یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ـ ایران تصریح کرد: ما باید در راستای تحلیل عملیات رسانه ای دشمن درباره قضایای اخیر مشهد، دقیق و همه جانبه عمل کنیم.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر ضرورت توجه به زوایای مهم درباره ماجرای حمله به چند طلبه در حرم مطهر رضوی که منجر به شهادت دو تن از روحانیون جهادگر شد، اظهار داشت: خبر این واقعه که در همان ساعات پس از وقوع به سرعت به سرخط اخبار داخلی و رسانه های فارسی زبان خارجی تبدیل شد، از ابعاد مختلف رسانه ای، سیاسی و امنیتی دارای اهمیت است، کما این که طبق اعلام نهادهای امنیتی مسئول، با توجه به اهمیت و حساسیت‌های موجود از هرگونه گمانه‌زنی‌های نامعتبر در این زمینه باید پرهیز شود.

وی افزود: با این حال و از آنجا که در سواد رسانه ای همواره توجه و رمزگشایی لایه های زیرین و البته مهم رویدادها دارای اهمیت است، لذا درباره این رویداد تلخ، باید مخاطبان رسانه به چندین نکته توجه داشته باشند.

این مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای، گفت: نخست آن که جریانی در تلاش برای استفاده از این رخداد و اختلاف افکنی میان ایران و افغانستان است، چه آن که طی روزهای گذشته، همین جریان رسانه ای ـ سیاسی، اخبار متعدد دیگری را نیز در راستای آماده سازی افکار عمومی انجام داده بود که این نکته ضرورت توجه به زنجیره اخبار در تحلیل رویدادهای ثانویه را دارای اهمیت می کند.

نصیری، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که تلاش های جهت دار و پرمعنایی در راستای تفرقه افکنی حول محور شیعه و سنی در حال انجام است و از این روست که در رسانه های فارسی زبان خارجی به وفور شاهد استفاده از کلید واژه هایی حول این معنا و گزاره هستیم و در این راستا اقدامات تخریبی جریانات خاص و پروژه اختلاف افکنی آنها بین مسلمانان، محوری است که در تحلیل پیام های تولیدی با این محور باید مورد توجه قرار گیرد.

این مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای همچنین بیان داشت: خط خبری رسانه های فارسی زبان خارج از کشور بر طرح‌ ادعای نفرت فزاینده جامعه از روحانیت با برجسته‌سازی حادثه حرم مطهر رضوی است، چه آن که ایجاد دوقطبی و تضادآفرینی در جامعه حول این اتفاق در سرخط خبرهای این رسانه ها به وضوح دیده می شود.

وی، افزود: هر چند رعایت این نکته از سوی رسانه ها هم دارای اهمیت است، اما لازم است از انتشار تصاویر و ویدئوهای حادثه امروز حرم مطهر رضوی پرهیز شود. انتشار تصاویر دلخراش در کشورهای مختلف خلاف اخلاق حرفه ای شهروندی دیجیتال بوده و منجر به مخدوش سازی امنیت روانی جامعه می شود. دقت شود که چه حساب ها و صفحاتی سعی در گسترش این تصاویر دارند. در سواد رسانه ای می گوییم چه کسی این پیام را ارسال کرده و چه هدف و نیتی داشته، ضمن آن که برخی گروهک های تروریستی در گسترش این تصاویر فعال هستند.

وی، همچنین گفت: طی ساعات پس از وقوع این رخداد، شاهد انتشار شایعات و فیک نیوزهای فراوانی بوده ایم و لذا تأکید می شود که اخبار به دور از گمانه زنی ها از طریق منابع معتبر و رسمی قضایی، انتظامی، امنیتی و رسانه ای پیگیری شود، کما این که با این وصف، ضرورت خوانش خطوط نانوشته پیام های رسانه ای تولیدی حول این اتفاق و توجه به شیطنت های جدید برخی جریانات رسانه ای دارای اهمیت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha