دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ولی‌الله نقی پور فر

حوزه/ رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه عنوان کرد: مدیریت در داخل کشور از نظر وجود بینش شفاف و جامع قرآنی و عمل به سیره اهل بیت علیهم السلام دارای خلأ است و باید این خلاء اصلاح گردد تا به مدیریت اسلامی در جامعه رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه "بیست و یکمین هم اندیشی تخصصی ملّی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نَجما۲۱)" با موضوع «مبانی هستی شناختی خالق؛ مدیریت رحمانی و ارکان عرش تدبیر و فرماندهی نظام خلقت» با سخنرانی محوری حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پورفر (رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه قم) و حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت حوزه علمیه و دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نقی پور فر، ضمن اشاره به آسیب های عملکرد مدیریت اسلامی مطالعه درست در سیره انبیا را پایه شناخت ائمه علیهم السلام دانست و بیان کرد: با مطالعه درست در سیره انبیا در قرآن می توان به شناخت صحیح از سیره ۱۴معصوم علیهم السلام رسید ،چون گزاره های قرآن قطعی است و قرآن سرمایه بسیار گرانبهایی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم به نگرش بخشی نگرانه به دین اشاره و تصریح کرد: نگرش بخشی نگرانه به دین قابل پذیرش نیست و عده ای به دین این بینش را دارند ، با اینکه بر این باورند که کل قرآن دین است ولی در عمل به صورت بخشی نگرانه عمل می کنند که این موجب نرسیدن نظام اسلامی به اهداف اسلامی است.

وی در ادامه افزود: باید جامعه به سمت ایجاد این ساز و کار در نظام تربیتی برود که در قدم اول حوزه علمیه باید به این امر بپردازد و علمدار باشد و نیروی خود را قرآن محور تربیت کند.

حجت الاسلام والمسلمین نقی‌پور فر در بخش دیگر ائمه اطهار علیهم السلام را دیگرمنبع و الگو در کنار بینش قرآن در زمینه مدیریتی دانست و گفت: دشمن شناسی و طاغوت شناسی و دیگر معارف را در روابط اجتماعی و بین المللی را می توان از سیره اهل بیت و قرآن فهمید و با مطالعه در سیره بزرگان تاریخ می توان به بینش عمیقی رسید.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه مدیریت باید از نظر قرآنی و عمل به سیره ائمه جامع باشد بیان کرد: مدیریت ها در داخل کشور از نظر وجود بینش شفاف و جامع قرآنی و عمل به سیره اهل بیت دارای خلأ است چرا که با الگو های راهبری که ائمه اطهار به ما می دهند باعث رسیدن به اهداف است و می توان به حیات علمی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین نقی‌پورفر، اضافه کرد: در مطالعات آسیب شناسانه با دقت در آیات قرآن از ضرورتهای مدیریت اسلامی استفاده از ظرفیت مفید و مناسب نیمه های شب به خصوص یک سوم آخر آن را می توان نام برد که این یکی از زوایای تسبیح الهی است.

وی ضمن اشاره به آیه ۱۸سوره مبارکه حشر گفت: وجود عبارت (اتقوا) بیانگر این است که باید در چهارچوب بینش و معیار الهی خود و بینش و عملکرد خود را ارزیابی کرد و در صورت لزوم آن ها را تغییر داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تاکید بر اینکه شناخت واقعیت جامعه و آشنایی با ریشه مشکلات جامعه باعث سهولت در ارائه راهکار می‌شود تصریح کرد: جامعه ای که در آن مشکلات ریشه شناسی شود و مدیرانی در آن حاکم باشند که از نظر اخلاقی دارای ظرفیت بالایی باشند موجب این می شود که به مدیریت اسلامی نزدیکتر شد .

وی ضمن اشاره به جهاد تبیین افزود : با جهاد تبیین و با بینش عمیق و صحیح می توان از جهل و نادانی بعضی اقشار جلوگیری کرد و حق و باطل را از هم تشخیص داد.

لازم به ذکر است: ریاست این سمینار بر عهده دکتر علی رضاییان (چهره ماندگار مدیریت ایران) و دبیری دکتر روح الله تولایی (دانشیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام)بود .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha