پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عبد الرضا محمودی

حوزه/ ماه رمضان برای روزه گرفتن انتخاب شده، این ماه بر سایر ماه ها برتری دارد. این برتری از آن رو است که قرآن در آن نازل شده است.

حجت الاسلام محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت ماه رمضان و ماه رمضان در قرآن گفت: خداوند متعال، در قرآن کریم درباره ماه رمضان می فرماید: "ماه رمضان است ماهی که در آن برای راهنمایی مردم و بیان راه روشن هدایت و جدا ساختن حق از باطل، قرآن نازل شده است. پس هر کس که این ماه را دریابد، باید که در آن روزه بدارد.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) ادامه داد: اما چرا ماه رمضان برای روزه گرفتن انتخاب شده، به خاطر این است که این ماه بر سایر ماه ها برتری دارد. این برتری از آن رو است که قرآن در آن نازل شده است. قرآنی که کتاب هدایت و راهنمای بشر است و با دستورات و قوانین خود روش های صحیح را از ناصحیح جدا کرده و بنابراین، اهمیت و ارزش رمضان، سعادت انسان ها را تضمین نموده است.

ماه رمضان در احادیث

وی با اشاره به اهمیت ماه رمضان در روایات بیان داشت: درباره اهمیت و جایگاه ماه رمضان در احادیث معصومان (ع)، به بیان یک روایت اکتفا می کنیم. امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید: رسول خدا (ص) یک روز خطبه ای را برای ما خواند و در آن فرمود: مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است؛ ماهی است که پیش خدا بهترین ماه است؛ روزهایش بهترین روزها؛ شب هایش بهترین شب ها؛ ساعاتش بهترین ساعات است. ماهی است که در آن دعوت شدید به مهمانی خدا ... نفس های شما در آن تسبیح و خواب شما در آن عبادت است؛ کردارتان در آن پذیرفته و دعایتان مستجاب است. از خدا بخواهید با نیات درست و دل های پاک که شما را برای روزه در آن و خواندن قرآن موفق دارد.

وی اضافه کرد: بدبخت آن که از آمرز ش خدا در این ماه محروم شود، به گرسنگی و تشنگی خود در آن، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را یاد کنید. بر فقراء و مساکین خود صدقه دهید و بزرگان خود را احترام کنید و کودکان را ترحم کنید. صله رحم کنید و زبان ها نگهدارید و از آنچه خدا دیدنش راحلال نکرده چشم بپوشید و آنچه را از شنیدنش حلال نکرده گوش ببندید و بر یتیمان مردم مهر ورزید تا بر یتیمان شما مهر ورزند.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج)،ادامه داد: به خدا از گناهان خود توبه کنید و در وقت نماز دست به دعا بردارید که بهترین ساعت ها است. خدا در آن نظر لطف به بندگان خود دارد، به مناجات آنها پاسخ دهد و فریاد آنها را لبیک گوید و درخواست آنها را بدهد و دعای آنها را مستجاب کند. ای مردم نفس شما گرو کردار شما است آن را به استغفار رها کنید. سنگینی دارد به طول سجود آن را سبک کنید و بدانید که خداوند به عزت خود قسم خورده که نمازگزاران و ساجدان را عذاب نکند و آنها را روز قیامت به هراس دوزخ نیندازد.

حجت الاسلام محمودی گفت : ای مردم هر کدام شما در این ماه یک روزه دار را افطار دهد، نزد خدا ثواب آزاد کردن بندهای دارد و گناهان گذشته اش آمرزیده شود. عرض شد یا رسول اللَّه همه ماها بر آن توانائی نداریم، فرمود از خدا بپرهیزید گرچه با نیمه خرمائی باشد و گرچه به شربتی آب باشد. ای مردم هر که در این ماه خوش خلقی کند جواز صراط او باشد، در روزی که همه قدم ها بلغزد. هر که در آن تخفیف دهد، بر مملوکان خود خدا حسابش را تخفیف دهد و هر که شر خود را باز دارد، خدا خشم خود را از او باز دارد روزی که ملاقاتش کند.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج)، افزود: هر کس در آن یتیمی را گرامی دارد، خدا روز ملاقاتش او را گرامی دارد و هر که در آن صله رحم کند روز ملاقات با او صله نماید به رحمت خود، و هر کس قطع رحم کند خدا در روز ملاقاتش رحمت خود از او ببرد. هر کس نماز مستحبی بخواند، خدا برات آزادی از آتش برایش بنویسد و هر که در آن واجبی ادا کند، ثواب کسی دارد که هفتاد واجب در ماه های دیگر ادا کند.

وی بیان داشت: هر کس در آن بر من بسیار صلوات فرستد، خدا روزی که میزان ها سبک است میزانش ر ا سنگین کند. هر کس یک آیه قرآن در آن بخواند چون کسی باشد که در ماه های دیگر یک ختم قرآن بخواند. ای مرد م درهای بهشت در این ماه گشوده است، از خدا بخواهید که آنها را به روی شما نبندد، درهای دوزخ در این ماه بسته است، از پروردگار خود بخواهید که آنها را به روی شما نگشاید. شیاطین در آن به بندند، از خداوند، پروردگار خود بخواهید که دیگر آنها را بر شما مسلّط نکند. امیرالمؤمنین(ع) فرمود من برخاستم و عرض کردم یا رسول اللَّه کدام عمل در این ماه بهتر است، فرمودند: ای أبو الحسن، بهترین عمل در این ماه دوری از محارم خدای عزو جل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha