دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
12

حوزه/ این برنامه در شب هفتم ماه مبارک رمضان با موضوع بررسی چالش های مساجد میزبان حجت الاسلام و المسلمین حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، برنامه زنده تلویزیونی «چشمه» ویژه ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت ۱۸ تا حوالی ساعت ۱۹ از شبکه افق پخش خواهد شد.

این برنامه در شب هفتم ماه مبارک رمضان با موضوع بررسی چالش های مساجد میزبان حجت الاسلام و المسلمین حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بود.

برنامه زنده تلویزیونی «چشمه» که به تهیه کنندگی و کارشناسی مصطفی فارویی و با اجرای مهدی آقاموسی تهرانی جلوی دوربین می رود و به طور ویژه به کارکرد اجتماعی مساجد از صدر اسلام تا کنون و فراز و فرود آن پرداخته و ظرفیت ها و چالش های مساجد در جامعه اسلامی را با حضور مهمانان و کارشناسان مورد بحث قرار می دهد.

«چشمه» با میان برنامه های متعدد و جذاب در طول ماه مبارک رمضان در ساعات قبل از افطار از شبکه افق همراه روزه داران خواهد بود. کارگردان هنری و مجری طرح برنامه نیز با حجت الله عدالت پناه می باشد.

مصطفی فارویی کارشناس برنامه گفت: ما وقتی در مورد فعالیت اجتماعی صحبت میکنیم یکسری اشتراک معانی وجود دارد وقتی در مورد کار اجتماعی صحبت میکنیم در مورد کارهایی صحبت می کنیم که منجر به یک هویت جمعی بشود یعنی منجر به تولید یک "ما" می شود مثل ما بچه های مسجد و... یکی از مهمترین مولفه های ایجاد هویت جمعی ایجاد حس داشتن درد مشترک و حس محبت و ولایت هست و این موارد را ما در مساجد می توانیم مشاهده کنیم. در حقیقت کار اجتماعی تقویت کننده این هویت های جمعی است و اساسا از این جهت مسجد یک نهاد اجتماعی کننده فعالیت هاست و همچنین ایجاد کننده هویت های جمعی ائمه جماعات باید به نیازسنجی محله مساجد بپردازند و امکاناتی مبتنی با نیاز مردم محله خود در مساجد فراهم کنند.

حضور در مساجد بهترین وضعیت ارتباطی با مردم

اگر مسئولان در نمازخانه ها و مساجد حضور پیدا کنند می توانند بهترین وضعیت ارتباطی را با مخاطبین خود داشته باشند و از مشکلات مردم از نزدیک با خبر شوند.

حضور مسئولین در مساجد باعث می شود که مردم آنها را امر به معروف و نهی از منکر کرده و مشکلات خود را از مسئولین مطالبه کنند.

مسجد الحرام محل اجتماع مسلمین است و مسجد الاقصی مقصد ماست. در دوره معاصر مساجد نقش اساسی در مبارزه با استبداد داشتند و ما با مساجد توانستیم به آزادی و استقلال برسیم.

راه اندازی اولین کارگاه مسجدی تولید ماسک در کشور تا کارآفرینی در حاشه شهر مشهد

مهدی رجب پور از فعالین مسجدی و عضو هیئت امنای مسجد جوادالائمه مشهد گفت: قدمت مسجد جوادالائمه مشهد ۱۵۰ سال است. مسجد جوادالائمه مشهد از همان هفته اول ورود کرونا به کشور در شب ولادت امام جواد علیه الاسلام ایجاد به راه اندازی اولین کارگاه مسجدی تولید ماسک کرد.

همچنین مسجد جوادالائمه مشهد در بحث کارآفرینی همیشه پیشگام بوده است برای مثال از پاک کردن گل زعفران تا نحوه پخت شیرینی برای خانواده های کم برخودار حاشیه مشهد توسط مسجد جواد الائمه ایجاد شد.

ما که مسجدی هستیم با کمتر از ۵۰ متر این همه ظرفیت های شغلی ایجاد کرده ایم پس اداره کار چه می کند؟

مشکلات مساجد ما داشتن پیش نماز است!

امام جماعت نباید صرفا برای پیش نمازی در مسجد حضور پیدا کند بلکه امام جماعت باید امام محله باشه مقام معظم رهبری فرمودند مدیر مسجد امام جماعت است و مدیر باید وقت بگذارد و حضور داشته باشد.

مسجد نباید تاریخ مصرف داشته باشد و نگاه مسئولین ما به مساجد به عنوان کارفرما نباشد! مسجد و مسجدی فقط برای جبهه و انتخابات نیست مسئولین در شرایط آرام کشور نیز به مساجد بی آیند...

در عید نوروز امسال حدود ۱۰ میلیون زائر وارد مشهد مقدس شد که به دلیل سوءمدیریت ها مشکلاتی برای اسکان و پذیرایی زوار به وجود آمد که با ورود مساجد از همان روزهای اول عید این مشکلات مرتفع گردید.

مساجد ما نه اداره تعاون هستند و نه کمیته امداد اما مداوم در حال حل مشکلات شغلی و اقتصادی مردم هستند حال اگر این تفکر مسجدی و امکانات دولتی کنارهم قرارگیرد اتفاقات بزرگی رخ می دهد.

امام جماعتی که صرفا برای اقامه نماز حضور دارد در بین مردم نیست!

قاسم تبریزی، مسئول کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی مهمان برنامه چشمه مطرح کرد: علم تقوی و مردمی بودن سه ویژگی مهم ائمه جماعات در طول تاریخ است.

امام جماعتی که صرفا برای اقامه نماز حضور دارد در بین مردم نیست ثانیا امام جماعتی که نتواند پاسخ شبهات و سوالات مردم را بدهد ناکارامد است.

مسئله دوم هیئت امنای مساجد ما هستند که باید امکانات با توجه به روز تهیه کنند. شهید مطهری ۸ ماه قبل از پیروزی انقلاب در سخنرانی خود فرمودند اگر وضعیت مسجد ما بعد از انقلاب به این شکل باشد ما شکست خواهیم خورد و مساجد ما باید با تحول روز حرکت کنند.

سوم نیروهای انقلابی و اسلامی محله ها هستند و معنی ندارد آن ها در خانه نماز بخوانند...

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علیرضا رفیعی پور IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    1 0
    این که روحانیت در مساجد حضور بیشتری داشته باشند وکاملا به صورت تمام وقت در اختیار نمازگزاران باشند زندگی آنها چگونه تامین شود چون مساجد ما به جز معدودی از آنها توان تامین زندگی امام جماعت مسجد را ندارند از طرفی هم این عزیزان هم خانواده و خرج زندگی اجاره خانه دارند