا، ۶۷ نخبه سیاسی روسیه را به دلیل «تسهیل اقدامات پوتین» هدف تحریم‌های خود قرار داد. در واکنش به تحریم‌های اخیر کانبرا، روسیه ورود ۲۲۸ تبعه و قانونگذار از استرالیا را ممنوع کرده است. با وجود تحریم‌های غرب علیه روسیه به خاطر حمله به اوکراین، نشریه بلومبرگ اما طی گزارشی از بازگشت ارزش پول روسیه به میزان قبل از شروع درگیری‌ها در اوکراین، خبر داد. پیش‌تر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفته حیثیت دلار آمریکا و یورو به دلیل تحریم‌های ضد روسیه «به شدت متزلزل» شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

داعش دست به چوپان ربایی زد

هسته‌های بازمانده گروه تروریستی داعش این روزها مشغول ربودن چوپانان و دام‌های عراقی هستند و در جدیدترین مورد روز جمعه دو چوپان را در جنوب موصل ربودند.منابع عراقی می‌گویند عناصر داعش این دو چوپان را از رشته کوه «قرجوع» واقع در جنوب موصل ربوده‌اند. روز پنجشنبه، یک منبع امنیتی به رسانه‌های عراقی خبر داد که تروریست‌های داعش در مرز استان‌های صلاح الدین و کرکوک ۵ چوپان را با صدها راس دام ربودند. این منبع امنیتی گفت: عناصر داعش این ۵ چوپان را در نزدیکی روستای «طامور» در مرز استان‌های صلاح الدین و کرکوک با ۲۵۰ راس دام، ربودند. منابع عراقی می‌گویند نیروهای امنیتی به محل وقوع حادثه رفتند اما داعشی‌ها به مناطق کوهستانی در منطقه «الزرکه» گریخته بودند؛ جایی در سلسله جبال «حمرین». تروریست‌ها چوپانان و گله‌هایشان را نیز با خود بردند. گفته می‌شود چوپانان ربوده شده به دست داعش از اهل سنت عراق هستند و یکی از چوپانان آزاد شده است. سرهنگ «حسین علی رشید» رئیس پلیس بخش «الطوز» می‌گوید: چوپانان ربوده شده از اهالی روستای «حلیوه» تابع بخش «طوزخورماتو» وابسته به استان صلاح الدین هستند اما این جنایت در مرزهای اداری با بخش «داقوق» تابع استان کرکوک رخ داده است. پیش تر در روز ششم فروردین ماه جاری، فرماندهی عملیات الحشد الشعبی در استان نینوا در شمال عراق از ربوده شدن ۱۱ شهروند عراقی و سربریدن ۴ چوپان از این تعداد توسط تروریست‌های داعشی خبر داد، در حالی که سرنوشت بقیه ربوده شدگان نامعلوم است. «خضیر المطروحی» فرمانده عملیات الحشد الشعبی در نینوا در گفت وگویی مطبوعاتی، تصریح کرد: تروریست‌های داعش ۱۱ غیرنظامی عراقی را ربودند و آنها را به منطقه «جزیره الثرثار» حد فاصل استان‌های نینوا، الانبار و صلاح الدین بردند؛ سپس ۴ چوپان را با ادعای همکاری با نیروهای امنیتی عراقی و نیز سرپیچی از دادن فدیه سربریدند و اجساد آنها را در منطقه «البریت» واقع در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر «الحضر» در جنوب نینوا رها کردند. وی افزود: سرنوشت هفت ربوده شده دیگر نامعلوم است.

منبع: ایرنا

سپاه بازجویی‌ از متهم حادثه حرم رضوی را آغاز کرد

اطلاعات سپاه خراسان رضوی درباره حادثه امروز حرم منور رضوی بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه به شرح زیر است: همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان، فردی با هویت و ملیت مشخص اقدام به حمله با سلاح سرد به سه روحانی کرد که منجر به شهادت یک نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر شد لازم به ذکر است فرد ضارب بلافاصله توسط عوامل امنیتی دستگیر شده و تحقیقات در این خصوص در حال انجام است. نظر به اهمیت و حساسیت‌های موجود در پرونده و ادامه بازجویی‌های تخصصی از نامبرده توصیه می‌شود از هرگونه گمانه‌زنی در این زمینه پرهیز و اطلاعات تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.

منبع: ایرنا

سوء استفاده از کودکان افغانستانی در کمپ‌های آمریکا فاش شد

یک گروه از کودکان مهاجر افغانستانی که شامل 19 نفر هستند، در ماه‌های اخیر در پناهگاه‌های میشیگان اسکان نگرفته است. «باب ویتون» سخنگوی وزارت بهداشت و خدمات انسانی میشیگان اعلام کرد که این وزارت در حال تحقیق در مورد «ساماریتاس»، سازمان غیرانتفاعی مستقر در میشیگان است که 19 کودک را پذیرفته است. وی تحقیقات در سایر مکان‌های نگهداری کودکان را تأیید نکرده است. وی اظهار داشت که این وزارت‌خانه مسئولیت خود را برای محافظت از همه کودکان در برابر سوءاستفاده و بی‌توجهی جدی می‌گیرد و با مقامات فدرال ذی‌صلاح برای بررسی این موارد تماس گرفته است. «پروپابلیکا» در ماه گذشته برای اولین‌بار در مورد این تحقیقات گزارش داد و اعلام کرد که گزارش‌هایی از بدرفتاری با کودکان در مراکزی در میشیگان وجود دارد که توسط سازمان‌های غیرانتفاعی ساماریتاس و استار مشترک‌المنافع اداره یا نگهداری می‌شوند. طبق این گزارش، برخی از این اتهامات شامل آزار و اذیت کودکان افغانستان توسط کارمندان، از جمله ضرب‌وشتم یکی از کودکان پسر در حین نماز و آزار جنسی در میان خُردسالان است. ساماریتاس مستقر در میشیگان تحت نظارت خدمات مهاجرت و پناهندگی لوتری است؛ یکی از 9 آژانسی که برای اسکان مجدد پناهندگان با اداره فدرال قرارداد دارد. «کوین ون دن بوش» مأمور عملیات ساماریتاس گفت که حاضر به هرگونه همکاری در خصوص این شکایات است و تمام موارد جدی گرفته خواهد شد. به گزارش اطلاعات روز، در زمستان سال گذشته‌ شبکه خبری سی‌ان‌ان طی گزارش اعلام کرده بود که 1450 کودک از افغانستان بدون والدین‌ در ماه آگوست 2021 در جریان خروج اضطراری به آمریکا منتقل شده‌اند.

منبع: تسنیم

باغ بهائی‌های «عکا» در اسرائیل آتش گرفت

آتش سوزی مهیبی از صبح امروز جمعه در عکا واقع در شمال اراضی اشغالی به وقوع پیوسته که با وجود حضور نیروهای آتش نشانی رژیم صهیونیستی همچنان بر وسعت آن افزوده می‌شود. با انتشار تصاویری از این حادثه خبر دادند، این آتش سوزی در یکی پروژه ساختمانی در داخل این باغ واقع در خیابان شالوم جلیل در شهر عکا رخ داده است. شدت آتش سوزی به حدی است که مسئولین امدادی و آتش نشانی از ساکنان مناطق اطراف خواستند از خانه‌های خود خارج نشده و پنجره‌های خود را هم باز نکنند. به گفته فرمانده عملیات آتش نشانی ،به دلیل احتمال سرایت آتش از داخل این باغ به مناطق اطراف برخی از مناطق اطراف آن تخلیه شده‌اند، در حالی که یسرائیل هیوم هم خبر داد، شماری از ساکنان مناطق دورتر هم به دلیل شدت دود ناشی از این آتش سوزی از محل سکونت خود گریخته‌اند. لازم به ذکر است صهیونیست‌ها، فلسطین اشغالی به ویژه شهرهای حیفا و عکا را به یکی از مهم‌ترین مراکز تبلیغ افکار انحرافی به ویژه بهائی مبدل کرده‌اند.

منبع: تسنیم

روسیه دست گوگل را کوتاه کرد

سازمان تنظیم کننده مقررات ارتباطات روسیه Roskomnadzor اعلام کرد که تبلیغات منابع اطلاعاتی گوگل در این کشور به دلیل عدم رعایت قوانین ممنوع شده است. دفتر مطبوعاتی این سازمان در کانال تلگرامی خود نوشت: ممنوعیت کامل پخش تبلیغات در گوگل و منابع آن به دلیل انتشار اطلاعات نادرست توسط یک نهاد خارجی و نقض قوانین روسیه صورت گرفته است. به گفته سازمان تنظیم کننده مقررات ارتباطات روسیه، یوتیوب، یک پلتفرم نمایش ویدیو که متعلق به گوگل است، از حذف بیش از 12000 ویدیوی منتشر کننده اخبار جعلی درباره روند عملیات نظامی روسیه در اوکراین خودداری کرد.این تنظیم کننده با اشاره به گروه های شبه نظامی ملی گرای اوکراینی گفت: علاوه بر این، یوتیوب از انتشار اطلاعات توسط سازمان‌های افراطی مانند "بخش راست" و "گردان ملی گرای آزوف" جلوگیری نمی کند. این سازمان همچنین به 60 مورد تبعیض علیه دولت روسیه، رسانه های این کشور، سازمان های عمومی و ورزشی و همچنین افراد مختلف از سوی یوتیوب اشاره کرد. این رگولاتور تأکید کرد که یوتیوب حساب یا محتوای خبرگزاری‌های راشاتودی، روسیه 24، اسپوتنیک، زوزدا، RBC، NTV را مسدود کرده است. طبق گفته این سازمان، ممنوعیت اعلام شده تا زمانی که گوگل تمام اقدامات لازم را برای مطابقت کامل با قوانین روسیه انجام ندهد، بر قرار خواهد بود.

منبع: تسنیم

قرمز ها به ۳۴ شهر رسیدند

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس آخرین به روز رسانی ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از ۳۶ به ۳۴ کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۵۹ به ۶۹ شهر افزایش یافت.همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۹۵ به ۲۹۱ شهر و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۵۸ به ۵۴ شهر کاهش یافت. هم‌اکنون، ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

منبع: تسنیم

بوئینگ بازهم حادثه آفرید

یک هواپیمای باری در کاستاریکا حین فرود اضطراری در فرودگاه خوان سانتاماریا (Juan Santamaria) به دو نیم تقسیم شد. یک هواپیمای باری در کاستاریکا حین فرود اضطراری دچار سانحه شد. این هواپیمای باری که از نوع بوئینگ ۷۵۷ بود حامل محموله‌های پستی بود که حین فرود اضطراری در فرودگاه خوان سانتاماریا (Juan Santamaria) بدنه آن از بخش انتهایی به دو نیم تقسیم شد. در این حادثه به خدمه هواپیما آسیبی نرسید. این هواپیما راهی گواتمالا بود که از ناحیه سیستم هیدرولیک دچار نقص فنی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha